دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 279-276 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahbaz M. commentary on:The Effect of Mobile Learning on Metacognitive Self-regulation and Attitudes of Students ofAllied Health Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :276-279
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3171-fa.html
شهباز محمد. نقد مقاله:تأثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر خود نظم‌دهی فراشناختی و نگرش دانشجویان پیراپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :276-279

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3171-fa.html


، mshahbazm66@yahoo.com
چکیده:   (17515 مشاهده)
سردبیر محترم مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی بی‌شک فراهم آوردن شرایطی برای نقد مقالات بستر مناسبی برای آموزش و پیشرفت محققان به وجود می‌آورد، از سردبیر محترم بابت به وجود آوردن این امکان کمال تشکر را دارم. مقاله‌ای تحت عنوان: تأثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر خود نظم‌دهی فراشناختی و نگرش دانشجویان پیراپزشکی در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.1392؛ 13(12): 1001 تا 1010 منتشر شده است. در مورد این مقاله چند نکته قابل بحث می‌باشد: مقاله دارای نکات مثبتی همچون استفاده از پرسش‌نامه‌های با روایی پایایی بالا و استفاده از یک استاد برای آموزش، می‌باشد.(1) یکی از نکاتی که می‌توان به آن توجه کرد انتخاب گروه آزمایش و کنترل می‌باشد که در این مطالعه به طور تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و دیگری گروه کنترل انتخاب شده‌اند، روشی که در کارآزمایی‌های اجتماعی کاربرد دارد. با توجه به تعداد نمونه کم، بهتر آن نبود که از تخصیص تصادفی استفاده می‌شد؟ با انجام این کار اثر مخدوش‌کننده‌های احتمالی کنترل می‌شد و نیز اثر تعلق به گروه که در امر یادگیری و انگیزش مؤثر می‌باشد از بین می‌رفت.(2و3) نکته دیگر این که متغیر‌های معدل پیش دانشگاهی و رتبه قبولی دانشجویان در دو گروه همگن یا همسان سازی شده‌اند. متغیر‌هایی باید برای همسان سازی انتخاب شوند که نقش مخدوش کنندگی آنها معلوم باشد. آیا این دو متغیر مخدوش‌کننده‌های اصلی در مطالعه می‌باشند؟ یکی از فاکتور‌هایی که باید به آن توجه داشت مدت زمان آموزش می‌باشد که در گروه آزمایش به دلیل استفاده از آموزش با تلفن همراه این زمان بیش از گروه کنترل است که امکان دارد علت اختلاف در نتایج دو گروه به دلیل مدت زمان صرف شده باشد نه شیوه آموزش. پس بهتر نبود این فاکتور به عنوان متغیر همسان سازی انتخاب می‌شد؟(2( نکته دیگر این که به دلیل ماهیت مداخله افراد از گروهی که به آن تعلق داشته‌اند آگاه بوده‌اند، این اطلاع می‌تواند در نتایج مطالعه تأثیری جدا از اثر مداخله داشته باشد، شرکت در مطالعه نیز صرف نظر از نوع مداخله می‌تواند در نتایج تأثیرگذار باشد(3). لذا پیشنهاد می‌شود در طراحی این گونه مطالعات، موارد فوق در صورت امکان مورد توجه قرار گیرند و در غیر این صورت به عنوان محدودیت‌های مطالعه در قسمت محدودیت‌ها ذکر گردند.
متن کامل [PDF 155 kb]   (1421 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/12/29 | پذیرش: 1393/3/12 | انتشار: 1393/3/12 | انتشار الکترونیک: 1393/3/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education