javadi A, ahmadi A, hassani S. Evaluation of Statistical Literacy among the Staff of Health Deputy in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :195-205
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3059-fa.html
جوادی افشان، احمدی علی یار، حسانی سمیه. ارزیابی سواد آماری مدیران و کارشناسان حوزهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :195-205
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3059-fa.html
، afshanjavadi@yahoo.com
چکیده: (17728 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت آمار و اطلاعات در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای نظام سلامت، فهم و قدرت پردازش، تفسیر آمار و نمایش آن توسط کارشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا این بررسی با هدف تعیین سواد آماری و عوامل مؤثر بر آن در بین کارکنان حوزهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.
روشها: مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که بر روی 545 نفر کارکنان حوزهی بهداشت، به صورت سرشماری در سال 1391 انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که برای قسمتهایی از آن (تعیین سواد خواندن و تفسیر نمودار و خواندن جدول) از پرسشنامه استاندارد شیلد (Schield) استفاده گردید و پس از تأیید روایی و پایایی آنها به کار گرفته شد. دادههای مطالعه با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه میانگین سنی افراد 2/7±2/36 سال بود. نمرات سواد آماری کل برای زنان و مردان به ترتیب 08/19±6/41 و 4/16± 3/46 از 100 بود. بین میانگین نمرات سواد آماری کل با جنسیت، میزان تسلط به زبان انگلیسی، سطح تحصیلات، رشتهی تحصیلی، تعداد واحدهای گذرانده شدهی درس آمار، تعداد ساعت مطالعه و میزان علاقه به حوزهی کاری، رابطه معناداری وجود داشت (05/0> P).
نتیجهگیری: میانگین نمره سواد آماری نشاندهندهی سواد آماری پایین کارکنان است، لذا توجه به بهبود و توسعه مستمر سواد آماری با برگزاری کارگاههای آموزشی و نیز حذف شکاف بین موضوعات و تکنیکهای آماری که دانشجویان در دوران تحصیل در دانشگاه میآموزند و آنچه که در محل کار مورد استفاده قرار میگیرد میتواند موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1392/10/10 | پذیرش: 1393/2/13 | انتشار: 1393/2/28 | انتشار الکترونیک: 1393/2/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول