:: دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) ::
جلد 13 شماره 10 صفحات 896-886 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد
سلیمان احمدی، زهرا جوهری، فریبا حقانی
، haghani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (15141 مشاهده)
مقدمه: رابطه‌ی مثبت بین استفاده ازراهبردهای مطالعه و یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشگاه در برخی مطالعات نشان داده شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بود تا اطلاعات آن جهت بهبود راهبردهای یادگیری دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی سال 1392 در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد انجام گرفته است. بر اساس پایلوت انجام شده 240 نفر از دانشجویان پزشکی و90 نفر از دانشجویان دندانپزشکی متناسب با تعداد دانشجویان مقاطع در هر دانشکده به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری (LASSI) ویرایش دوم پس از تایید اعتبار و پایایی آن توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، تی مستقل وآنالیز واریانس انجام گرفت. نتایج: در بین میانگین نمرات کسب شده توسط کل دانشجویان بیش‌ترین میانگین نمره به دست آمده از ده حیطه 47/4±78/28 مربوط به حیطه‌ی انتخاب ایده اصلی وکم‌ترین میانگین نمره 36/4±13/22 مربوط به حیطه‌ی خودآزمایی بوده است(دامنه نمرات در این حیطه ها بین40- 8 بود). مقایسه بین میانگین نمرات دانشجویان در حیطه‌های ده‌گانه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو دانشکده پزشکی و دندانپزشکی فقط تفاوت آماری معنادار در حیطه راهنمای مطالعه و خودآزمایی را نشان داد(02/0=P). دربررسی تفاوت میانگین نمرات بین دختران و پسران تفاوت آماری معنادار بین راهبردهای آزمون انتخاب ایده اصلی آنان مشاهده گردید(001/0=P). دانشجویان ساکن خوابگاه در حیطه پردازش اطلاعات از میانگین کم‌تری (77/3±2/24) نسبت به دانشجویان ساکن در منزل شخصی (48/4±25/26) برخوردار بودند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (005/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بسیاری از حیطه‌های مطالعه و یادگیری دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دارای نمرات پایین بوده است. بنابراین، لازم است که مهارت‌های مطالعه و یادگیری دانشجویان در ورود به دانشگاه ارزیابی شود و دانشجویان به طور منظم بازخورد دریافت نمایند. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مناسب به منظور بهبود توانایی های آنان طراحی گردد.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، راهبرد‌های مطالعه، یادگیری، دانشگاه
متن کامل [PDF 336 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/8/24 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها