دوره 14، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaher A A, khaghanizade M, Ebadi A. Study of Communication Skills in Nursing Students and its Association with Demographic Characteristics. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :23-31
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2915-fa.html
جواهر امیر احمد، خاقانی زاده مرتضی، عبادی عباس. بررسی مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :23-31

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2915-fa.html


، khaghanizade11@yahoo.com
چکیده:   (21085 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبت‌های پرستاری به شمار می‌رود. ارتقای مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری و یافتن نقاط ضعف و قوتِ ایشان یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری محسوب می‌شود. این مطالعه باهدف شناسایی مهارت‌های ارتباطی دانشجویان در حیطه‌های مختلف و بررسی ارتباط آنها با مشخصات جمعیت‌شناختی دانشجویان انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است. از بین دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بقیه‌الهر(عج)، ارتش و شاهد شهر تهران، تعداد330 دانشجوی پرستاری به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که پنج حیطه مهارت‌های کلامی و غیر‌کلامی، هماهنگی درونی و بیرونی، احترام به مددجو و پذیرش غیر‌مشروط را می‌سنجید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی(کااسکوئر) استفاده شد. نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان داد که مهارت‌های ارتباطی 83% از دانشجویان در حیطه‌های شروع آگاهانه، 91% در حیطه مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، 88% در حیطه، هماهنگی درونی و بیرونی و 97% در حیطه احترام به مددجو متوسط و خوب بود، ولی در حیطه پذیرش غیر‌مشروط مددجو 55 % از دانشجویان مهارت ارتباطی ضعیف داشتند. همچنین نتایج در حیطه‌های شروع آگاهانه (041/0P=) و احترام به مددجو (014/0=p) تفاوت معناداری بین دو جنس نشان داد. بین مهارت‌های ارتباطی دانشجویان سال 1 و 2 با دانشجویان سال 3 و 4 در حیطه‌های هماهنگی بیرونی و درونی (002/0=p) و احترام به مددجو (004/0=p) تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که بیش‌ترین ضعف مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری در حیطه پذیرش غیر‌مشروط مددجو است و این ضعف می‌تواند مانع برقراری ارتباط مؤثر با مددجویان و در نتیجه موفقیت در مراقبت مناسب از آنان شود، لذا گنجاندن آموزش رسمی و غیررسمی این مهارت و سایر مهارت‌های ارتباطی در سرفصل دروس دانشجویان این رشته توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 240 kb]   (3917 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1392/7/7 | پذیرش: 1392/9/26 | انتشار: 1392/12/26 | انتشار الکترونیک: 1392/12/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education