دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1126-1114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani arabshahi K, Norouzi A, Norouzi S, Cid L. Examining the Psychometric Characteristics of Tools for Measuring Intrinsic Motivation Inventory and Perceived Motivational Climate Scale among Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12) :1114-1126
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2866-fa.html
سلطانی عربشاهی کامران، نوروزی علی، نوروزی سعیده، سید لوئیز. ویژگی‌های روان‌سنجی ابزارهای اندازه‌گیری انگیزش درونی و جوّ انگیزشی درک شده در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1114-1126

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2866-fa.html


، ali_ali3741@yahoo.com
چکیده:   (37528 مشاهده)
مقدمه: بررسی متون علمی نشان‌دهنده آن است که تا کنون پژوهشگران اندکی به بررسی مقوله انگیزش، در حیطه آموزش پزشکی پرداخته اند. از این رو تهیه ابزارهای اندازه‌گیری مناسب می‌تواند گامی در جهت تشویق پژوهشگران به پرداختن در این زمینه بخصوص باشد. در این مطالعه ویژگی‌های روانسنجی ابزارهای اندازه‌گیری انگیزش درونی و جوّ انگیزش درک شده دانشجویان پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی222 دانشجوی پزشکی نسخه ایرانی دو ابزار اندازه‌گیری انگیزش درونی و جوّ انگیزشی درک شده را تکمیل نمودند. جهت بررسی پایایی ابزارها از روش‌های بازآزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تعیین روایی ساختاری ابزارهای اندازه‌گیری نیز روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شد. نتایج: پس از اصلاح و تعدیل سؤال‌های هر دو ابزار، ضرایب پایایی قابل قبولی به دست آمد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ابزارهای مذکور از شاخص‌های نیکویی برازش مناسبی برخوردار هستند. نتیجه‌گیری: ابزار 11 سؤالی انگیزش درونی و ابزار 16 سؤالی جوّ انگیزشی درک شده، واجد پایایی و روایی مناسبی جهت استفاده در حیطه آموزش پزشکی هستند.
متن کامل [PDF 551 kb]   (5275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/5/30 | پذیرش: 1392/8/25 | انتشار: 1392/12/17 | انتشار الکترونیک: 1392/12/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education