دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1081-1073 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri M, Sadeghnezhad M, Sayyadee T, Hajiabadi F. The Effect of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Evaluation Method on Learning Clinical Skills among Emergency Medicine Students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12) :1073-1081
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2854-fa.html
باقری مریم، صادق‌نژاد ملیحه، صیادی طیبه، حاجی‌آبادی فاطمه. تأثیر روش ارزشیابی DOPS بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1073-1081

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2854-fa.html


، hajiabadif@mums.ac.ir
چکیده:   (36930 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم این که ارزشیابی، مهم‌ترین حیطه اثربخشی آموزش بالینی است؛ شواهد، حاکی از عدم کارایی روش‌های ارزشیابی فعلی است. روش‌های رایج ارزشیابی محدود به اطلاعات ذهنی بوده و علاوه بر عدم ارزیابی دقیق مهارت‌های بالینی دانشجویان، به آن به عنوان ابزاری جهت یادگیری توجه نمی‌شود. پ‍ژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش ارزشیابی DOPS بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی، به صورت قبل و بعد در بخش‌های جراحی بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) مشهد، طی دو سال تحصیلی1387و 1388 انجام گرفت. جامعه پژوهش، تمامی‌دانشجویان ترم دوم رشته فوریت‌های پزشکی بودند که به دو گروه (25 نفر گروه تجربی و 21 نفر گروه شاهد) تقسیم شدند. روش گرد‌آوری داده‌ها مشاهده و تکمیل فهرست وارسی پژوهشگرساخته در ابتدا و پایان کارآموزی بود. اعتبار ابزار به روش محتوی و پایایی آن با استفاده از روش همبستگی بین ارزیابان (89/0r=) تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آماره‌های توصیفی و نیز آزمون‌های تی مستقل و تی زوج تحلیل شد. نتایج: ویژگی‌های دموگرافیک در دو گروه تفاوت معناداری نداشت. میانگین نمره پیش‌آزمون در دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معناداری با هم نداشت (3/1-,t= 18/0p=)، در صورتی که بعد از کارآموزی گروه تجربی (ارزشیابی به روش DOPS )میانگین نمره بهتری را نشان داد به طوری که تفاوت بین نمره دو گروه معنادار بود (9/4, t= 0001/0p=). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، استفاده از روش‌های نوین ارزشیابی، نظیر DOPS به عنوان روشی عینی، معتبر و با قابلیت اجرایی بالا در ارزشیابی بالینی به تنهایی و یا در کنار روش‌های رایج، به ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان و یادگیری مؤثرتر منجر می‌گردد.
متن کامل [PDF 193 kb]   (2499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1392/5/22 | پذیرش: 1392/8/15 | انتشار: 1392/12/10 | انتشار الکترونیک: 1392/12/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education