دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 968-960 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Hosseini@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (6636 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که یکی از مهم‌ترین نقش‌های در نظر گرفته شده جهت پرستاران نقش آموزشی آنان در جوامع است، در جهت بررسی نتایج حاصل از ایفای این نقش مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان آگاهی مددجویان HCVمثبت در مراکز، MMT و DIC و شبکه‌های استان اصفهان از بیماری هپاتیت C طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی مددجویان HCVمثبت تحت پوشش مراکز MMT و DIC و شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان درسال 1390 به انجام رسید. در این مطالعه 97 بیمار HCVمثبت توسط مسؤولین مراکز مذکور، تحت آموزش ابعاد مختلف از جمله راه‌های انتقال، پیشگیری، عوارض بیماری هپاتیت C به صورت تشکیل کارگاه قرار گرفته و میزان آگاهی آنان قبل و بعد از آموزش مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه‌ای که به همین منظور طراحی شده بود جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی،کای اسکور T student و T paired مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره آگاهی بیماران قبل و بعد از مداخله به ترتیب 3/5±9/11 و 13/3±18 بود و آزمون T paired اختلاف میانگین نمره آگاهی بیماران قبل و بعد از مداخله را معنادار نشان داد(001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، ارائه اطلاعات در زمینه این بیماری منجر به ارتقای سطح آگاهی افراد می‌گردد و این امر می‌تواند در روند کنترل بیماری هپاتیت C درجامعه خصوصا در رابطه با انتقال آن به سایر افراد تأثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، هپاتیت C، مراکز MMT و DIC
متن کامل [PDF 241 kb]   (1876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/4/16 | پذیرش: 1392/6/31 | انتشار: 1392/11/8 | انتشار الکترونیک: 1392/11/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.