، Shfayezi@hotmail.com
چکیده: (36543 مشاهده)
مقدمه: فرایند آموزش به عنوان یکی از پایههای مهم توسعه در جوامع بشری میباشد. ظهور علم فنآوری اطلاعات با ایجاد روشهای متنوع، فرایند آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی زیرساختها و آمادگی اساتید دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت پیادهسازی آموزش الکترونیک میباشد.
روشها: در این مطالعه توصیفی از یک پرسشنامه با مقیاس لیکرت که در 5 زیر حیطه آمادگی فرهنگی، بستر تکنولوژی، دانش، پذیرش دانشجویان و دسترسی طبقهبندی شده بود، جهت بررسی آمادگی 70 نفر از اعضای هیأتعلمی استفاده شد. آمادگی زیرساختهای تکنولوژی، برنامه استراتژیک، چارت سازمانی، تجهیزات، تهیه محتوا و وضعیت منابع نیز با یک چک لیست ارزیابی گردید.
نتایج: میانگین نمره آمادگی برای راهاندازی آموزش الکترونیک در حیطههای مختلف، به ترتیب 37/0±36/3 برای آمادگی فرهنگی، 49/0±7/2 بستر تکنولوژی، 38/0±69/3 دانش، 66/0±30/3 پذیرش دانشجویان و 77/0±96/1 برای دسترسی بود. نمره پذیرش آموزش الکترونیک در زنان به طور معناداری بیشتر بود. هشتاد درصد از افراد زیرساختهای مربوط به دسترسی و 90% ایشان زیرساختهای مربوط به وضعیت نیروی انسانی را مهمترین مشکلات در بخش زیرساختها معرفی کردند.
نتیجهگیری: به طور کلی وضعیت پذیرش آموزش الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطلوب است؛ هر چند ضعف زیرساختها شامل نیروی انسانی، دسترسی و تخصیص عادلانه منابع مالی به عنوان عوامل بازدارنده راهاندازی آموزش الکترونیک میباشند. با توجه به نگرش مثبت به این شیوه آموزشی، میتوان با تمرکز بر روی این موارد نسبت به راهاندازی آموزش الکترونیک در دانشگاه اقدام کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/6/9 | انتشار: 1392/9/10 | انتشار الکترونیک: 1392/9/10