دوره 2، شماره 2 - ( پاييز 1381 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 20-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (27880 مشاهده)
مقدمه. شرایط خاص دوران بلوغ و عدم توجه به نیازهای آموزشی این دوران باعث می‌شود. نوجوان به عنوان یک نیروی کارآمد تربیت نشود. این پژوهش به منظور تعیین نیازهای آموزشی دوران بلوغ و ارتباط آن با ویژگی‌های فردی انجام گرفت. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی و از نوع مقطعی بوده که در آن 396 نفر از دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در سال 1380 در مدارس پسرانه راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی به روش طبقه‌ای، خوشه‌ای و تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده که بخش اول آن مربوط به ویژگی‌های فردی و بخش بعدی آن به بررسی نیازهای آموزشی دوران بلوغ اختصاص داشت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج: نیازهای آموزشی دوران بلوغ دانش‌آموزان پسر در مورد تغییرات جسمی – جنسی در 8/59 درصد، بهداشت جسمانی در 9/62 درصد، تغییرات عاطفی 6/59 درصد و بهداشت روانی 3/58 درصد در حد زیادی و خیلی زیاد گزارش گردید. بین سن و نیازهای آموزشی دوران بلوغ واحدها ارتباط آماری معکوس معنی‌داری مشاهده شد. بحث: آموزش این امر طبیعی می‌تواند به عنوان یک اقدام اساسی در تعلیم و تربیت نوجوانان مؤثر واقع شود. بنابراین، ارائه آموزش‌هایی در زمینه بلوغ برای جوانان دوره متوسطه و دبیرستان ضرورت دارد.
واژه‌های کلیدی: نیازهای آموزشی، بلوغ، دانش آموزان
متن کامل [PDF 117 kb]   (12749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/21 | پذیرش: 1381/8/24 | انتشار: 1381/8/24 | انتشار الکترونیک: 1381/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.