دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 363-353 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Moonaghi1 H, Armat M R. Using WebQuest in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5) :353-363
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2517-fa.html
کریمی مونقی حسین، آرمات محمدرضا. کاربرد وب‌کوئست در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :353-363

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2517-fa.html


، armatmr901@mums.ac.ir
چکیده:   (12394 مشاهده)
مقدمه: امروزه شیوه‌های نوین آموزش و تربیت نیروی متخصص در حرف پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته، وب‌کوئست (WebQuest) به عنوان شیوه‌ای جدید از آموزش مبتنی بر پویش (inquiry based learning) برای یافتن پاسخ سؤالات با دسترسی منابع عمدتاً اینترنتی، معرفی شده و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی، و به ویژه آموزش پرستاری تشریح می‌گردد. روش‌ها: جهت دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع وب کوئست، از جستجوی الکترونیک در بانک‌های اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، Nursing Consult، CINAHL، Web of Knowledge با کلید واژه‌های مرتبط باwebquest استفاده گردید. مقالات مرتبط با وب کوئست در علوم پزشکی بسیار محدود بود و در ایران مقاله پژوهشی یافت نشد. نتایج: وب‌کوئست، شیوه‌ای نوآورانه، یادگیرنده-محور، و مبتنی بر فعالیت‌هایی توأم با تلاش و پویش جهت یادگیری است که از فن‌آوری رایانه برای درگیر ساختن و برانگیختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی در جهت جستجو، تحلیل و ترکیب داده‌ها و با هدف ساختن دانش یا معنای جدید بهره می‌برد. وب‌کوئست‌ها به عنوان یک شیوه آموزشی یادگیرنده-محور، مهارت‌های شناختی در سطوح بالا از جمله تجزیه، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت، تفکر انتقادی، روحیه جستجوگری و حل مسأله را تسهیل نموده و ارتقا می‌بخشند. وب‌کوئست‌ها بر اساس ایده‌ی جستجو و تحقیق و نیز نظریه سازنده‌گرایی، یادگیرندگان را در یادگیری مشارکتی و پروژه‌های گروهی درگیر می‌سازند. علاوه بر این، ارتباطی قوی بین وب‌کوئست‌ها و تکنیک‌های چندرسانه‌ای وجود دارد که فرصت‌های مهمی برای استفاده از منابع اینترنتی در آموزش و یاددهی فراهم می‌کند. نتیجه‌گیری: در کشور ما مفهوم وب‌کوئست، نه تنها در آموزش و پرورش عمومی، بلکه در آموزش‌های دانشگاهی و به خصوص در علوم پزشکی مفهومی ناشناخته است. معرفی این شیوه نوین آموزشی در حوزه علوم پزشکی که بنیادهای آن بر رویکردهای نوین یادگیری-یاددهی استوار است می‌تواند دریچه‌ای تازه بگشاید و یادگیرندگان را در این رشته‌ها به یادگیری‌های موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر تشویق نماید.
متن کامل [PDF 225 kb]   (3364 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/10/25 | پذیرش: 1392/5/6 | انتشار: 1392/5/6 | انتشار الکترونیک: 1392/5/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education