، shahramarsang@gmail.com
چکیده: (31885 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از نگرانیهای نظام آموزشی است که منجر به افت عملکرد تحصیلی میگردد. از سوی دیگر امروزه استفاده از منابع معنوی در حل مسایل زندگی و رویارویی با کشمکشها و رسیدن به اهداف بیش از پیش مورد توجه است. از این روهدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر و ارتباط هوش معنوی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری و مامایی بود.
روشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 246 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1391 انجام شد. روش نمونهگیری سرشماری بود. از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران، و پرسشنامه اضطراب امتحان جهت گردآوری اطلاعات و از روشهای آماری تحلیل مسیر و ضرایب همبستگی برای تحلیل اطلاعات استفاده گردید.
نتایج: ارتباط معنادار و معکوس بین اضطراب امتحان و نمره کل هوش معنوی دیده شد(27/0ـ=r، 002/0p=). همچنین از بین ابعاد هوش معنوی؛ بعد خودآگاهی، عشق و علاقه و پرداختن به سجایای اخلاقی بیشترین تأثیر را بر اضطراب امتحان داشت و کلیه ابعاد هوش معنوی با نمره کل هوش معنوی ارتباط مستقیم معناداری نشان دادند (0001/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به رابطه معکوس هوش معنوی با اضطراب امتحان، به نظر میرسد پرداختن به مقوله هوش معنوی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان با ارزش و تأثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1391/7/8 | پذیرش: 1392/1/20 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9