دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 61-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (22421 مشاهده)
مقدمه. شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی ‌اساسی برای مداخلات آموزشی است. این پژوهش با هدف تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی‌های فردی و سوابق تحصیلی آنها و مقایسه نیم‌رخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان مشهد با نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا انجام شد. روش‌ها. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین‌اشتین که حاوی 10 حیطه بود، توسط دانشجویان تکمیل شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید. مقایسه گروه‌های دانشجو با آزمون من‌ویتنی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج. میانه نمرات دانشجویان در سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین مقادیر را داشت که برابر 33، 32 و 31 (‌از حداکثر نمره 40) بود و در انتخاب ایده اصلی، کمترین نمره را داشت که برابر 19 بود. میانه نمرات حیطه‌های مختلف راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشته‌ها و پایه‌های تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت معنی‌داری نداشت. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیت‌های انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود. بحث. عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیت‌های انگیزشی آنان خوب بود. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین‌اشتاین در تعیین حیطه‌های قوت و ضعف مطالعه دانشجویان توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 217 kb]   (3539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/7 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.