دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 11-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Haj bagheri M, Dianati M. The Compatibility Of Students’ Personality For Studying Nursing And Working In Their Profession. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :5-11
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-23-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، دیانتی منصور. تناسب شخصیتی دانشجویان پرستاری برای تحصیل و کار در این حرفه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :5-11

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-23-fa.html


چکیده:   (16835 مشاهده)
مقدمه ریزش زیاد دانشجویان پرستاری و بی‌میلی بسیاری از پرستاران برای تداوم اشتغال در این حرفه، توجه صاحب‌نظران را به ضرورت در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی افراد در هنگام گزینش برای این رشته، جلب نموده است. با توجه به فقدان مطالعه قبلی در زمینه میزان تناسب شغلی شخصیتی دانشجویان پرستاری در ایران، این مطالعه با هدف تعیین خصوصیات شخصیتی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و بررسی تناسب آن برای تحصیل و کار در این حرفه انجام شد.روش‌ها پژوهش به صورت توصیفی در دانشکده‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کاشان و یکی از واحدهای دانشگاه آزاد صورت گرفت. انتخاب نمونه به صورت آسان انجام شد و 52 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال تحصیلی81-1380 با استفاده از پرسشنامه شغلی شخصیتی هالند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج شصت و سه و پنج دهم درصد از دانشجویان مونث و 5/36 درصد مذکر و دارای میانگین سنی 22±1.2 سال بودند. براساس نتایج به دست آمده، 2/44 درصد از دانشجویان به لحاظ شخصیتی خصوصیاتی مناسب برای حرفه پرستاری نداشتند. 77 درصد از دانشجویان اظهار داشتند که در موقع انتخاب رشته اطلاعات کمی ‌در مورد آن داشته‌اند.بحث نزدیک به نیمی از دانشجویان پرستاری، به لحاظ بارزترین خصوصیات شخصیتی با خصوصیات لازم برای حرفه پرستاری سازگاری نداشتند. پیشنهاد می‌شود که از آزمون‌های شخصیت و تستهای رغبت‌سنج برای انتخاب بهترین دانشجویان از میان افرادی که صلاحیت‌های علمی و استعداد تحصیلی خوبی را نشان داده‌اند، برای تحصیل در رشته پرستاری استفاده شود.
متن کامل [PDF 187 kb]   (5355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education