دوره 13، شماره 2 - ( 2-1392 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 152-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namdar areshtanab H, ebrahimi H, sahebihagh M, arshadi bostanabad M. Mental Health and Its Relationship with Academic Achievement in Students of Tabriz Nursing-Midwifery Faculty. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :146-152
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2275-fa.html
نامدار ارشتناب حسین، ابراهیمی حسین، صاحبی حق محمد حسن، ارشدی بستان آباد محمد. سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :146-152

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2275-fa.html


، Ebrahimih@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (30991 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با محیطی پر تنش و وجود عوامل تنش زا در تجارب آموزشی و بالینی، در معرض آسیب‌های روانی بالایی قرار دارند که می‌تواند سلامت روان آنها را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به تأثیر سلامت روان بر عملکرد فرد، مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنها انجام گرفت. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی– تحلیلی٬ 251 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی (کل جامعه پژوهش) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامهGHQ-28 بود. معدل پایان ترم دریافت شده از اداره آموزش (معدل دیپلم برای دانشجویان ترم یک) به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی)انجام گرفت. نتایج: یافته‌ها نشان داد میانگین نمره سلامت روان دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه 02/11±70/25 بود. بیش‌ترین میانگین مربوط به اختلال در بعد عملکرد اجتماعی با میانگین و انحراف معیار 9/2±84/11 و کم‌ترین میانگین مربوط به بعد افسردگی 83/3±05/3 بوده است. هم چنین بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان دانشجویان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنادار و معکوس (229/0=R، 001/0p>) وجود داشت. به این معنی که با افزایش سلامت روان (نمره کلی پایین درآزمون) معدل دانشجویان (به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی) افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش که ارتباط معناداری بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه وجود داشت، لازم است مسائل روانی دانشجویان مذکور بررسی بیش‌تر شود و مراکز مشاوره روانی برای آنان فعال شود.
متن کامل [PDF 298 kb]   (5076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/5/17 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education