دوره 13، شماره 2 - ( 2-1392 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 145-134 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Azizi-Fini E. Longitudinal Study of CardioPulmonary Resuscitation Knowledge and Skills among Nurse Interns of Kashan University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :134-145
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2269-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، عزیزی فینی اسماعیل. بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :134-145

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2269-fa.html


، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (29256 مشاهده)
مقدمه: با وجود اهمیت حیاتی برخورداری اعضای تیم سلامت از دانش و مهارت مناسب در زمینه احیای قلبی ریوی، تاکنون دانش و مهارت کارآموزان درعرصه پرستاری (دانشجویان سال آخر پرستاری) در این زمینه مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی طولی دانش و مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه احیای قلبی ریوی، انجام شد. روش‌ها: تحقیق طولی (longitudinal) بر روی 96 کارآموز درعرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی سه نیم‌سال متوالی در سال‌های 1389 و 1390 انجام شد. داده‌ها توسط پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه دانش و 4 چک لیست مهارت جمع‌آوری شد. آزمون‌ها در سه مرحله با فواصل چهار ماهه انجام شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در مجموع دانشجویان، 05/59 درصد از نمره دانش و 12/70 درصد از نمره مهارت را کسب کردند. میانگین نمرات دانش و مهارت در طی سه نوبت نوسان داشت به گونه‌ای که میانگین نمره دانش (بر مبنای 40) از 08/4±91/24 در نوبت اول به 88/4±80/22 در نوبت دوم کاهش یافته و سپس با مختصر افزایش در نوبت سوم به 85/4±05/23 رسید (057/0p=). همچنین میانگین کلی نمرات مهارت در احیا(بر مبنای 52) از 90/3±20/41 در نوبت اول به 58/5±37/30 در نوبت دوم کاهش یافت و در نوبت سوم با قدری افزایش به 62/4±15/37 رسید(001/0p=). رابطه معناداری بین متغیرهای زمینه‌ای از جمله معدل کل درسی، دفعات مشاهده و شرکت در احیا، با نمره دانش و مهارت مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: تحقیق نشان داد که دانش و مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری در طول زمان نوسان داشته است. با توجه به حساسیت و اهمیت این مهارت توصیه می‌شود تا بازآموزی این مهارت در ابتدای کارآموزی در عرصه و نیز در انتهای آن تکرار شود.
متن کامل [PDF 224 kb]   (2495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1391/5/16 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education