دوره 13، شماره 1 - ( 1-1392 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 28-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzandipour M, MEIDANI Z, Gilasi H R. Electronic Educational and Research Services as Infrastructure for the E- Government: Role of . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (1) :18-28
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2252-fa.html
فرزندی پور مهرداد، میدانی زهرا، گیلاسی حمید رضا. ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در راستای دولت الکترونیک: نقش وب سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (1) :18-28

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2252-fa.html


، zmeidani@yahoo.com
چکیده:   (26548 مشاهده)
مقدمه: وب سایت‌ها یکی از گام‌های اولیه اجرای دولت الکترونیک هستند که ارائه خدمات آنلاین و مشتری محور را در دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های دولتی تسهیل می‌کنند. این مطالعه سعی دارد ارائه خدمات آموزشی پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای مدل بلوغ دولت الکترونیک را مورد بررسی قرار دهد. روش‌ها: این پژوهش به شیوه توصیفی – مقطعی و از طریق تحلیل محتوی و بهینه کاوی وب سایت‌ها در سال 1390 انجام شد. جامعه پژوهش این مطالعه را وب سایت‌های37 دانشگاه‌ علوم پزشکی کشور تشکیل می‌داد. در این بررسی وضعیت وب سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ارائه خدمات آموزشی- پژوهشی در چهار مرحله بلوغ دولت الکترونیک شامل اطلاع‌رسانی، تعاملی، تراکنشی و یکپارچه سازی از طریق چک لیست مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج: از لحاظ ارائه خدمات آموزشی- پژوهشی وب سایت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 و 2 به ترتیب با امتیازهای 99/1 و 89/1 ( از حداکثر 3) در سطح متوسط هستند. کلیه دانشگاه‌ها در مرحله یکپارچگی خدمات آموزشی و پژوهشی میانگین امتیاز 1 از 3 را کسب کردند. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش مؤید این مطلب است که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مراحل اطلاع‌رسانی و تعاملی دولت الکترونیک را پشت سرگذاشته‌اند اما در مراحل تراکنشی و یکپارچگی پیشرفتی نداشته‌اند. عدم تحقق دولت الکترونیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، که از بسیاری از محدودیت‌ها و موانع سایر سازمان‌ها مانند سواد الکترونیک کاربران، دسترسی به اینترنت و ابزار فن‌آوری اطلاعات مستثنی هستند، مؤید این مطلب است که تحقق دولت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه فعالیت‌هایی ماورای چالش‌های فنی را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 287 kb]   (2476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1391/5/7 | پذیرش: 1392/1/6 | انتشار: 1392/1/6 | انتشار الکترونیک: 1392/1/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education