دوره 6، شماره 2 - ( پاییز 1385 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 78-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri H, Mirmohammad Sadeghi M, Adibi I, Ashourioun V, Sadeghizadeh A, Adibi P. The Effect of an Evidence Based Medicine Workshop on Undergraduate Medical Students’ Skills in Applying EBM. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :71-78
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-217-fa.html
طاهری هاجر، میرمحمدصادقی مائده، ادیبی ایمان، عشوریون وحید، صادقی زاده عاطفه، ادیبی پیمان. اثر کارگاه پزشکی مبتنی بر شواهد بر مهارت بکارگیری آن توسط دانشجویان مقطع بالینی پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :71-78

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-217-fa.html


چکیده:   (21859 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از مطالعات، تأثیر مداخلات آموزشی کاربرد مهارت‌های پزشکی مبتنی بر شواهد را بر مدارج بالای پزشکی سنجیده‌اند ولی گزارشات کمی از تأثیر این مداخلات در مدارج پایین پزشکی وجوددارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر یک برنامه آموزشی کارگاهی پزشکی مبتنی بر شواهد را بر مهارت بکارگیری آن توسط دانشجویان مقطع بالینی پزشکی انجام گرفت. روش‌ها: در یک مطالعه پیش‌تجربی، 24 دانشجویان پزشکی سال4 و 5 که بخش‌های داخلی یا جراحی را گذرانده بودند، به صورت غیر تصادفی آسان انتخاب شدند. کارگاهی در قالب سه جلسه 5 ساعته در مورد پزشکی مبتنی بر شواهد برای آنان برگزار گردید. نگرش دانشجویان نسبت به برگزاری کارگاه از طریق پرسشنامه‌ای با مقیاس لیکرت، مهارت آنها در زمینه طراحی سؤال کلینیکی توسط پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو سؤال چهار گزینه‌ای و نحوه جستجو شواهد از بانک‌های اطلاعاتی توسط چک‌لیست بررسی شد. نتایج با استفاده از آزمون ویلکاکسون توسط نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: از 40 نمره مهارت طرح سؤال بالینی، دانشجویان از پیش‌آزمون 23 و از پس‌آزمون 8 غلط داشتند که این اختلاف معنی‌دار بود. نمره جستجوی منابع دانشجویان در پیش‌آزمون 40 و در پس‌آزمون 100 از کل نمره 100 و بطور معنی‌داری افزایش یافته بود. نتایج پرسشنامه نگرش نشان داد که نگرش دانشجویان در مورد کارگاه مثبت بوده است. نتیجه‌گیری: این مداخله آموزشی باعث پیشرفت طراحی سؤال، جستجوی منابع اطلاعاتی شد. نگرش دانشجویان در مورد آن مثبت بود. پیشنهاد می‌شود که مطالعات آتی، تاثیر مداخلات زودهنگام، از جمله کارگاه را در بین دانشجویان، کارورزها، دستیاران و هیأت علمی ارزیابی نمایند.
متن کامل [PDF 208 kb]   (3664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education