دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 170-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadi N, Shiraly R. Medial Interns’ knowledge about Hypertension in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :165-170
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-200-fa.html
هادی نگین، شیرالی رامین. آگاهی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره پرفشاری خون. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :165-170

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-200-fa.html


چکیده:   (16122 مشاهده)
مقدمه: تشخیص و درمان به موقع و صحیح پرفشاری خون در پیشگیری از عوارض این بیماری شایع و اغلب بدون علامت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش به منظور تعیین میزان آگاهی کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد جنبه‌های مختلف پرفشاری خون طراحی گردید. روش‌ها: در مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی در سال 1383، بین کلیه اینترن‌های بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (111 نفر)، پرسشنامه‌ای پایا و روا متشکل از 50 سؤال پیرامون جنبه‌های مختلف بیماری، شامل: تشخیص، درمان، عوارض بیماری و عوارض جانبی داروهای ضد پرفشاری خون توزیع شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS، به صورت میانگین و انحراف معیار و مقایسه‌ها با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، آزمون t و ANOVA و همبستگی با آزمون اسپیرمن تحلیل گردید. نتایج: میانگین کل نمرات 35/861/27 از 50 و به تفکیک جنس برای کارورزان مرد و زن به ترتیب 65/730/28 و 52/929/26 برآورد گردید. در این مطالعه 23 درصد از کارورزان از سطح آگاهی ضعیف، 59 درصد از سطح آگاهی متوسط و 18 درصد از سطح آگاهی خوبی درباره پرفشاری خون برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: اکثریت کارورزان شرکت‌کننده در مطالعه از سطح آگاهی متوسط تا ضعیفی در مورد پرفشاری خون برخودار بودند. بررسی علل ناکافی بودن سطح آگاهی کارورزان رشته پزشکی و اتخاذ راه‌کارهای مناسب برای ارتقای سطح آگاهی آنان درباره پرفشاری خون توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 197 kb]   (2638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education