میرزازاده عظیم، توکلی سامان، یزدانی کامران، تاج مهشید. اعتباربخشی: راهکاری برای تضمین و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :105-116
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-20-fa.html
چکیده: (18517 مشاهده)
در سالهای اخیر، بحثهای بسیاری در مورد مفهوم اعتباربخشی (Accreditation) و چگونگی استقرار ساختارهای اعتباربخشی در کشور در جریان بوده است. اهمیت موضوع زمانی بیشتر میشود که در نظر آوریم در موارد متعددی از راهکارهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز، به امر تقویت فرایند اعتباربخشی در آموزش پزشکی اشاره شده است. بطور خلاصه میتوان گفت اعتباربخشی عبارت است از اعطای مجوز یا تأیید صلاحیت یک واحد آموزشی که بر اساس قضاوت خبرگان حوزه مربوطه، ضوابط از پیش تعیین شده را رعایت کرده باشد. در شاخه پزشکی، اعتباربخشی دورههای آموزشی دانشکده پزشکی مشخص میکند که آیا آن دانشکده، استانداردهای ملی در زمینه سازمان، عملکرد و کارآیی دوره آموزشی پزشکی عمومی و یا دوره آموزشی هر یک از رشتههای تخصصی را رعایت کرده است یا خیر؟ وضعیت آموزش پزشکی کشور ما، مشابه آنچه در طی دو دهه آخر قرن بیستم در جهان شاهد آن بودهایم، با گسترش سریع و بیرویه آموزش پزشکی (به ویژه در مقطع پزشکی عمومی) مواجه بوده است. از همین رو، شناخت و بکارگیری روشهایی که بتوانند زمینهساز ارتقای کیفیت در آموزش پزشکی کشور باشند، دارای اهمیت ویژه میباشد. در این زمینه، استقرار ساختارهای اعتباربخشی از جایگاه ویژهای برخوردار است و در برنامه سوم توسعه و ملحقات آن، توجه ویژهای به امر راهاندازی و کارآمد نمودن نظام ارزشیابی و اعتباربخشی مؤسسات و دورههای آموزشی مشاهده میشود. در این مقاله، به بیان مبانی پایه، مراحل استقرار ساختارهای اعتباربخشی و نیز خلاصهای از وضعیت نهادهای اعتباربخشی آموزش پزشکی در نقاط مختلف جهان میپردازیم.
نوع مطالعه:
مروری |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25