دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 )                   جلد 12 شماره 11 صفحات 876-866 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torshizi M, Varasteh S, Poor Rezaei Z, Fasihi R. Study Habits in Students of Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (11) :866-876
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1925-fa.html
ترشیزی مرضیه، وارسته سمانه، پوررضایی زهرا، فصیحی رقیه. عادت‌های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :866-876

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1925-fa.html


، m3torshizi@bums.ac.ir
چکیده:   (17785 مشاهده)
مقدمه: داشتن برنامه درسی منظم و به کارگیری درست مهارت‌های مطالعه، نقش مؤثری در دستیابی دانشجویان به نیازهای آموزشی دارد. هدف از این مطالعه بررسی مهارت‌ها و عادات مطالعه‌ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 238 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1389 انجام گرفت. نمونه گیری به روش طبقه‌ای تصادفی بود و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه عادت‌های مطالعه (PSSHI) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‏های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، t مستقل و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره عادات مطالعه دانشجویان (81/7±07/45) از 90 (حداکثر نمره) بود. 8/32 درصد از دانشجویان عادات مطالعه ضعیف، 1/31 درصد متوسط، 3/14 درصد خوب و 8/21 درصد از آنها عادات مطالعه عالی داشتند. بین میانگین نمره عادت‌های مطالعه افراد و عملکرد تحصیلی آنها ارتباط مثبت، ضعیف و معناداری وجود داشت (001/0>p و 22/0=r). همچنین بین برخی از حیطه‌های عادت‌های مطالعه افراد با جنس، مقطع تحصیلی، زمان مطالعه، زمان آمادگی برای امتحان، منابع مورد مطالعه و تحصیلات پدر ارتباط معنادار آماری وجود داشت اما با محل سکونت، وضعیت تأهل و تحصیلات مادر ارتباط معنادار آماری به دست نیامد. نتیجه‌گیری: وضعیت عادات مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حد متوسط بود، که شیوه‌ی مطالعه‌ی آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، بنابراین با توجه به اهمیت عادات مطالعه در عملکرد و پیشرفت تحصیلی افراد ضرورت دارد برنامه‌ریزی در جهت بهبود روش‌ها و عادات مطالعه‌ی دانشجویان صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 285 kb]   (3594 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/10/5 | پذیرش: 1391/10/1 | انتشار: 1391/11/27 | انتشار الکترونیک: 1391/11/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education