دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 130-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahreini M, Shahamat S, Moattari M, Akaberian S, Sharifi S, Yazdankhah Fard M. Development of Reflective Skills among Nurses through Portfolio: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :120-130
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1888-fa.html
بحرینی مسعود، شهامت شهره، معطری مرضیه، اکابریان شرافت، شریفی شریف، یزدانخواه فرد محمدرضا. تکامل مهارت‌های بازاندیشی پرستاران پس از به‌کارگیری پورت فولیو: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (2) :120-130

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1888-fa.html


، m.bahreini@bpums.ac.ir
چکیده:   (10694 مشاهده)
مقدمه: استفاده از پورت فولیو به عنوان ابزاری مفید در ارتقاء و تکامل مهارت‌های عمومی و اختصاصی نظیر بازاندیشی و اتصال دانش نظری به عملی در حال گسترش است. مطالعه حاضر با هدف دستیابی به تجارب و ادراکات پرستاران در مورد استفاده از پورت‌فولیو انجام شد. روش‌ها: این مطالعه کیفی در سال‌های 1389- 1388 به روش تحلیل محتوا و در بیمارستانی دانشگاهی در بوشهر انجام شد. بدین منظور، ابتدا شرایط آشنایی با رویکرد مبتنی بر پورت فولیو برای پرستاران فراهم شد به گونه‌ای که آنها به مدت یک سال در عملکرد بالینی خود از آن استفاده کردند. در نهایت، بیست و شش پرستار به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، سه مصاحبه گروه مدار انجام شد. مصاحبه‌ها ضبط و کلمه به کلمه رونویسی شد. مصاحبه‌ها تا زمان رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت و در نهایت درون‌مایه‌ها استخراج شدند. نتایج: متعاقب تحلیل داده‌های حاصل از تجارب و درک پرستاران شرکت‌کننده، درون‌مایه «پلکان تکامل بازاندیشی» که در بر گیرنده مراحل تکامل بازاندیشی در پرستاران و شامل چهار مرحله احساس بیگانگی، کاهش اضطراب و پذیرش، درونی‌سازی، و یادگیری و کاربرد است معرفی گردید. نتیجه‌گیری: مراحل تکامل مهارت بازاندیشی نشان‌دهنده سطح ناکافی دانش پرستاران در ابتدای آشنایی با پورت فولیو بود. با این حال، نتایج مطالعه بر تأثیر مثبت استفاده از پورت فولیو بر تکامل مهارت بازاندیشی پرستاران تأکید داشت؛ لذا پیشنهاد می‌گردد به‌کارگیری این ابزار در پرستاری بالینی باید مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 244 kb]   (1928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1390/9/10 | پذیرش: 1390/11/17 | انتشار: 1391/2/26 | انتشار الکترونیک: 1391/2/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education