دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 41-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (20374 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از عملکردهای مهم پرستاران است. پمفلت‌های آموزش بیماران در مطالعات کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری برای تهیه کتابچه‌های آموزشی بیماران، مطالعه‌ای با هدف تعیین کیفیت کتابچه‌های آموزشی تهیه شده توسط دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای بیماران مزمن انجام شد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی، 120 پمفلت تهیه شده توسط دانشجویان پرستاری جمع‌آوری و با استفاده از چک‌لیست پژوهشگرساخته روا و پایای مشتمل بر سه بخش محتوی پیام، نحوه ساخت پمفلت و سازماندهی مطالب، و ظاهر و جاذبه‌های بصری، مورد ارزیابی و برای تعیین سطح دشواری قرائت آنها، از فرم قابلیت خواندن SMOG Readability Formula (Simplified Measure Gobbledygook) استفاده شد. نتایج: بیشترین موضوع انتخابی برای آموزش به بیمار، عناوین مرتبط با سیستم آندوکرین (8/15 درصد) و مراقبت از خود (93/21 درصد) بود. متوسط سطح سواد مورد نیاز برای خواندن پمفلت‌ها در حد کلاس 74/11 و متوسط سواد بیماران پایان دوره ابتدایی بود. نتیجه‌گیری: مطالب آموزشی تهیه شده، فراتر از سطح سواد بیماران نوشته می‌شوند. به منظور بهره‌مندی بیماران از مطالب ارائه شده، لازم است این مطالب ساده‌تر و قابل فهم‌تر تهیه شوند و به سایر جنبه‌های لازم نیز توجه شود.
متن کامل [PDF 203 kb]   (5398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/19 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.