دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1383 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 0-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changiz T. Internet Resources For Educational Development. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :88-0
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-182-fa.html
چنگیز طاهره. معرفی برخی پایگاه‌های مفید برای محققین آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :88-0

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-182-fa.html


چکیده:   (10526 مشاهده)
یییییییییییییییییییییی h‏ttp://www.ull.ac.uk/subjects/guides/psycscales.shtml این پایگاه متعلق به کتابخانه تحقیقاتی دانشگاه لندن است و در آن فهرستی از انواع پرسشنامه‌هایی که در تحقیقات روان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آمده است. به علاوه، لینک‌هایی برای ارتباط با این ابزارها قرار داده شده است. http://www.measurementexperts.org/ اگر در جستجوی ابزارهای مناسب برای انجام یک پژوهش پیمایشی هستید، می‌توانید قبل از انتخاب پرسشنامه یا چک‌لیست مورد نظرتان، سری به آدرس فوق بزنید. در این پایگاه، که توسط مرکز منابع اطلاعاتی آموزش و اندازه‌گیری وابسته به بخش تحقیق و توسعه امور نظامیان امریکا سرپرستی می‌شود، علاوه بر ارائه فهرست ابزارهای مختلف، تک نگاشتی نیز در مورد هر ابزار ارائه شده است که در بردارنده مشخصات آن، منابع علمی موجود در مورد کاربرد، و نحوه دسترسی به متن کامل ابزار مورد نظر می باشد. از جمله ابزارهایی که در این پایگاه معرفی شده است، می‌توان به مقیاس‌ها و پرسشنامه‌های مختلف بررسی درد، افسردگی ، اضطراب، جو سازمانی، مراعات مسائل اخلاقی در سازمان، و ... اشاره کرد. http://www.uncc.edu/cimc/ پایگاه فوق، توسط انجمن کتابخانه‌های کالج پژوهشی امریکا، که زیر مجموعه‌ای از انجمن کتابداری آمریکا است، هدایت می‌شود. در این پایگاه، فهرست مفصلی از وب‌سایت‌های مهم که مورد استفاده محققین در آموزش می‌باشد، ارائه شده است. از جمله، می‌توان به آدرس پایگاه‌های معتبر در زمینه ارزیابی و ارزشیابی، مدیریت آموزشی، روش‌های تدریس، استانداردهای آموزشی، اشاره نمود. لازم به ذکر است که در این پایگاه، آموزش‌های دبستانی و دبیرستانی از آموزش عالی جدا نشده است. http://classweb.gmu.edu/ndabbagh/Resources/IDKB/instruct_design.htm اگر در صدد هستید تا برای انجام طراحی یک دوره آموزشی، مسیری علمی را طی کنید، پیشنهاد می‌شود مروری اجمالی به صفحات مختلف پایگاه فوق داشته باشید. در این پایگاه، که توسط یکی از اساتید طراحی آموزشی دانشگاه میسون راه‌اندازی شده، مجموعه بسیار ارزشمندی از مطالب مربوط به طراحی آموزشی به شکلی بسیار زیبا و کاربردی سازمان‌دهی و ارائه می‌شود. استفاده از این پایگاه را می‌توان به مدرسین دوره‌های طراحی آموزشی نیز توصیه نمود. http://www-jime.open.ac.uk/ اگر به طراحی رسانه‌های تعاملی برای آموزش علاقمندید، می‌توانید به متن کامل مقالات Journal of Interactive Media in Education از طریق آدرس فوق بطور رایگان دست یابید. http://www.nyerrn.com/simulators.htm یکی از مشکلات مدرسین علوم پایه و بالینی در گروه پزشکی، تهیه رسانه مناسب آموزشی برای ارائه در کلاس درس است. این رسانه‌ها، بخصوص اگر از نوع دیداری- شنیداری و به صورت تعاملی باشند، ارزش فراوانی برای تجسم ذهنی و عینی بهتر در مورد موضوع تدریس خواهند داشت. در این پایگاه، که فهرست مفصلی از سایر پایگاه‌ها و منابعی که به عنوان Simulator در یادگیری مفاهیم پایه و بالینی علوم پزشکی می‌تواند به کار رود، ارائه شده است. بسیاری از این منابع به صورت رایگان، قابل استفاده است و حداقل می‌تواند به عنوان مکمل کلاس درس و یا در کلاس‌های عملی، مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 109 kb]   (2094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/10/27 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education