:: دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 73-67 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر عدم انطباق دانش نظری با مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های کاشان
محسن ادیب حاج باقری، فاطمه بهارلویی، صدیقه میرانزاده
، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (10445 مشاهده)
مقدمه: فاصله دانش‌آموخته شده و مراقبت‌های بالینی پرستاری یکی از مشکلات پرستاری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عدم انطباق دانش نظری با مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر کاشان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی نمونه تصادفی 384 نفری از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. داده‌ها توسط پرسشنامه جمع‌آوری و توسط آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره مربوط به فاصله دانش نظری و مراقبت‌های بالینی پرستاری 62/16±97/59 ( بر مبنای 100) بود که در محدوده فاصله زیاد قرار داشت. از نظر شرکت‌کنندگان، فاصله دانش نظری و خدمات بالینی پرستاران با کسب میانگین 25/18±85/66 در حد زیادی بر سلامت بیماران تأثیر می‌گذارد. بین نمرات مربوط به فاصله دانش‌آموخته شده با خدمات بالینی و نمرات مربوط به تأثیر این فاصله بر سلامت بیمار همبستگی معنادار مشاهده شد (001/0=p و 78/0=r). در همه بخش‌ها «زیاد بودن امور نوشتاری» بیشترین ممانعت را در کاربرد آموخته‌ها ایجاد می‌کرد. در بخش‌های ویژه «عدم حمایت سرپرستار»، در بخش‌های داخلی «کمبود پرستار»، در بخش‌های اورژانس «نامناسب بودن محیط بخش» و در بخش‌های جراحی «به روز نبودن دانش پرستاران» از مهم‌ترین موانع بود. نتیجه‌گیری: تحقیق حاضر نشان داد که از دیدگاه پرستاران، مراقبت‌های بالینی پرستاری از دانش آنها فاصله دارد و این ناهماهنگی بر سلامت بیماران اثر سوء دارد. بنابراین ضرورت دارد تا با اتخاذ راه‌کارهای مناسب تلاش جدی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین دانش نظری و عملکرد بالینی پرستاران صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانش نظری، مراقبت‌های بالینی پرستاری، فاصله، شکاف تئوری-بالین.
متن کامل [PDF 357 kb]   (2043 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1390/7/14 | پذیرش: 1390/9/7 | انتشار: 1391/2/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها