Yar Mohammadian M H, Bahrami S, Forughi Abari A A. Health Directors and Experts, and Proper Need Assessment Models. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (1) :71-79
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-180-fa.html
چکیده: (22486 مشاهده)
مقدمه br> نیازسنجی جزو جداییناپذیر برنامهریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب میشود. این مطالعه به منظور بررسی ویژگیهای یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسبترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردیترین الگوهای نیازسنجی از نظر مدیران و کارشناسان در سیستم بهداشت و درمان انجام شده است.روشها br> این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است که در آن 63 نفر که شامل 32 نفر مدیران و معاونان شبکهها و 31 نفر کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکههای بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان در سال 1381 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامهای که روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی آن با روش آزمون مجدد تأیید شده بود، جمعآوری گردید. دادهها با نرمافزار SPSS و با روشهای آماری به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. br>نتایج br> برای نیازسنجی خواستههای بهداشتی جمعیت تحت پوشش، الگوهایی مناسب هستند که دارای این ویژگیها باشند: مفهوم نیاز را به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی بسنجد؛ منابع تعیین نیاز جامعه، اهداف و ارزشهایشان باشند؛ از ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه استفاده شود؛ شناسایی نیازها در سطح شهرستان انجام شود، ملاک تعیین الگوها میزان مشارکت جمعیت باشد؛ مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص باشد؛ مناسب ترین شرایط اجرایی تجمع نمایندگان در یک مکان خاص و تکنیک دلفی و کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف- محور باشد. br>بحث br> نیازسنجی آموزشی، اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی آموزشی سیستم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها بر اساس الگوها و تکنیکهای دقیق، میتواند اثربخشی و کارایی برنامهریزی این سیستم را افزایش دهد. بنابراین، پیشنهاد میشود الگوهای مناسب نیازسنجی به مدیران و کارشناسان بهداشتی آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/3/25 | انتشار الکترونیک: 1382/3/25