Goudarzi G, Khosravi S, Askari R. Performance Appraisal of Selected Departments in Kerman University of Medical Sciences: A Quantitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (3) :193-201
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1747-fa.html
گودرزی غلامرضا، خسروی سجاد، عسکری روح اله. ارزیابی عملکرد (کارایی) گروههای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس رویکردهای کمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (3) :193-201
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1747-fa.html
، r.asqari@gmail.com
چکیده: (12727 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که امروزه یکی از شاخصهای اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. هدف این پژوهش بررسی کارایی گروههای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از روش تحلیل فراگیر دادهها (Data Envelopment Analysis: DEA) است.
روشها: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی - تحلیلی بوده که به روش مقطعی در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت پذیرفته است. در این پژوهش، کارایی شش گروه آموزشی منتخب دانشکده بهداشت و دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی بررسی شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، فرم جمعآوری اطلاعات بود که به تفکیک متغیرها (تعداد دانشجویان، اعضای هیأتعلمی، تعداد کتب تألیفی و ترجمه اعضای هیأتعلمی، تعداد مقالات علمی و پژوهشی) در نرم افزار Excel وارد و با استفاده از روش تحلیل فراگیر دادهها و از طریق نرم افزار Deap2.1 محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین کارایی کل، میانگین کارایی مدیریتی و میانگین کارایی مقیاس برای گروههای آموزشی مورد مطالعه به ترتیب برابر با 847/0، 918/0 و 910/0 بود. در مجموع نیمیاز گروههای آموزشی مورد مطالعه دارای عملکرد کارا بودند.
نتیجهگیری: گروههای آموزشی با نمره ارزیابی عملکرد (کارایی) کمتر از یک، برای رسیدن به حداکثر کارایی باید ستاندههای پژوهشی خود را با ارائه طرحهای پژوهشی بیشتر، مقالات و یا چاپ کتاب افزایش دهند و همچنین این گروهها باید نهادههای آموزشی (تعداد دانشجو) و اعتبارات خود را بر اساس مقادیر مازاد مشخص شده در قالب یک برنامه بلندمدت کاهش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1390/5/24 | پذیرش: 1390/12/28 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول