دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1295-1289 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده:   (17221 مشاهده)
مقدمه: در انجام مهارت‌های بالینی داشتن دانش کافی و به روز، داشتن انگیزه کافی برای کار در محیط‌های بالینی، و نیز دانستن شیوه انجام مهارت‌ها از اساسی‌ترین مفاهیم مراقبت از بیمار است. در این طرح تأثیر آموزش مبتنی بر راهنمای یادگیری بر کسب صلاحیت بالینی و رضایت‌مندی فراگیران را مورد بررسی قرار دادیم. روش‌ها: این طرح یک مطالعه نیمه تجربی بود، که بر روی 37 نفر از دانشجویان پرستاری که کارآموزی بخش CCU را می‌گذراندند انجام شد. ابتدا راهنمای یادگیری با استفاده از روش علمی طراحی آموزشی تهیه شد، سپس دانشجویان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد کارآموزی خود را به شیوه معمول سپری کرده و گروه مداخله بعد از گروه شاهد دوره کارآموزی را با استفاده از راهنمای یادگیری طی کردند. در پایان دوره برای دو گروه شاهد و مداخله یک آزمون OSCE برگزار گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با Independent T Test بررسی گردید. نتایج: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که گروه مداخله از نظر میزان دسترسی به اهداف آموزشی و کسب صلاحیت بالینی نسبت به گروه شاهد بهتر عمل کرده و بین نمرات به دست آمده اختلاف معناداری وجود داشت (002/0=p) رضایت‌مندی دانشجویان گروه مداخله از راهنمای یادگیری طراحی شده با استفاده از آماره‌های توصیفی آنالیز شد که نتایج نشان داد 2/88 درصد دانشجویان اظهار رضایت نموده و آن را خوب ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: نتایج بالا و نیز مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده حاکی از آنست که استفاده از راهنمای یادگیری می‌تواند به عنوان یک ابزار آموزشی مفید رضایت دانشجویان را جلب نموده و برای ایجاد یادگیری معنادار کمک قابل توجهی به دانشجویان نماید.
متن کامل [PDF 280 kb]   (2613 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.