مقدمه: ارزیابی دیدگاههای دانشجویان به منظور بهبود و ارتقای مستمر کیفیت آموزش بالینی، منجر به شناخت و تقویت نقاط قوت و برطرف ساختن نقاط ضعف آموزش میگردد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص وضعیت آموزش بالینی صورت گرفته است.
روشها: تعداد 90 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی که حداقل یک دوره کارآموزی بیمارستان را گذرانده بودند، در جریان یک مطالعه توصیفی مقطعی به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوری دادهها با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد صورت پذیرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مهمترین عوامل مؤثر بر وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب مربوط به مربی (2/85 درصد)، برخورد با دانشجو (63 درصد)، نظارت و ارزشیابی (5/61 درصد)، اهداف و برنامههای آموزشی (2/52 درصد)، و محیط بالینی (42 درصد) بودند. آزمونT اختلاف معناداری بین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در خصوص مؤلفههای حیطه نظارت و ارزشیابی را نشان داد (004/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، وضعیت موجود آموزش بالینی پرستاری برای حرکت در مسیر بهبود مستمر کیفیت، نیازمند توجه بیشتری به تأمین امکانات و تجهیزات محیط بالین و بازنگری شیوههای ارزشیابی بالینی دارد. برنامهریزی هدفمند و تدوین فرایندهای مناسب جهت ارزشیابی برنامههای آموزشی، همچنین تقویت توانمندیهای مربیان بالین نیز میتواند منجر به بهبود وضعیت آموزش بالینی گردد.
Peyman H, Darash M, Sadeghifar J, Yaghoubi M, Yamani N, Alizadeh M. Evaluating the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students about Their Clinical Educational Status. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1121-1130 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1613-fa.html
پیمان هادی، دارش مریم، صادقی فر جمیل، یعقوبی منیره، یمانی نیکو، علیزاده مریم. ارزیابی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص وضعیت آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1130-1121