، vahid936@yahoo.com
چکیده: (20456 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه ریزی جهت برنامههای رشد اعضای هیأتعلمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد. هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی و اولویتبندی این نیازها در اعضای هیأتعلمی پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روشها: در مطالعه توصیفی، ابتدا با استفاده از شاخصهای به دست آمده از نظرسنجی، مرور متون و مطالعات داخلی و خارجی مشابه و دستورالعمل شش حیطهای شرح وظایف اعضای هیأت علمی، پرسشنامهای تنظیم گردید. پرسشنامه برای کلیه اعضای هیأتعلمی پایه دانشکده پزشکی ( 70نفر) ارسال شد. اهمیت نیاز آموزشی با نمره 1 تا 20 مشخص گردیده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و به منظور توصیف دادهها از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار استفاده گردید.
نتایج: حیطه های مختلف نیاز آموزشی به ترتیب: فعالیت های اجرایی و مدیریتی، حیطه توسعه فردی، پژوهش، آموزش، فعالیت های تخصصی خارج از دانشگاه و خدمات درمانی و ارتقای سلامت اولویت بندی گردید.
نتیجهگیری: اعضای هیأتعلمی به هر شش حیطه اصلی، به ویژه حیطه فعالیتهای اجرایی و مدیریتی نیاز آموزشی دارند. حیطه آموزش به صورت شایسته و درخور، مورد توجه قرار نگرفته است. پیشنهاد میگردد برای برنامهریزی اهمیت و وزن هر شش حیطه به صورت استاندارد مشخص شود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/1/22 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26