دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 175-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Ostani M, Shabani A, Rajaepoor S. The Status of Knowledge Management Application in Librarians of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (3) :167-175
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1554-fa.html
محمدی استانی مرتضی، شعبانی احمد، رجایی پور سعید. وضعیت استقرار مدیریت دانش بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (3) :167-175

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1554-fa.html


، morteza_mohamadi64@yahoo.com
چکیده:   (9904 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش به‌عنوان موضوعی جدید، رویکردی بدیع در تسهیل آموزش و پژوهش و ارائه خدمات مطلوب‌تر ایجاد کرده است. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در محیط‌های آموزشی از مستعدترین مکان‌ها برای اجرای برنامه‌های مدیریت دانش جهت بهبود آموزش و پژوهش و تسهیم دانش هستند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی بود. نمونه پژوهش شامل تمام کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (83 نفر) مشغول به کار در سال تحصیلی 90-89 بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ی محقق ساخته بر اساس مؤلفه‌های مدل بکوویتز و ویلیامز بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج: میانگین نمره وضعیت استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز 477/0±82/2 بود که پایین‌تر از حد متوسط است و استقرار آن نیز به طور یکسان وجود ندارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنی‌ها بر اساس عوامل دموگرافیک جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه اشتغال، سطح تحصیلات، و نوع کار تفاوت معناداری نداشت، اما بر حسب نوع کتابخانه، در مؤلفه یادگیری دانش تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: بیشتر مؤلفه‌های مدل بکوویتز و ویلیامز در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به برنامه‌ریزی و توجه بیشتر به‌خصوص برای اشتراک و ایجاد دانش دارد. همچنین با توجه به اهمیت روزافزون دانش در سازمان‌هایی همچون دانشگاه‌ها و محیط‌های بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، اجرای این برنامه‌ها موجبات خدمات‌رسانی بهتر و به‌تبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد.
متن کامل [PDF 229 kb]   (3648 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/18 | پذیرش: 1390/12/6 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26

پرسشنامه [DOC 114 KB]  (694 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education