دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 830-822 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sinaei F, Bahman Ziary F, Yamani N, Naji S A, Ghiasi Esfahani M. The Effect Of Office Management Principles Education On Knowledge And Performance Of Receptionists Working In Specialists' Offices In Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :822-830
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1521-fa.html
سینایی فروزان، بهمن زیاری فرهاد، یمانی نیکو، ناجی سید علی، غیاثی مژده. تأثیر آموزش اصول مطب داری بر آگاهی و عملکرد منشی‌های مطب پزشکان متخصص شهر اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :822-830

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1521-fa.html


، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (15436 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت نقش منشی‌ها به عنوان عاملی مهم در بهبود ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در مطب‌ها مسأله گذراندن دوره‌های آموزشی برای منشی‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر کلاس‌های آموزشی اصول مطب‌داری بر آگاهی و عملکرد منشی‌های مطب پزشکان متخصص انجام گرفته است. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 30 نفر منشی از مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان شهر اصفهان به صورت تصادفی منظم جهت مداخله انتخاب شدند. روش آموزش به صورت سخنرانی و بحث و گفتگو انجام گرفت و جهت جمع‌آوری اطلاعات برای بررسی آگاهی از پرسشنامه و برای بررسی عملکرد از چک‌لیست مشاهده‌ای استفاده شد که در دو مرحله قبل و بعد از کلاس‌های آموزشی به اجرا درآمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: مقایسه میانگین نمرات آگاهی و عملکرد منشی‌های مطب‌ها قبل از شرکت در کلاس‌های آموزشی اصول مطب‌داری (به ترتیب 23/15 و 03/12) با میانگین نمرات آگاهی و عملکرد بدست آمده از آنان بعد از شرکت در کلاس‌های مذکور (به ترتیب 93/24 و 56/18) اختلاف معناداری را نشان داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، به نظر می‌رسد توجه به ساختار شغلی حرفه منشی‌گری در مطب‌ها و ارائه دوره‌های آموزشی قبل و حین کار برای آنان، بتواند فرایند ویزیت بیماران در مطب‌ها را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: منشی مطب، دانش، عملکرد
متن کامل [PDF 249 kb]   (5052 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1389/12/21 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education