دوره 10، شماره 4 - ( 10-1389 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 416-410 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farokhi F, Golmakani N, Tafazoli M. Attitude of Undergraduate Midwifery Students about Final Comprehensive Exam in Mashhad Nursing and Midwifery School. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :410-416
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1499-fa.html
فرخی فریده، گلمکانی ناهید، تفضلی مهین. نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی در مورد امتحان جامع مامایی در دانشکده پرستاری مامایی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :410-416

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1499-fa.html


، farokhiff1@mums.ac.ir
چکیده:   (15943 مشاهده)
مقدمه: امتحان جامع مهم‌ترین آزمون دانشجویان مامایی بوده و می‌تواند توانایی‌های حرفه‌ای آنان را ارزیابی نماید از آنجایی که این امتحان از دغدغه‌های عمده دانشجویان در طی دوران تحصیلی‌شان می‌باشد، مطالعه‌ای به منظور تعیین نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی در مورد امتحان جامع مامایی در دانشکده پرستاری مامایی مشهد در سال 1387 انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی33 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی که در شهریور ماه 87 امتحان پایان دوره خود را گذرانده بودند، به روش نمونه‌گیری در یک مقطع زمانی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفت داده‌های به دست آمده با کمک نرم افزار‌آماری SPSS و آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نگرش دانشجویان در مورد امتحان جامع با میانگین و انحراف معیار 12/10±15/80 در سطح مطلوب برآورد گردید، که در این رابطه نقش میزان رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای با میانگین 68/18±66/84 در بالاترین سطح و میزان برخورداری از زمان مناسب جهت اداره مراجع 69/21±02/71 در پایین‌ترین سطح بود. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان به امتحان جامع در محیط زایشگاه 51/10±20/82، در درمانگاه زنان 78/11±38/81، درمانگاه مراقبت‌های قبل از تولد 91/13±82/80 و در بهداشت مادر و کودک 92/16±54/75 از کل نمره 100 بود. همچنین بین آگاهی دانشجویان از مفاد و فرم‌های ارزشیابی مربوط به امتحان جامع با نگرش آنها نسبت به امتحان در اکثر موضوعات ارتباط معنادار آماری وجود داشت. نتیجه‌گیری: نگرش دانشجویان مامایی نسبت به امتحان جامع در سطح مطلوب بود. لازم است علاوه بر تداوم و ارتقاء برنامه‌های موجود، در جهت بهبود شرایط امتحان و آماده‌سازی دانشجویان جهت امتحان جامع از طریق آشنایی آنها با فرآیند ارزشیابی، اقدامات لازم انجام گیرد.
متن کامل [PDF 224 kb]   (3109 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/12/9 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education