دوره 11، شماره 5 - ( 9-1390 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 452-445 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadi S N. Knowledge, Attitude And Performance Of Clinical Faculty Members On Community Oriented Medical Education: A Survey In Mashhad School Of Medicine. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :445-452
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1363-fa.html
اسعدی سیده نگار. سطح آگاهی، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی مشهد نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :445-452

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1363-fa.html


، assadin@mums.ac.ir
چکیده:   (12866 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشکی جامعه‌نگر بر آموزش پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه تأکید دارد و آگاهی اساتید و نگرش مثبت و عملکرد ایشان از این مقوله جهت آموزش دانشجویان لازم است. هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر بود. روش‌ها: یک مطالعه توصیفی- مقطعی با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی آسان طی سال تحصیلی 89-88 در دانشکده پزشکی مشهد انجام شد. با استفاده از پرسشنامه‌ای که براساس نظرات کارشناسان تهیه شده بود، آگاهی و نگرش اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسیون و T-test) با سطح معناداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد. نتایج: از بین 100 پرسشنامه بررسی شده 37 نفر (37 درصد) از اعضای هیأت‌علمی آگاهی بسیار زیادی از آموزش پزشکی جامعه‌نگر داشتند، 60 نفر (60 درصد) از اعضای هیأت‌علمی نگرش کاملاً موافق نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر نشان دادند و 53 نفر (53 درصد) از ایشان عملکرد مناسب داشتند. نتایج همچنین ارتباط بین میزان آگاهی، و عملکرد استادان با مرتبه علمی ایشان را نشان داد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آگاهی، نگرش و عملکرد مناسبی نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر داشتند. در همین راستا ارائه برنامه‌های آموزشی و مدیریتی در جهت افزایش آگاهی، نگرش تقویت عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشکده‌های پزشکی در زمینه آموزش پزشکی جامعه‌نگر پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 269 kb]   (2091 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1389/10/4 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education