دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 841-832 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، sedighle@tums.ac.ir
چکیده:   (13587 مشاهده)
مقدمه: اگرچه نحوه ارائه سخنرانی مؤثر در مقالات متعددی توصیف شده است، اما اطلاعات محدودی در مورد نظر دانشجویان درباره عوامل مؤثر بر ارائه بهتر یک جلسه سخنرانی موجود است. هدف از این مطالعه بررسی نظر دانشجویان دندانپزشکی در مورد عوامل مؤثر برروی کیفیت جلسات سخنرانی است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی دو مرحله‌ای، ابتدا 25 دانشجوی مقطع بالینی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک جلسه بحث گروهی متمرکز نظرات خود را پیرامون نقاط قوت و ضعف جلسات درس نظری که در دانشکده در قالب سخنرانی، ارائه می‌شود را بیان کردند. پس از جمع‌بندی نظرات دانشجویان پرسشنامه‌ای طراحی شد. عوامل مؤثر بر ارائه بهتر جلسه سخنرانی، در پرسشنامه به 4 گروه عوامل مرتبط با استاد، عوامل مرتبط با محتوی، عوامل مرتبط با امکانات فیزیکی کلاس و عوامل مرتبط با مدیریت آموزشی کلاس تقسیم شدند و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن امتحان شد. سپس این پرسشنامه با 45 پرسش در میان دانشجویان سال 4و 5و 6 که در مجموع 130 نفر بودند، توزیع گردید و میزان موافقت دانشجویان با هر یک از موارد مطرح شده در پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 تایی، سنجیده شد. نتایج: در مجموع 97 پرسشنامه جمع‌آوری گردید. بیشترین امتیازات مربوط به عوامل مرتبط با استاد بود از بین این عوامل، فن بیان با میانگین 64/4، ارائه بیمار در صورتی که ارتباط درس نظری را با عملی نشان دهد (63/4) و استاد باید بتواند مطالب را به خوبی ربط دهد (55/4) امتیاز بیشتری را کسب نمودند. نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان بالینی دندانپزشکی نقش کلاس‌های تئوری که به صورت سخنرانی ارائه می‌شوند مهم تلقی شد. به نظر آنان توانمندی سخنران در انسجام بخشیدن و بیان مطالب، مهمترین نقش را در ارائه یک سخنرانی مؤثر ایفا می‌کند.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1947 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1389/6/22 | پذیرش: 1390/5/30 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.