، asgari23@yahoo.com
چکیده: (21270 مشاهده)
مقدمه: وظایف پزشکان در دنیای امروز این است که سلامت را ارتقا دهند. از بیماریها پیشگیری کنند و مراقبتهای اولیه را عرضه نمایند. لذا نیاز به پزشکانی که متناسب با نیازهای جامعه، تواناییها و مهارتهای لازم را کسب نموده باشند به شدت احساس میشود. هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان اصفهان در پنح حیطه سلامت میباشد.
روشها: در این مطالعه توصیفی -پیمایشی 183 نفر از پزشکان عمومی(خانواده) شاغل در مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند.پرسشنامهای شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و 91 عنوان درپنج حیطه شامل آموزش سلامت، سلامت روان، سلامت دهان و دندان، سلامت خانواده و جمعیت، بهورزی، گسترش شبکه، با استفاده از عناوین به دست آمده از نظرسنجی، مرور متون، مطالعات داخلی و خارجی و دستورالعمل بیمه روستایی تکمیل و نیازها به ترتیب اولویت استخراج گردید.
نتایج: با اهمیتترین نیاز آموزشی پزشکان در حوزههای مختلف به ترتیب اولویت در حیطههای سلامت روان، سلامت خانواده و جمعیت،آموزش سلامت، سلامت دهان ودندان، گسترش شبکه و بهورزی میباشد. اولویت اول در حیطه سلامت روان: دارودرمانی در روانپزشکی، در حیطه سلامت خانواده و جمعیت: عفونت مقاوم به درمان در زنان، در حیطه آموزش سلامت: اصول مشاوره، در حیطه سلامت دهان ودندان: آشنایی با کنترل رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان، در حیطه گسترش شبکه و بهورزی مدیریت بحران و آشنایی با شرح وظایف بهورز میباشد.
نتیجهگیری: پزشکان در حیطه سلامت روان بیشترین نیاز را برای آموزش احساس کردهاند و برای حیطه بهورزی اولویت کمتری را در نظر گرفتهاند. با توجه به نتایج نظرسنجی به دست آمده از پزشکان مقتضی است اهمیت و وزن هر پنج حیطه مشخص و برنامهریزی آموزش مداوم بر اساس نیازهای آنها طراحی گردد تا منجر به افزایش بهره وری این برنامه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1389/6/9 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26