دوره 10، شماره 2 - ( 4-1389 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 195-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliasgharpour M, Monjamed Z, Bahrani N. Factors Affecting Students' Evaluation Of Teachers: Comparing Viewpoints Of Teachers And Students. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2) :186-195
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1239-fa.html
علی‌اصغرپور منصوره، منجمد زهرا، بحرانی ناصر. عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد: مقایسه دیدگاه اساتید با دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (2) :186-195

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1239-fa.html


، aliasgha@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (16146 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی استاد به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود اما غالب‌ترین روش در کشور ما، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است که بسیار مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال 87-86 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و 95 نفر از اساتید و 379 نفر دانشجویان روزانه این دانشکده به صورت نمونه‌گیری آسان مقطعی از زمان، مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان توسط دو پرسشنامه پنج قسمتی مجزا جمع‌آوری شد. پرسشنامه‌ها به صورت جمع‌ایفا برای دانشجویان و خودایفا برای اساتید توزیع و گردآوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی، و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: اختلاف معنی‌داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد میانگین نمرات عوامل تأثیرگذار مرتبط با خصوصیات فردی- شخصیتی استاد، فعالیت‌های آموزشی مدرس، برخی شرایط آموزشی، عوامل مرتبط با دانشجو وجود نداشت ولی میانگین نمرات اساتید و دانشجویان در مورد عوامل تأثیرگذار مرتبط با واحد کارآموزی بر ارزشیابی استاد اختلاف آماری معنی‌داری داشت. فاکتورهای غیر مرتبط با کیفیت آموزش استاد از قبیل آسان‌گیری استاد، آسان بودن سؤالات امتحانی، میزان علاقه به رشته تحصیلی، میزان علاقه به استاد را در ارزشیابی استاد بسیار مهم دانستند. نتیجه‌گیری: از نظر اساتید و دانشجویان عوامل متعددی در ارزشیابی استاد حائز اهمیت است که بجز عامل مرتبط با کارآموزی، در سایر موارد، بین دو گروه توافق نظر وجود دارد. بنابراین، ارزشیابی به کمک دانشجویان می‌تواند شاخص گرانبهایی برای ارزشیابی عملکرد استاد باشد. لازم است به عوامل غیر مرتبط به کیفیت آموزش استاد در ارزشیابی استاد توسط دانشجو توجه ویژه شود.
متن کامل [PDF 202 kb]   (5135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1389/6/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/4/24 | انتشار الکترونیک: 1389/4/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education