Sohrabi Z, Yousefi M, Fazaeli S, Mohebifar R, Moradi G, Azimi A. Rating Of Iranian Medical Sciences Universities In Education, Based On Efficiency Index. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :408-417
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1110-fa.html
سهرابی زهره، یوسفی مهدی، فضایلی سمیه، محبی فر رفعت، مرادی غلامرضا، عظیمی عباس. رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در حوزه آموزش بر اساس شاخص کارایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :408-417
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1110-fa.html
، Mehdiyousefy@gmail.com
چکیده: (12801 مشاهده)
مقدمه: با توجه به گسترش و اهمیت دانشگاههای علوم پزشکی در نظام آموزشی کشور، این مطالعه هدف ردهبندی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در حوزه آموزشی بر اساس نهادهها و ستاندهها را دنبال کرده است. روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، کارآیی آموزشی 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور با استفاده از 4 نهاده و 2ستانده در سال 1387 با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج مربوط به اندازهگیری انواع کارآیی حاکی از آن بود که 25 و 32 درصد دانشگاههای علوم پزشکی به ترتیب دارای کارآیی فنی و کارآیی مدیریتی 100 درصد بودهاند و 71 درصد از واحدهای مورد مطالعه در مقیاس بهینه فعالیت نمیکردند. به طور متوسط کارآیی فنی دانشگاههای مورد مطالعه 73 درصد به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به وجود ظرفیت 27 درصدی افزایش کارآیی در واحدهای مورد مطالعه میتوان با یک برنامهریزی مناسب و با استفاده از الگوهای برتر کارآیی، هدف ارتقای کارآیی در واحدهای ناکارآ را دنبال کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1389/1/28 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول