دوره 9، شماره 4 - ( 12-1388 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 345-337 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezoddini Ardakani F, Dadsefat R. Investigating The Causes For Repeating Periapical Radiographies In Radiology Department Of School Of Dentistry And The Effect Of Education On Its Reduction. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4) :337-345
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1098-fa.html
عزالدینی اردکانی فاطمه، دادصفت رضا. علل تکرار رادیوگرافی‌های پری‌اپیکال در بخش رادیولوژی دانشکده دندان‌پزشکی و تأثیر آموزش بر کاهش آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :337-345

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1098-fa.html


، afsan40@yahoo.co.uk
چکیده:   (14438 مشاهده)
مقدمه: با وجود خطرات ناشی از رادیوگرافی‌های مکرر، نظارت بر تکرار رادیوگرافی‌های دندانی می‌تواند بخشی از برنامه حفاظت در برابر اشعه باشد. هدف از این مطالعه، بررسی علل تکرار رادیوگرافی‌های پری‌اپیکال در بخش رادیولوژی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد و تأثیر آموزش بر تکرار آنها بود. روش‌ها: این مطالعه به روش نیمه‌تجربی انجام شد. پس از مراجعه بیمار به بخش رادیولوژی دهان، رادیوگرافی انجام شده توسط دانشجویان که دارای خطا بود، در محلی جمع‌آوری و فیلم مجدد برای تکرار به دانشجو تحویل گردید. از بین نگاره‌های دارای خطا در میان ترم، تعداد 300 نگاره به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت و 15 مورد انواع خطاهای تکنیکی و 13 مورد خطای ظهور و ثبوت فیلم‌ها بطور جداگانه در جدول ثبت شد. در میان ترم در مورد علل خطاهای ایجاد گردیده و روش برطرف کردن آن با حضور در اتاق رادیوگرافی و تاریکخانه آموزش کامل به دانشجویان داده شد. مجدداً این روش در پایان ترم تکرار و تعداد 160 نگاره دارای خطا جمع‌آوری و در جدول‌های قبلی یادداشت شد. برای بررسی از آزمون‌های آماری t، Z، مجذور کای، دقیق فیشر استفاده گردید. نتایج: قبل از مداخله، کل خطای دیده شده در 300 نگاره منتخب، 577 مورد و میانگین خطا در هر فیلم 92/1 بود. بعد از مداخله، فقط 350 عدد فیلم تکرار شد که از 160 نمونه انتخابی، 169 خطا ثبت شد که میانگین خطا در هر فیلم (05/1) و تفاوت آنها معنی‌دار بود. مداخله آموزشی انجام شده، نسبت نگاره‌های معیوب را بیش از 60 درصد کاهش داد. تعداد تکرار هر خطا قبل و پس از مداخله نیز با یکدیگر اختلاف معنی‌داری نشان داد. نتیجه‌گیری: آموزش عملی و به موقع، سبب کاهش خطا در تکرار رادیوگرافی شد هر چند دانشجویان قبلا در کلاس‌های تئوری آموزش گرفته بودند. علل تکرار فیلم‌های رادیوگرافی باید دقیقاً بررسی و آموزش‌های مداوم به دانشجویان داده شود تا از انجام رادیوگرافی‌های غیر ضروری، میزان تابش اشعه، صرف وقت و هزینه و نارضایتی بیماران کاسته گردد.
متن کامل [PDF 229 kb]   (5784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/1/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/12/24 | انتشار الکترونیک: 1388/12/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education