دوره 11، شماره 2 - ( 4-1390 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 199-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salem Z, Rezaeaian M, Valinejad M. Comparison Of Citation Patterns In Dissertations Of Medical Students In Rafsanjan University Of Medical Sciences ( RUMS ) During Three Time Periods Between Years 1372-1386. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :192-199
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1061-fa.html
سالم زینت، رضاییان محسن، ولی‌نژاد مینا. مقایسه تحلیل استنادی پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال‌های 86-1372. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (2) :192-199

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1061-fa.html


، zinatsalem@yahoo.com
چکیده:   (11111 مشاهده)
مقدمه :استناد و تحلیل منابع استفاده شده در فعالیت‌های پژوهشی حائز اهمیت می‌باشد. این تحقیق با هدف تحلیل استنادهای علمی استفاده شده در پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سه مقطع زمانی طراحی شد. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی 519 پایان‌نامه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که تا سال 1386 دفاع شده بود مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها توسط چک‌لیست جمع‌آوری و در سه مقطع زمانی سال‌های 72-76، 77-81 و 82-86 دسته‌بندی شده با هم مقایسه گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مجذور کای و ANOVA استفاده شد. نتایج: مقایسه میانگین متغیرهای اندازه‌گیری شده (منابع، مقالات، مقالات انگلیسی، فارسی، کتاب، کتاب فارسی و انگلیسی، مقالات چاپ شده در مجلات ثبت شده درISI و منابع الکترونیکی) در بخش منابع پایان‌نامه‌ها نشان داد که در آخرین مقطع یعنی در سال‌های 82-86 افزایش قابل ملاحظه‌ای در میانگین استفاده از این استنادها مشاهده شد (0001/0 =P). میانگین استفاده از مقالات دارای ISI در هر پایان نامه دو برابر شده بود (68/2125/14) اما استفاده از منابع الکترونیکی افزایش جزیی نشان داد (22/132/0). میانگین تعداد منابع مورد استفاده 65/2607/28 مورد بود. 1/50 درصد پایان‌نامه‌ها استانداردهای نگارش استنادها را رعایت کرده بودند. استفاده از روش‌ هاروارد در نگارش استنادها در سال‌های 72-76 بیشترین فراوانی (8/77 درصد) را تشکیل می‌داد. نتیجه‌گیری: در این بررسی میانگین استفاده از کل منابع، روش استاندارد، روش وانکوور و مقالات ثبت شده در مجلاتISI در سه مقطع زمانی پیشرفت نموده است اما در مورد استفاده از منابع الکترونیکی این افزایش ناچیز و جزیی بود.
متن کامل [PDF 248 kb]   (1754 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/10/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education