، elhamkheradmand2003@yahoo.com
چکیده: (19085 مشاهده)
مقدمه: در کشور ما آموزش دورههای تخصصی پرستاری به صورت آکادمیک در چند دانشکده و به صورت محدود وجود دارد. این پژوهش برای تعیین ضرورت وجود دورههای آموزش تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و نوع برنامه آموزشی مورد نیاز انجام شد. روشها: این مطالعه، به صورت توصیفی- مقطعی، در سال1387 و در سطح دانشکدههای پرستاری و مامایی کشور انجام شد. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری و مامایی بودند که به صورت خوشهای و تصادفی انتخاب شدند (300n=). پرسشنامهای به دانشکدهای پرستاری سراسر کشور ارسال و از اعضای هیأت علمی گروههای پرستاری خواسته شد پس از تکمیل، آنها را به سازمان نظام پرستاری برگردانند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و تست آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. نتایج: هفتاد و شش و شش دهم درصد شرکتکنندگان معتقد به عدم کارآیی دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد پرستاری در محیطهای بالینی بودند و 7/92 دهم درصد آنان ارائه دورههای تخصصی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد را ضروری میدانستند. از دیدگاه این افراد، دلایل ایجاد این دورههای تخصصی به ترتیب اولویت شامل: ارتقای کیفیت خدمات، نیاز روزافزون جامعه به تخصصی عمل کردن حرف پزشکی، ایجاد جایگاه شغلی مناسب برای پرستاران و کاهش هزینههای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بود. نتیجهگیری: دانشآموختگان کارشناسی ارشد در بالین کارآیی لازم را ندارند که ضرورت بازنگری دورههای آموزشی مقطع کارشناسی ارشد را ایجاب میکند. انجام مطالعات وسیعتر برای ارزیابی برنامههای آموزشی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/10/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/10/25 | انتشار الکترونیک: 1388/10/25