دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 971-962 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، jahanbakhsh.him@gmail.com
چکیده:   (16261 مشاهده)
مقدمه: نیازسنجی آموزشی بواسطه آزمودن مهارت و دانش کارکنان سازمان به بررسی تفاوت بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد می‌پردازد و نیازهای شغلی را اولویت‌بندی می‌کند. در واقع نیازسنجی آموزشی گامی اساسی در تدوین و توسعه برنامه‌های آموزشی ارتقادهنده مهارت‌ها و دانش نیروی انسانی قلمداد می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان انجام گرفته است. روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و در سال 1387 انجام شده است. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بوده و تمام کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی اصفهان (77 نفر) را دربرداشت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته می‌باشد که در سه بخش نیازسنجی در زمینه مهارت‌های فنی، ادراکی و انسانی تنظیم شده و روایی آن با استفاده از نظرخواهی از صاحب‌نظران این فن و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (94 درصد) تعیین گردیده بود. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS در سطح توصیفی با مشخصه‌های آماری نظیر درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی با آزمون T مستقل وآزمون واریانس یک طرفه (ANOVA) تحلیل شد. نتایج: مطابق یافته‌های پژوهش به ترتیب بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های فنی با میانگین 87/106 و انحراف معیار 06/28 مختص واحد بایگانی به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 39/25 و انحراف معیار 18/6 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت آخر است. بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های ادراکی با میانگین 58/57 و انحراف معیار 08/6 مختص واحد کدگذاری به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 50/50 و انحراف معیار 3/16 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت آخر است. بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های انسانی با میانگین 32/37 و انحراف معیار 24/4 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 50/33 و انحراف معیار 27/11 مختص واحد بایگانی به عنوان اولویت آخر است. نتیجه‌گیری: با توجه به اولویت‌های استخراج شده لازم است از طریق تدوین و برگزاری برنامه‌های آموزشی به ارتقاء و توسعه مهارت‌های فنی در واحدهای بایگانی، مهارت‌های ادراکی در واحدهای کدگذاری و آمار و مهارت‌های انسانی در واحدهای پذیرش کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان اقدام نمود.
متن کامل [PDF 254 kb]   (5058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/9/28 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.