دوره 11، شماره 2 - ( 4-1390 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 191-184 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، man_zahiri@yahoo.co.uk
چکیده:   (10443 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و مشکلات موجود در طراحی و اجرای برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان، اهمیت زیادی در تحقق اهداف آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی برنامه‌های کارآموزی در دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی که در نیمسال اول سال تحصیلی 1388 انجام شد، کلیه فارغ‌التحصیلان دوره‌های اول و دوم رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که 16 واحد کارآموزی را گذرانده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها به وسیله پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا، و پایایی آن با روش آزمون مجدد تأیید شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های مناسب آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و درصد) و به کمک نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج : میزان اثربخشی برنامه‌های کارآموزی که بر مبنای میزان آشنایی دانشجویان با هر کدام از موضوعات تعیین شده در سرفصل شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی برای رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی است «متوسط» ارزیابی شد. میانگین میزان آشنایی دانشجویان با مفاد کارآموزی یک 3/78/49 درصد، کارآموزی دو 4/96/63 درصد، کارآموزی سه 8/47/65 درصد و کارآموزی چهار 6/54/59 درصد محاسبه شد. همچنین اثربخشی برنامه‌های کارآموزی دانشجویان دوره دوم بیشتر از دوره اول بود. نتیجه‌گیری: در مقایسه با استانداردهای آموزشی، برنامه‌های کارآموزی در دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه جندی شاپور اهواز، دارای اثربخشی مطلوب و رضایت‌بخشی نمی‌باشد. لذا بازنگری جدی و اعمال اصلاحات لازم در برنامه‌ریزی و اجرای کارآموزی، در راستای تحقق اهداف آموزشی دانشجویان این رشته ضرورت تام دارد.
متن کامل [PDF 319 kb]   (2398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/9/17 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.