، sharami@gums.ac.ir
چکیده: (11700 مشاهده)
مقدمه: مراکز آموزش مهارتهای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی با هدف ارتقای توان دانشجویان در زمینه یادگیری مهارتهای عملی، محیط مناسبی را برای تمرین در یک محیط شبیهسازی شده و جلوگیری از اشتباهات احتمالی در محیط واقعی به وجود آمده است.هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارتهای بالینی اساسی دوره زنان بر عملکرد دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روشها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح یک گروهی قبل و بعد از آموزش است که در اردیبهشت سال 1388 در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت. 25 نفر از کارآموزان دانشکده پزشکی جهت کسب مهارت در رابطه با مهارتهای بالینی اساسی دوره زنان به مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه معرفی شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها 8 چکلیست پژوهشگر ساخته جهت ارزیابی 8 مهارت بوده است. روایی و پایایی چکلیست تأیید شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t زوج) برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج: عملکرد بالینی دانشجویان در مورد مهارتهای اساسی در دوره زنان به طور معنادار قبل و بعد از آموزش با آزمون t زوج اختلاف داشت و میانگین مجموع امتیاز مهارتها در مرحله بعد از آموزش در 8 مهارت مورد بررسی به طور معناداری افزایش یافته بود. مهارتهایی که قبل از آموزش بیشترین میانگین امتیاز را کسب کرده بودند شامل تهیه نمونه پاپاسمیر (42/2±12/7) و جاگذاری (5/8±2/41IUD ) و کمترین امتیاز مربوط به مهارتهای اداره مرحله سوم زایمان (57/0±33/1) و معاینه بای مانوئل(18/0±8/1) بود. مهارتهایی که پس از آموزش بیشترین میانگین را کسب کرده بودند شامل جاگذاری (13/52±1/29IUD ) و تهیه پاپاسمیر (08/1±12) بود. نتیجهگیری: میانگین نمرات کارآموزان قبل از آموزش مهارت در انجام اغلب پروسیجرها رضایتبخش نبوده است، اما پس از آموزش به میزان قابل توجهی میانگین امتیازها افزایش یافت. لذا بهرهگیری از مرکز آموزش مهارتهای بالینی و شیوههای ارزیابی عینی مهارت دانشجویان به ویژه قبل از ورود به محیط واقعی بالین برای رعایت حقوق بیماران و نیاز دانشجویان توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1388/7/27 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24