XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani F, Salimi J, Zarezadeh Y, Aghaali M, Yoosefee S, Boland Hematan K. Developing a Curriculum Pattern of Professionalism for Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :484-499
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5227-fa.html
دهقانی فریبا، سلیمی جمال، زارع زاده یداله، آقاعلی محمد، یوسفی صادق، بلندهمتان کیوان. طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفه‌ای برای دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :484-499

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5227-fa.html


دانشگاه کردستان ، j. salimi@uok. ac. ir
چکیده:   (2001 مشاهده)
مقدمه: اخلاق‌ حرفه‌ای در علوم ‌پزشکی، به عنوان یک حوزه فکری مطالعاتی نوپا است که مستلزم آموزشِ افکار، عقاید و رفتار تیم پزشکی در مواجهه با اصول و ارزش‌های‌اخلاقی است که به صورت دقیق، مورد ارزیابی قرار گیرند تا آنجا که این اصول و مهارت‌ها نهادینه شوند. این پژوهش با هدف طراحی یک الگوی برنامه‌ درسی اخلاق حرفه‌ای برای دانشجویان علوم ‌پزشکی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر به روش ترکیبی در سال 1399، در دو بخش؛ کیفی(طراحی الگو) و بخش کمی (اعتباریابی الگو) انجام شد. تحلیل داده‌های کیفی از طریق مصاحبه با 17نفر از صاحب‌نظران در حوزه آموزش، پژوهش، درمان و اخلاق در علوم ‌پزشکی و اعتباریابی توسط 10نفر از متخصصان برنامه‌ درسی و اخلاق‌ پزشکی دانشگاه‌های مختلف به روش دلفی که با شیوه نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند، با روش تحلیلی و با استفاده از نرم‌افزار اطلس تی‌ای (ATLAS. TI-8) گرفت.
نتایج: پس از جمع‌بندی مفاهیم و مقوله‌ها درقالب مؤلفه‌های برنامه‌ درسی (اهداف، محتوای آموزشی، اجرا یا استراتژی‌های آموزشی و ارزشیابی) در مجموع 150 گزاره مفهومی، 1 مقوله اصلی و 4 مقوله فرعی و 1 زیرمقوله به همراه تحلیل پایانی و گزارش یک الگوی برنامه‌ درسی اخلاق‌ حرفه‌ای برای دانشجویان علوم ‌پزشکی ارائه شد و در نهایت، اعتباریابیِ الگوی طراحی شده، توسط متخصصان برنامه‌ درسی و اخلاق‌ پزشکی با روش‌دلفی مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد تدوین برنامه‌های آموزشی یکسان و مدون اخلاق‌ حرفه‌ای از منابع بالادستی بسیار ضروری است همچنین تبیین محتوای آموزشی اخلاق‌ حرفه‌ای کاربردی و قابل اجرا، آموزش و ارزشیابی مستمر اصول اخلاق‌ حرفه‌ای در همه دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی جهت نهادینه کردن اصول اخلاق‌ حرفه‌ای در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان، بسیار لازم است.
متن کامل [PDF 1022 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/11/22 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/2/6 | انتشار الکترونیک: 1400/2/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education