ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش خوشبینی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقدمه: به طور کلی پایین بودن کیفیت زندگی دانشجویان مقیم خوابگاه در ابعاد مختلف، غالباً موجب کاهش عملکرد تحصیلی، بروز مشکلات روانی و جسمانی و در نتیجه افت تحصیلی آنها میشود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش خوشبینی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد.
روشها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی با پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری انجام شد. برای نمونهگیری از بین دانشجویانی که در پیشآزمون پایینترین نمره را کسب کرده بودند 60 نفر به صورت تصادفی منظم انتخاب و در دو گروه تجربی (30 نفر) و شاهد (30 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-100) بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و جهت تعیین تأثیر مداخلات آموزش خوشبینی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری Multivariate Covariance Analysis of Variance استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات کیفیت کلی زندگی گروه تجربی در مرحله پیشآزمون برابر با 47/0±94/1 و در گروه شاهد برابر با 50/0±04/2 (بر مبنای صفر تا 4) بود. میانگین نمرات کیفیت کلی زندگی گروه تجربی در مرحله پسآزمون و پیگیری به ترتیب 31/0±98/2 و 34/0±92/2 میباشد که در مقایسه با گروه شاهد(48/0±08/2 و 43/0±97/1)دارای افزایش بوده است. نتایج پژوهش نشان داد آموزش خوشبینی بر ارتقای کیفیت زندگی در همه حیطهها مؤثر و معنادار (001/0>P و 79/14f=) بوده است.
نتیجهگیری: آموزش خوشبینی و داشتن یک شیوه تبیینی خوشبینانه بر ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود از آموزش خوشبینی به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان در دیگر خوابگاهها و دانشگاهها نیز استفاده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1719-fa.pdf
2012-12-15
709
720
خوشبینی، کیفیت زندگی، دانشجویان دختر مقیم خوابگاه، علوم پزشکی
The Effect of Optimism Training on Quality of Life among Dormitory Female Students at Isfahan Medical University
Introduction: Quality of life is a significant issue among dormitory students which is frequently related to decline in educational performance and severe psychological and physical problems. This study aimed to investigate the effect of optimism training on quality of life among dormitory female students at Isfahan Medical University.
Methods: This was a quasi/experimental study with pre-test, post-test and follow-up. The instrument used was WHOQOL-100 questionnaire. Among the students who completed the questionnaire in the pretest phase, 60 students who got the lowest scores, were selected randomly and then assigned into two experimental (30 students) and control (30 students) groups. The data were analyzed using descriptive statistics and Multivariate Covariance Analysis of Variance
Results: The means of the general quality of life were 1.94±0.47 and 2.04±0.50 (out of 4) in experimental and control groups respectively. Whereas the means of the general quality of life in experimental group were 2.98±0.31 and 2.92±0.34 in post-test and follow-up respectively, which had increased compared to those of control group. So, the experimental group means were significantly higher (p<0.001, F=14.79) than those of the control group Means
Conclusion: The results of the study showed that optimism training could increase the quality of life and all its dimensions among dormitory female students. It is recommended to run similar training programs for other dormitory residents.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1719-en.pdf
2012-12-15
709
720
Female Isfahan Medical students
Optimism
Quality of life
Fatane
Alibake
falibake@yahoo.com
1
AUTHOR
Ahmad
Ahmady
drahmady@yahoo.com
2
AUTHOR
Kiumars
Farahbakhsh
kiiumars@yahoo.com
3
AUTHOR
Ahmad
Abedi
a.abedi@edu.ui.ac.ir
4
AUTHOR
Morteza
Alibake
malibake@gmail.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش سنتی در یادگیری فعال مهارتهای شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU
مقدمه: آموزش بالینی و ارزشیابی آن، از ارکان اساسی در سیستم آموزش پرستاری است. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر کاربرد دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش مرسوم در سطح یادگیری بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی تعداد 28 نفر از دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU در یکی از بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در نیمسال دوم سال 90-89 انجام شد. نمونهها به طور تمام شماری با چیدمان تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیمبندی شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون برای مهارتهای شناختی از طریق پرسشنامه انجام شد و پسآزمون برای مهارتهای بالینی از طریق فهرست وارسی انجام گرفت، نتایج به دست آمده با استفاده روشهای آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: در مقایسه دو روش با یکدیگر، میانگین و انحراف معیار نمرات مهارتهای بالینی به دست آمده دانشجویان گروه تجربی (آموزش مبتنی بر شایستگی) و شاهد (آموزش مرسوم) به ترتیب برابر (01/25±117) و (72/10±162) است که این میزان به طور معناداری در گروه تجربی بیشتر بود (05/0>p). هم چنین با بررسی آزمون t مستقل انجام شده بین نمرات پیشآزمون مهارتهای شناختی دو گروه تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (49/0p=). اما نمرات پسآزمون مهارتهای شناختی در گروه تجربی به طور معناداری بیش از گروه شاهد بود (000/0p=).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد روش آموزش مبتنی بر شایستگی، بیش از روش مرسوم، فرصت لازم برای ارتقای و بهبود یادگیری مهارتهای بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری را فراهم مینماید. لذا پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری جهت آموزش و ارزشیابی استفاده گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-fa.pdf
2012-12-15
698
708
آموزش مبتنی بر شایستگی، آموزش سنتی، مهارتهای شناختی، مهارتهای بالینی، دانشجویان پرستاری
Comparison of the Effect of Competency-Based Education Model and Traditional Teaching on Cognitive and Clinical Skills Learning among ICU Nursing Students
Introduction: Clinical education and evaluation is fundamental to nursing education. This study investigated the effect of competency-based and traditional teaching methods on clinical and cognitive learning of nursing students.
Methods: This quasi-experimental study was done on 28 nursing students taking ICU courses in the academic hospital of Taleghani affiliated with Urmia Medical University in 2010 and 2011.Subject were selected by using census sampling and then using simple randomization method and assigned to experiment and control groups. Both groups took pre and post tests for cognitive skills through answering a questionnaire and the post test for clinical skills was done through a check list. Data were analyzed using descriptive and analytical statistical tests and SPSS 16.
Results: The results showed the mean and standard deviation scores in clinical skills obtained from the experiment group students (competency-based education) and control (traditional training)were 162±10/72and117±25/01,which were significantly greater in the experimental group (p< 0/05). Also the independent t-test on pretest scores on cognitive skills showed there was not a statistically significant difference between the two groups (p>0/05). But post-test scores on cognitive skills in the experiment group were significantly higher than those of the control group (P<0.05).
Conclusion: The results showed that the application of competency-based teaching method over traditional methods provides the opportunity to improve the learning of clinical and cognitive skills in nursing students. It is suggested that this method be used in teaching nursing students for training and evaluation
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-en.pdf
2012-12-15
698
708
Competency Based Education
traditional Education
Clinical and Cognitive Skills
nursing student
Azam
Naderi
nadery1022@yahoo.com
1
AUTHOR
Rahim
Baghaei
rbaghei2001@yahoo.com
2
AUTHOR
Yousef
Mohammad por
yousef.nurse@gmail.com .
3
AUTHOR
Nasrin
Aliramaei
naser.sheikhi92@gmail.com
4
AUTHOR
Kobra
Ghorban zadeh
kghorbanzadeh@yahoo.com
5
AUTHOR
n-aliramaei@yahoo.com
6
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یک بسته آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهای زنان باردار
مقدمه: تغذیه مناسب بخش مهمی از یک بارداری سالم است و آموزش مناسب تغذیهای میتواند نقش مهمی در ارتقای سلامت مادر و فرزند او داشته باشد. این تحقیق با هدف تعیین تأثیر یک بسته آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهای زنان باردار صورت گرفت.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 88 زن باردار 14-8 هفته مراجعهکننده به چهار مرکز بهداشتی-درمانی شهر کرج، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (44 نفر) و شاهد (44 نفر) قرار داده شدند. برای گروه تجربی برنامهی آموزشی شامل برگزاری کلاس آموزش تغذیه دوران بارداری طی دو جلسه 90-60 دقیقهای، با استفاده از روش سخنرانی و ارائهی کتابچه و فیلم آموزشی بود و برای گروه شاهد آموزش در خصوص بهداشت جنسی به روشی تقریباً مشابه داده شد. دادهها توسط پرسشنامهی خودساخته مشتمل بر 4 بخش مشخصات فردی- اجتماعی (16 سؤال)، آگاهی (21 سؤال)، نگرش (14سؤال) و رفتار (21 سؤال) در دو مرحله قبل و 4 هفته بعد از مداخله جمعآوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کای دو، paired-T-test، t مستقل و تحلیل کواریانس، رگرسیون لجستیک و مک نمار استفاده گردید.
نتایج: بر طبق یافتهها از نظر مشخصات دموگرافیک و باروری و همچنین نمره آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهای قبل از انجام مداخله تفاوت چندانی بین دو گروه تجربی و شاهد وجود نداشت (05/0p). همچنین بعد از انجام مداخله در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد فراوانی مصرف بهینه گروه گوشت (0/13-56/1 CI 95% 51/4OR=)، گروه نان و غلات (25/10-32/1 CI 95% 68/3OR=) و شیر و لبنیات (21/10-12/1 CI 95% 38/3OR=) به طور معناداری بیشتر بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که این بستهی آموزشی توانست باعث ارتقای آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهای زنان باردار شود. با توجه به سهولت اجرای این شیوهی آموزشی استفاده از آن در مراکز بهداشتی درمانی توصیه میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2144-fa.pdf
2012-12-15
686
697
آگاهی، نگرش، رفتار تغذیهای، زنان باردار، آموزش تغذیه
The Effect of an Educational Package on Nutritional Knowledge, Attitude, and Behavior of Pregnant Women
Introduction: Adequate nutrition is an important part of a healthy pregnancy and nutrition education can play an important role in improving the health of the mother and her child. The aim of this study was to determine the effect of an educational package on nutritional knowledge, attitude, and behavior of pregnant women.
Methods: : In this quasi-experimental study, 88 women of 8-14 weeks of pregnancy referring to health centers in Karaj were selected through convenience sampling method and were randomly allocated to the experiment (n=44) and control (n=44 ) groups. The experiment group received nutrition education program including two 60-90 minute lecture sessions and an educational booklet and film. The control group received sexual education with similar method. Data were gathered using a self-made questionnaire including demographic characteristics, nutritional knowledge, attitude, and behavior (with 16,21,14,and 21 items, respectively) before and four weeks after the intervention. Data were analyzed using chi-square test, paired-T-test, T-test, McNemar test and analysis of covariance and logistic regression.
Results: At baseline, there was no significant differences between the two groups in terms of demographic and clinical characteristics, and mean of nutritional knowledge, attitude and behavior scores (P<0.05). After the intervention, the mean scores were significantly higher in the experiment group than those in the control group in terms of the knowledge (63.5±13.5 vs. 35.7±12.8), attitude (74.8±7.8 vs. 65.2±8.3) and behavior (61.5±14.5 vs. 36.7±13.9) (p<0.001). Also, optimal food intake was significantly more frequent in the experiment group compared with the control group on meat (OR= 4.51, CI95% 1.56-13.00), bread and cereal (OR= 3.68, CI95% 1.32-10.25), and milk and dairy products (OR=3.38, CI95% 1.12-10.21).
Conclusion: Findings of the study indicate that the educational package was effective in promoting nutritional knowledge, attitude, and behavior of pregnant women. This intervention program is easy to implement. Therefore, it is recommended to implement it at health centers.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2144-en.pdf
2012-12-15
686
697
knowledge
attitude
behavior
pregnant women
nutrition
education.
Mahin
Kamalifard
kamalifardm@tbzmed.ac.ir
1
AUTHOR
Sakineh
Mohammad-Alizade-Charandabi
Alizades@tbzmed.ac.ir
2
AUTHOR
Mehrangiz
Ebrahimi-mamegani
Ebrahimimamagani@tbzmed.ac.ir
3
AUTHOR
Mohammad
Asghari-Jafarabadi
m.asghari862@gmail.com
4
AUTHOR
Fatemeh
Omidi
omidi_f90@yahoo.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای ارتباطی اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در فرآیند آموزش
مقدمه: "ارتباط" در فرآیند آموزشی عبارت است از برقراری رابطه بین دو یا چند فرد یا اندیشه. به عبارت بهتر، تفاهم و اشتراک فکر و اندیشه بین معلم و فراگیر یا فراگیران. با توجه به اهمیت ارتباط در فرآیند تدریس، هدف از این مطالعه بررسی مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی اراک در فرآیند آموزش بود.
روشها: در این پژوهش توصیفی مقطعی 155 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اراک به شیوه سرشماری بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خودارزیابی مهارتهای ارتباطی بومیسازی شده کویین دام (Queen Dom) با 34 سؤال و 5 خرده آزمون، در سال تحصیلی 90-1389 جمعآوری گردید اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و آزمونهای ANOVA و تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین کل مهارتهای ارتباطی 8/8±121 از 170بود. میانگین مدیریت عواطف و احساسات 3/8±2/68، درک پیام 7/7±7/71، قاطعیت در ارتباط 9±9/69، گوش دادن 3/8±4/71 و بینش نسبت به پیام 9/8±68 بود. میانگین خرده مهارتهای ارتباطی کنترل عواطف و احساسات در رؤسا، اساتید مرد شرکتکننده در کارگاه مهارتهای ارتباطی بیش از بقیه بود. بین جنسیت و میانگین و انحراف معیار نمرات خرده مهارتهای مدیریت عواطف و احساسات، درک پیام (01/0, p=57/2t=) و قاطعیت در ارتباط (02/0, p=26/2t=) ارتباط آماری معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی و میانگین نمرات خرده مهارتها در گروههای مختلف و وجود تفاوت معنادار در برخی از این خرده مهارتها، برگزاری کارگاههای آموزشی، به منظور ارتقای مهارتهای ارتباطی و بهبود ارتباط استاد با دانشجویان در فرآیند آموزش پیشنهاد میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1947-fa.pdf
2012-12-15
676
685
مهارتهای ارتباطی، اعضای هیأتعلمی، دانشجویان، فرآیند آموزش
Faculty Members’ Communication Skills in Educational Process in Arak University of Medical Sciences
Introduction: In the educational process, communication is the relationship between two people or two or more ideas. Considering the importance of communication in the teaching process, we investigated academicians’ communication skills in educational process at Arak University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive, cross-sectional study, all faculty members of Arak Medical Sciences University studied during 2010-2011. Data were collected using the self-assessment questionnaire developed and validated by Queen Dom, which has 34 items and 5 subscales, with the maximum score of 170. Data were analyzed using t-test and ANOVA.
Results: Total mean of communication skills was 121±8.8. Mean of communication sub-skills including emotion control, message perception, decisiveness, listening to and showing recognition to message were 68.2±8.3, 71.7±7.7, 69.9±9, 71.4±8.3, and 68±8.9, respectively. Mean of emotion control in the deans, men, and participants in communication skills workshops were more than others. There was a significant association between emotion control and gender and message perception (p=0.01,t=2.57) and decisiveness (t=2.26, p=0.02).
Conclusion: With regard to results, holding communication skills workshops could help improve relationship between the faculty members, specially women members with their students.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1947-en.pdf
2012-12-15
676
685
communication skills
student
faculty member
educational process
Mahtab
Attarha
m.attarha@arakmu.ac.ir
1
AUTHOR
Mohsen
Shamsi
M_shamsi@arakmu.ac.ir
2
AUTHOR
Naeimeh
akbary Torkestani
nakbari@arakmu.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دوره کارآموزی روانپزشکی بر اولویتهای انتخاب رشته تخصصی و احترام به تخصصهای بالینی در دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز
مقدمه: در بعضی از کشورها تعداد دانشجویان پزشکی که روانپزشکی را به عنوان تخصص انتخاب میکنند رو به کاهش است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر گذراندن دوره کارآموزی روانپزشکی بر اولویتهای انتخاب رشته تخصصی به عنوان گزینههای حرفهای آینده، و احترام به تخصصهای بالینی در دانشجویان پزشکی بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، نمونه پژوهش شامل 104 نفر از دانشجویان سال پنجم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز است که از بهار87 تا بهار 89 وارد دوره روانپزشکی شدند. آزمودنیها قبل و بعد از گذراندن دوره روانپزشکی یک پرسشنامه نگرش نسبت به روانپزشکی و یک پرسشنامه جهت سنجش اولویتها و میزان احترام به تخصصهای بالینی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمونt زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته رواتپزشکی قبل از گذراندن دوره کارورزی روانپزشکی(17/9±36/42) با این میانگین پس از طی دوره (86/6±78/47) تفاوت آماری معنادار داشت (001/.=P، 45/5-=t). میانگین و انحراف معیار نمره نگرش در خرده مقیاسهای شایستگیهای کلی رشته روانپزشکی، تعریف نقش و کارکرد روانپزشکان، جذابیتهای شخصی و شغلی (001/0<p)، سوء استفادههای احتمالی و انتقادات اجتماعی (01/0p،80/0r=). پس از گذراندن دوره اگر چه میزان احترام به روانپزشکی افزایش یافت اما همچنان کمتر از سایر تخصصها بود.
نتیجهگیری: نگرش نسبت به روانپزشکی تنها عامل تأثیرگذار در انتخاب تخصص نیست و علیرغم ارتقای نگرش دانشجویان نسبت به روانپزشکی، تفاوت معناداری در اولویتهای آنها ایجاد نشد. اگرچه پس از گذراندن دوره کارآموزی، میزان احترام به روانپزشکی افزایش یافت اما همچنان کمتر از سایر تخصصها بود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1899-fa.pdf
2012-12-15
666
675
انتخاب شغل، روانپزشکی، دانشجویان پزشکی، کارآموزی روانپزشکی، تخصصهای بالینی
The Effect of Passing the Psychiatric Clerkship on Consideration of Various Specialties as Priorities in Prospective Field and Respect for Clinical Specialties in Medical Students
Introduction: The number of medical students choosing psychiatry as specialty is declining in some countries. The purpose of the study was to investigate the effects of passing the psychiatric clerkship on consideration of various specialties as prospective career options and their respect for clinical specialties in medical students.
Methods: In this analytical study, the sample included 104 fifth year medical students of Jundishapur University in Ahwaz who started psychiatric clerkship between spring 2007 and spring 2010. The subjects completed a demographic form, an attitude toward psychiatry questionnaire and a questionnaire to assess priorities and respect for clinical specialties, before and after their psychiatric clerkship. Data were analyzed using descriptive statistics, Spearman correlation coefficient, and paired sample t-test.
Results: The results showed that mean of total scores of attitude before (42.36±9.18), and after psychiatry rotation (47.78±6.86) were significantly different (t=-5.45, p=.001). The mean score of subscales of “overall merits of psychiatry’, “role definition and functioning of psychiatrists”, and “career and personal rewards” were also changed significantly (p<0.001), also score for “possible abuses and social criticisms”, improved significantly(p=0.01) after psychiatric clerkship, but there was no significant difference in “efficacy” subscale (p=0.14). In the priorities of students before and after passing the psychiatric clerkship also there was no significant difference, as there was high positive correlation(r=0.80, p<0.001) between priorities order before and after the clerkship. Respect to psychiatry increased after passing the clerkship, but was still less than other specialties.
Conclusion: Attitude toward psychiatry isn’t the only effective factor in choosing the specialty, and in spite of the significant improvement of students’ attitude toward psychiatry, it did not make a significant difference in their priorities. Although after the clerkship, respect to psychiatry increased, it was still less than respect for other specialties.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1899-en.pdf
2012-12-15
666
675
career choice
psychiatry
medical students
psychiatry clerkship
clinical specialties
Sakineh
Izadi Mazidi
s.izadi.m@gmail.com
1
AUTHOR
Foroughe
Riahi
riahi13@gmail.com
2
AUTHOR
Niloofar
Khajeddin
Khajeddinn@gmail.com
3
AUTHOR
Mohammad
Salehi Veysi
Salehi-vaysi@gmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکدههای بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مقدمه: یکی از مهمترین اصول مشاوره، استفاده صحیح از مهارتهای ارتباطی است و ارتباط غیر کلامی، یکی از مؤثرترین انواع این ارتباطات است. هدفاین مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکدههای بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پیرامون مهارتهای ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما است.
روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1388، دیدگاه 202 نفر از دانشجویان دانشکدههای بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پیرامون مهارتهای ارتباط غیرکلامی و رضایتمندی از عملکرد اساتید راهنما مورد سنجش قرار گرفت. دانشجویان به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه محققساختهای بود که مهارتهای ارتباط غیرکلامی را در پنج بعد و در قالب 39 گویه و میزان رضایت از استاد راهنما را در قالب یک سؤال مورد سنجش قرار میداد. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوی تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (96/0 =α) تأیید شد. دادهها از طریق آزمونهای آمار توصیفی و آزمونهای ناپارامتریک استنباطی (من ویتنی، کروسکال والیس، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان نمره مهارتهای ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما به طور کلی 71/0±39/3 بود (بر مبنای 5). بیشترین میانگین مربوط به پوشش ظاهری10/1±76/3 و حالت چهره اساتید هنگام مشاوره 07/1±54/3 نشان داده شد. همچنین میانگین نمره رضایت دانشجویان از استاد راهنما 28/1±36/3 بود. آزمون اسپیرمن همبستگی معناداری بین میزان رضایت دانشجویان از عملکرد اساتید راهنما و ابعاد پنجگانه مهارت غیرکلامی را نشان داد. سطح معناداری آزمونها (05/0>α) در نظر گرفته شد
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، سطح مهارت ارتباط غیرکلامی و نیز رضایتمندی از عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی شد. ضروری است مسؤولین دانشکدههای مورد مطالعه از طریق تدوین راهبردهای مؤثر، زمینه ارتقای ارتباط اساتید را فراهم آورند.این امر به نوبه خود موجب افزایش سطح رضایتمندی دانشجویان و نیز بهبود کیفیت جلسات مشاوره خواهد شد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2046-fa.pdf
2012-12-15
656
665
دانشجو، ارتباط غیر کلامی، استاد راهنما، مشاوره، مهارتهای ارتباطی
Students\' Viewpoints on Advisors\' Nonverbal Communication Skills: A survey in Schools of Health and Allied Health Sciences in Kashan University of Medical Sciences
Introduction: One of the most important principles of counseling is proper use of communication skills nonverbal communication is one of the most effective ways of available communications. This research has been performed to study students' viewpoints on advisors’ nonverbal communication skills in schools of health and allied health sciences of Kashan University of Medical Sciences.
Methods: In a descriptive cross-sectional study, 202 students of schools of health and allied health sciences of Kashan University of Medical Sciences were asked about their viewpoints toward advisors’ nonverbal communication skills. Students were selected through stratified random sampling. A self-made questionnaire was used to assess nonverbal communication skills considering five dimensions through 39 statements. Students' satisfactions with advisors were evaluated by a separate question. Validity of the questionnaire was confirmed via content validity, and its reliability was confirmed using Cronbach’s Alpha (α=0.96). Data was analyzed using descriptive statistic and nonparametric inferential tests (Mann Whitney, Kruskal-Wallis, Friedman, and Spearman correlation test).
Results: The total score of nonverbal communication skills of thesis supervisors was 3.39±0.71 ( out of 5). The highest means belonged to “advisors’ appearance” (3.76±1.10) and “their facial expression during consulting” (3.54±1.07). The score of students’ satisfaction with advisors was 3.36±1.28 accordingly. Spearman test showed a significant correlation between students' satisfaction with advisors performance and the five dimensions of nonverbal communication skills (α>0.05).
Conclusion: According to the results, the level of nonverbal communication skills and students' satisfaction with advisors were moderate. It seems necessary for faculties under investigation to develop effective strategies to promote their communication skills. This could increase the level of satisfaction among students and improve the quality of counseling sessions.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2046-en.pdf
2012-12-15
656
665
student
non-verbal communication
mentor
counseling
communication skills
Mohammad
Sabbahi Bigdeli
sabahibidgoli@gmail.com و sabahibidgoli@kaums.ac.ir
1
AUTHOR
Mahhamadreza
Afazel
mr@kaums.ac.ir
2
AUTHOR
Seid Hamidreza
Sayedi Arani
yahoo.com
3
AUTHOR
Fakhrosadat
Mirhosseini
f_mirhoseiny@yahoo.com
4
AUTHOR
Somayeh
Shahri
S_shahri43@yahoo.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش اعضای هیأتعلمی علوم تشریحی در دانشکدههای پزشکی درباره فرایند ادغام افقی دروس علوم تشریحی
مقدمه: امروزه دروس نظری علوم تشریحی به دو شیوه ادغامی و موضعی (regional) توسط اساتید دانشگاههای علوم پزشکی تدریس میشود. به نظر میرسد شیوه تدریس به صورت ادغام کردن دروس، اساتید را در فهماندن بهتر دروس به دانشجویان رشته پزشکی خصوصاً در دوره بالینی یاری میدهد. لذا با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا طی یک نظرسنجی به بررسی دیدگاه اعضای هیأتعلمی علوم تشریحی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در مورد ادغام افقی دروس علوم تشریحی بپردازیم.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390است. با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از بین اعضای هیأتعلمی رشته علوم تشریحی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، که دروس علوم تشریحی به صورت طرح ادغام افقی در دانشگاه آنها اجرا شده بود و در کنگره علوم تشریحی شرکت کرده بودند، افرادی جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محققساخته شامل سؤالاتی در زمینه میزان آشنایی اساتید از طرح ادغام دروس علوم تشریحی، وجود امکانات برای طرح ادغام، و میزان رضایت اساتید از طرح ادغام و اولویتبندی دروس بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بنا به نظر 16 نفر(3/33%) از شرکتکنندگان، طرح ادغام در کمک به درک بهتر مجاورات به آنها به میزان کم، مؤثر بوده است. 24نفر(50%) از شرکتکنندگان میزان آشنایی خود را با فرایند طرح ادغام به میزان زیاد و خیلی زیاد بیان نمودند. 24 نفر(50%) از اساتید موافقت خود را با تدریس دروس به صورت سیستماتیک به میزان زیاد و و خیلی زیاد اعلام کردند. 18نفر (5/37%) از اساتید به میزان زیاد با ادغام دروس جنین و آناتومی موافق بودند. پاسخگویان اولویت تقدم و تأخر ارائه دروس را به ترتیب آناتومی، بافتشناسی، جنینشناسی، و فیزیولوژی ذکر نمودند.
نتیجهگیری: با توجه به این که نیمی از اساتید موافقت خود را در تدریس دروس علوم پایه به صورت طرح ادغام افقی به میزان زیاد و بسیار زیاد بیان کردند و با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود جدول زمانبندی طرح درس به ترتیب دروس با اولویت آناتومی، بافتشناسی، جنینشناسی، و فیزیولوژی تنظیم شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-fa.pdf
2012-12-15
647
655
نگرش، اساتید، تدریس، روش ادغام، روش موضعی، علوم پایه،
Attitudes of Anatomy Faculties in Medical Schools toward Horizontal Integration of Courses on Anatomical Sciences
Introduction: Theoretical courses on anatomical sciences are taught through integrative or regional approaches. It seems that integration helps teachers to convey the materials better to medical students, especially during their clinical stage. Therefore, we decided to study the viewpoints of faculty members of anatomy department in medical universities of Iran toward the horizontal integration of anatomical sciences.
Method: This descriptive cross-sectional study was performed on faculty members of anatomy whose universities had performed Horizontal Integration for anatomical sciences courses, in year 2011. Using simple random sampling, a number of anatomy faculty members who had participated in National Congress of Anatomy were selected. Study instrument was a researcher-made questionnaire, including questions on faculty members’ familiarity with Horizontal Integration for anatomy courses, availability of facilities for this integration, and their level of satisfaction with integration program and their opinion regarding the temporal priority of lessons. The collected data was analyzed using descriptive statistics.
Results: According to 16 (33.3%) of participants, integration had a little efficacy in better understanding of adjacent anatomical elements. Twenty four (50%) of the participants stated their familiarity with the process of integration as high and very high. Twenty four (50%) teachers were highly and very highly agree to teach lessons systematically. Eighteen (37.5%) teachers highly agreed with integration of embryology and anatomy. Respondents classified the temporal priority of courses as anatomy, histology, embryology, and physiology, respectively.
Conclusion: According to the fact that a half of teachers agreed to the horizontal integration of basic science courses in high and very high levels, and considering the results of this study, it is suggested to develop the curriculum and lesson plans based on this prioritization schedule including anatomy, histology, embryology, and physiology respectively.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2004-en.pdf
2012-12-15
647
655
Attitude
teachers
instruction
integration method
regional method
basic sciences.
Maryam
Dehghan
SUN_BELUGA@YAHOO.COM
1
AUTHOR
Morteza
Anvari
moanvari@yahoo.com
2
AUTHOR
Abolghasem
Abasi
abbasiyazd@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش چهره به چهره بر اساس مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی و نگرش بیماران ترخیص شده دچار انفارکتوس میوکارد در مورد عوامل خطرساز بیماری
مقدمه: اغلب عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی مرتبط با آگاهی و رفتار هستند و یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی بیمار، وجود برنامههای آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش چهره به چهره، بر اساس مدل اعتقاد سلامت، بر آگاهی و نگرش بیماران انفارکتوس میوکارد ترخیص شده، در مورد عوامل خطرساز بیماری انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. 80 بیمار به روش مبتنی بر هدف در دو گروه شاهد و تجربی قرارگرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که بر اساس مدل اعتقاد سلامت طراحی شده بود محتوای آموزشی بر اساس اطلاعات جمعآوری شده و با توجه به نیازها در چارچوب مدل اعتقاد سلامت طراحی گردید. هر بیمار در گروه تجربی، آموزش چهره به چهره و در گروه شاهد، مراقبتهای عادی بخش را دریافت کردند. در پایان دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمرات آگاهی و نگرش بیماران دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). پس از مداخله آموزشی در گروه تجربی آگاهی و نگرش به ترتیب 4/1±02/31 و96/5±9/105 و در گروه شاهد 4/1±92/16 و96/5±86/51 بود و دو گروه تفاوت معناداری را در تمام ابعاد مدل نشان دادند (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر اهمیت بهکارگیری مدلهای پیشگیری مناسب درآموزش فعال و پیشگیری از مشکلات عود مجدد بیماری در بیماران انفارکتوس میوکارد است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1973-fa.pdf
2012-12-15
638
646
آموزش چهره به چهره، بیماران انفارکتوس میوکارد، مدل اعتقاد سلامت، آموزش به بیمار
Effects of Face-to-face Health-belief Oriented Eduation about Risk Factors on Knowledge and Attitude of Myocardial Infarction Patients after Discharge
Introduction: Most risk factors for cardio-vascular diseases are related to behavior and knowledge. Educational programs are essential for changing the patient's lifestyle. This study aimed to assess the effects of face-to-face training about risk factors based on health belief model on knowledge and attitude of myocardial infarction patients after discharge.
Methods: This was a quasi-experimental study. Eighty patients were randomly assigned to either intervention or control group. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Educational contents were designed in a health belief model frame based on the collected data and educational needs. Each patient in the intervention group received face-to-face training individually and the control group received the routine hospital method. Finally, data were analyzed using Chi-square, paired t –test, and independent T-test.
Results: Study results showed that there were no significant differences between mean score of knowledge and attitudes in the two groups before the intervention (p> 0.05). However, after the intervention, knowledge and attitude scores in the intervention group (31.02±1.4,105.9±5.96) and the control group (51.86± 5.96, 16.92±1.4) showed a significant difference in every dimension of the model (p<0.05).
Conclusion: Study results indicate the importance of using appropriate preventive models in active education, which helps prevent recurrent problems in patients with myocardial infarction.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1973-en.pdf
2012-12-15
638
646
face to face education
myocardial infarction
health belief model
patient education
Abbas
Abbaszadeh
aabaszadeh@hotmail.com
1
AUTHOR
Fariba
Borhani
faribaborhani@msn.com
2
AUTHOR
Neda
Asadi
nedaasadi87.nax@gmail.com
3
AUTHOR