SHORT_COMMUNICATION
نگرش شرکتکنندگان یک دوره بازآموزی به ارزشیابی دوره با روش آزمون بالینی ساختاردار عینی
ارزشیابی عملکرد یادگیرندگان، یکی از مؤلفههای مهم و حساس در فرایند یاددهی- یادگیری و از عناصر اساسی هر برنامه درسی است. در حال حاضر، ارزشیابیهای رایج در فرایند یاددهی- یادگیری، عمدتاً پاسخمحور بوده و بر یادآوری ساده اطلاعات و انجام تکالیف سطوح پایین تأکید دارد در صورتی که در شرایط بیماری و حل مساٌله، سطوح بالای حیطه شناختی حائز اهمیت میباشد و این امر مستلزم بکارگیری شیوههای نوین ارزشیابی است(1).
یکی از این روشها «آزمون بالینی ساختاردار عینی» (Objective Structured Clinicl Examination-OSCE) میباشد که برای اولین بار در سال 1975 توسط دکتر هاردن معرفی شد(2). بسیاری از استادان، OSCE را روشی کارآمد برای ارزیابی همه جانبه شایستگیها میدانند(3) و در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا نیز از این آزمون به عنوان معیار ارزشیابی استفاده میشود(4).
با توجه به گسترش برنامههای بازآموزی در ایران، ضرورت ارزیابی دقیق این برنامهها و پژوهش درباره آنها به عنوان یک نیاز احساس میشود. بنا بر این، پژوهشگران برآن شدند تا با استفاده از آزمون بالینی ساختاردار عینی به بررسی دیدگاه شرکتکنندگان یک دوره بازآموزی از این شیوه ارزشیابی، بپردازند.
در این مطالعه توصیفی، 63 نفر که در مهر ماه 1382 برای شرکت در دوره بازآموزی فوریتهای مامایی به مرکز بهداشت تربت جام مراجعه نموده بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند. پس از تکمیل فرم انتخاب واحد پژوهش وارد مطالعه شده و فرم پرسشنامه مشخصات کلی واحدهای پژوهش را تکمیل نمودند.
پس از اتمام دوره بازآموزی که به مدت هشت ساعت برگزار گردید، شرکتکنندگان با استفاده از آزمون بالینی ساختاردار عینی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. این آزمون شامل هفت ایستگاه سؤال و چهار ایستگاه روش و دو ایستگاه استراحت بود. مدت زمان هر ایستگاه 5 تا 10 دقیقه، مدت کل آزمون 70 دقیقه و نمره کل آزمون 90 امتیاز بود. روائی آزمون به روش اعتبار محتوی تعیین شد. علاوه بر این، برای تک تک ایستگاهها و کل آزمون، ضریب دشواری و شاخص تمیز محاسبه گردید. بر این اساس، ضریب دشواری کل آزمون 71/0 و ضریب تمیز کل آزمون 56/0 محاسبه گردید. پایایی آزمون بالینی ساختاردار عینی نیز با استفاده از روش آلفا کرونباخ در مورد کل آزمون 82/0 بود. پایایی ایستگاههای اول، چهارم، هشتم و نهم که در آنها ارزشیابی با استفاده از فهرست وارسی انجام شد، با استفاده از روش توافق بین مشاهدهگران (79/0r= و 002/0p=) و پایایی نمرهگذاری ایستگاهها نیز با استفاده از روش پایایی مصححان (92/0r= و 001/0p=) تأیید شد.
پس از اتمام برگزاری آزمون، فرم بررسی دیدگاه شرکتکنندگان نسبت به آزمون بالینی ساختاردار عینی توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی در محیط نرمافزاری SPSS-11 و با استفاده از آزمون توزیع فراوانی انجام گردید.
یافتههای پژوهش در مورد آزمون ایستگاهی بیانگر آن بود که 4/79 درصد واحدهای پژوهش این آزمون را روشی مؤثر برای ارزشیابی مهارتهای مامایی دانسته و 9/88 درصد آنها معتقد بودند که این شیوه را میتوان در تمام دورههای بازآموزی استفاده نمود. شصت و هشت و سه دهم درصد بیان داشتند که مشخصات عملکرد هر مرحله، ارزشیابی صحیحی از میزان مهارتهای کسب شده ارائه میدهد، 2/95 درصد افراد، محیط و فضای برگزاری آزمون و 7/85 درصد واحدهای پژوهش زمان هر ایستگاه را مناسب دانستند. همچنین 1/84 درصد ایشان بیان داشتند که توضیحات ارائه شده در هر ایستگاه قابل فهم و مناسب بوده و 1/57 درصد معتقد بودند محتوی آزمون را مطابق با محتوی آموزشی ارائه شده در طول دوره بازآموزی است.
بطور کلی، نتایج نشان داد که اکثر واحدهای پژوهش معتقدند که آزمون بالینی ساختاردار عینی، روش مفیدی برای ارزشیابی دورههای بازآموزی بوده و میتوان با استفاده از این روش، میزان مهارت را بطور صحیح ارزشیابی کرد و همچنین از این آزمون میتوان به عنوان روش مناسبی برای ارزشیابی کلیه دورههای بازآموزی بهره برد. نتایج مشابه در مطالعات سایر پژوهشگران نیز مشابه این مطلب گزارش شده است(4تا7).
با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان ادعا کرد آزمون بالینی ساختاردار عینی، علیرغم نیاز به امکانات زیاد، فضای فیزیکی مناسب برای تشکیل ایستگاهها، لزوم مشارکت فعال و حضور ممتحنان در ایستگاهها و...، روشی مطمئن برای ارزشیابی مهارت و میزان آموختههای شرکت-کنندگان در دوره بازآموزی میباشد و پژوهشگران استفاده از آن را برای ارزشیابی کلیه دورههای بازآموزی توصیه مینمایند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-982-fa.pdf
2009-10-15
181
182
nargesbahri@yahoo.com
1
AUTHOR
n_bahri_b@yahoo.com
2
AUTHOR
khadivzadeh@mums.ac.ir
3
AUTHOR
hsavval@yahoo.com
4
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
بسط مفهوم دانشپژوهی: دانشپژوهی آموزشی و کاربرد آن در ایران
یکی از مفاهیمی که در دو دهه اخیر وارد عرصههای دانشگاهی شده، مفهوم دانشپژوهی (Scholarship) و بویژه، دانشپژوهی آموزشی است. با گنجاندن این مفهوم در ماده یک آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی و در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از اجزای ضروری برای پیشرفت و ارتقای آکادمیک، توجه به این مسأله وارد مرحله جدیدی شده است. این نوشته کوتاه میکوشد تا با بیان پیشینه و اصول حاکم بر این دیدگاه نسبتاً تازه، زمینه آشنایی خوانندگان را با مفهوم دانشپژوهی، بویژه دانشپژوهی آموزشی، و چگونگی ارزیابی آن فراهم آورد. در این مبحث همچنین اشاره کوتاهی به زیرساختهای مورد نیاز برای اشاعه فعالیتهای دانشپژوهی در حوزه آموزش و نیز چالشهای پیش روی این امر خواهد شد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-981-fa.pdf
2009-10-15
167
180
دانشپژوهی
آموزش
مفهوم
ارتقای آکادمیک
هیأت علمی
The Concept Of Scholarship: Educational Scholarship And Its Application In Iran
One of the notions entered in university fields in the last two decades is the concept of scholarship and especially educational scholarship. Due to the inclusion of this concept in the first article of faculty members' academic promotion bylaw and considering it as a mandatory component for academic promotion, great attention has been paid to this topic. Remarking the background and principles prevailing this almost new perspective, this short communication endeavors for developing a ground for familiarizing the readers with the concept of scholarship, especially educational scholarship, and its manner of evaluation. Moreover, a little note has been made about substructures needed for broadening scholarship activities in the field of education as well as the challenges before that.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-981-en.pdf
2009-10-15
167
180
Scholarship
Education
Concept
Academic promotion
Faculty member.
Mohammad
Jalili
mjalili@tums.ac.ir
1
AUTHOR
Azim
Mirzazadeh
mirzazad@tums.ac.ir
2
AUTHOR
Ali
Jaffarian
jafarian@tums.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اجرای آموزش مبتنی بر دستاورد بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
مقدمه: علیرغم پذیرش جهانی آموزش مبتنی بر دستاورد، مستندات تحقیقی در مورد اثر آن بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری (مهارتهای شناختی و رفتاری) بسیار اندک است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دستاورد در مقایسه با آموزش سنتی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بود. روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیشآزمون- پسآزمون، 26 دانشجوی پرستاری به صورت سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 6 تا 7 نفر بود. پس از اجرای پیشآزمون مهارتهای شناختی، دانشجویان گروههای کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با روش آموزش مبتنی بر دستاورد به مدت 9 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. مهارتهای شناختی دانشجویان با پسآزمون و مهارتهای رفتاری با چکلیست مورد مشاهده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی و دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آموزش مبتنی بر دستاورد در ارتقای مهارتهای شناختی و رفتاری دانشجویان مؤثر بود. میانگین مهارتهای شناختی گروه تجربی در پسآزمون و همچنین مهارتهای رفتاری آنها، در تمامی موارد و در کل بطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر و نیز صلاحیت بالینی دانشجویان گروه تجربی بطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر بود. نتیجهگیری: روش آموزش مبتنی بر دستاورد بیش از روش سنتی منجر به ارتقای صلاحیت دانشجویان پرستاری میگردد. پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-975-fa.pdf
2009-10-15
157
166
آموزش پرستاری
آموزش بالینی
آموزش مبتنی بر دستاورد
صلاحیت بالینی
دانشجویان پرستاری
The Effect Of Outcome-Based Education On Nursing Students\' Clinical Competency
Introduction: Despite global acceptance of outcome-based education, few investigations are available about its effects on clinical competencies (cognitive and behavioral skills) of nursing students. The aim of this study was to investigate the effect of outcome-based education on clinical competencies of nursing students compared to traditional education. Methods: In this quasi-experimental study using two groups design with pre and post-tests, 26 nursing students were selected through census and divided randomly into two control and experiment groups. Each group included 6 to 7 persons. After completing the pre-test of cognitive skills, the control group received clinical education through traditional method and the experiment group through outcome-based education, for 9 days. Then, students' cognitive skills were measured by post-test and their behavioral skills were observed via checklist. Data was analyzed by SPSS software using Wilcoxon, Mann Whitney, and Fisher exact tests. Results: Outcome-based education was effective in promoting students' cognitive and behavioral skills. The mean of cognitive and behavioral skills of the experiment group in post-test were significantly higher than that of the control group in all cases and in total. Also, students' clinical competency in the experiment group was significantly higher than control group. Conclusion: Outcome-based education leads to developing nursing students' competencies more than traditional method. It is recommended to employ this method more in clinical education.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-975-en.pdf
2009-10-15
157
166
Nursing education
Clinical education
Outcome-based education
Clinical competency
Nursing students.
Susan
Valizadeh
Sou173val@yahoo.com
1
AUTHOR
Yousef
Mohammadpour
yousef.nurse@gmail.com
2
AUTHOR
Kobra
Parvan
parvank@tbzmed.ac.ir
3
AUTHOR
Sima
Lakdizaji
lakdizajee@hotmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش دستیاران، کارورزان و کارآموزان پزشکی در مورد نقش آموزشی دستیاران
مقدمه: آموزش مناسب و موثر به دانشجویان پزشکی در اعتلا و حفظ سلامت جامعه مهم، و نقش دستیاران در آموزش به دانشجویان پزشکی غیر قابل انکار است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نگرش کارآموزان، کارورزان و دستیاران نسبت به نقش آموزشی دستیاران در دانشکده پزشکی ساری در سال 1386 بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری شامل تمامی کارآموزان، کارورزان و دستیاران بخشهای دارای دستیار در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1386 (250 نفر) بود. بر اساس روش سرشماری، تعداد 192 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل چهار سؤال دموگرافیک و 20 سؤال نگرشی بود که پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، مجذور کای و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در میان پاسخدهندگان، 47 درصد کارآموز، 39 درصد کارورز و 13 درصد دستیار بودند. نگرش شرکتکنندگان در گروههای مختلف بالینی متفاوت بود. مثبتترین نگرش در گروه روانپزشکی (70 درصد نگرش مثبت) و پس از آن بخشهای اطفال، زنان، داخلی و جراحی 50 درصد یا کمتر قرارداشت. نگرش دستیاران به مراتب مثبتتر از کارآموزان و کارورزان بود بطوری که 23 درصد کارآموزان، 38 درصد کارورزان و 58 درصد دستیاران نگرش مثبت داشتند و هیچ یک از دستیاران نسبت به آموزش خود نگرش منفی نداشت. نتیجهگیری: نگرش شرکتکنندگان نسبت به نقش آموزشی دستیاران در بخشهای مختلف متفاوت و نگرش دستیاران بسیار متفاوتتر از دیدگاه کارآموزان و کارورزان در این زمینه میباشد. لازم است به نقش آموزشی دستیاران توجه بیشتر شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-979-fa.pdf
2009-10-15
147
155
آموزش پزشکی
دستیار
کارآموز
کارورز
The Attitude Of Residents, Interns And Clerkship Students Towards Teaching Role Of Residents
Introduction: Appropriate and effective education for medical students is critically important in promoting and maintaining society's health and the role of residents is undeniable in medical students' education. The aim of this study was to determine the attitude of clerkship students, Interns and residents towards the teaching role of residents in Sari Medical School in 2007. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the statistical population included all clerkship students, interns, and residents (n=250) in all wards having residents in medical school of Mazandaran University of Medical Sciences in 2007. Using census sampling method, 192 persons were investigated. The data gather-ing tool was a questionnaire including 4 demographic and 20 attitude items. The data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, Chi², and ANOVA. Results: Among respondents, 47%, 39% and 13% were clerkship students, interns, and residents , respect-ively. The participants' attitudes were dissimilar in different clinical departments. The most positive attitude belonged to psychiatry department (70% with positive attitude) and after that in pediatrics, gynecology, internal medicine, and surgery departments, 50% or less had a positive attitude. The attitude of residents was much more positive than that of clerkship students and interns. So that, 23% of clerkship students, 38% of interns, and 58% of residents had a positive attitude and none of the residents had a negative attitude toward their own education. Conclusion: The attitude of participants towards the teaching role of residents was dissimilar in different wards and the attitude of residents was much dissimilar to that of clerkship students and interns. It is necessary to pay more attention to the teaching role of residents.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-979-en.pdf
2009-10-15
147
155
Medical education
Residents
Clerkship students
Interns.
Kourosh
Vahidshahi
kvahidshahi@yahoo.com
1
AUTHOR
Mitra
Mahmoudi
maz_edc@yahoo.com
2
AUTHOR
Leila
Shahbaznejad
leilashahbaznezhad@yahoo.com
3
AUTHOR
Hossein
Zamani
4
AUTHOR
Sara
Ehteshami
sara_23_6@yahoo.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه دانشجویان پرستاری درباره محیطهای یادگیری بالینی
مقدمه: موفقیت برنامههای آموزشی پرستاری به کارآیی و کفایت تجربیات بالینی بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل شناخته شده در این زمینه، جو محیطهای یادگیری است. در این مطالعه ابعاد مختلف مؤثر در جو محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد ارزشیابی قرار گرفته است. روشها: کلیه دانشجویانی که در بخشهای اطفال، بخش مراقبتهای ویژه جراحی اعصاب، ریکاوری، بخش مراقبتهای ویژه جراحی، اتفاقات جراحی، اتفاقات داخلی مردان و بخش زنان و زایمان به کسب تجارب بالینی در عرصه مشغول بودند، در این پژوهش توصیفی- مقطعی شرکت داشتند. ابزار گرداوری دادهها، یک پرسشنامه 50 سؤالی بود که از تلفیق دو پرسشنامه مقیاس محیط یادگیری بالینی و محیط یادگیری بالینی و نظارت به دست آمد. به وسیله این پرسشنامه دانشجویان در طول نیمسال دوم تحصیلی 85-1384 نسبت به ارزیابی محیط بالینی که در آن مشغول به یادگیری بودند، اقدام نمودند. از آزمونهای آماری ANOVA و Post-hoc برای مقایسه میانگین رتبهها و نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج: میانگین رتبه داده شده به محیطهای یادگیری بخشهای مختلف بین 4/1 تا 1/4 از 5 متغیر بود. در چهار بخش اتفاقات جراحی، اتفاقات داخلی مردان، اطفال و ریکاوری، 3 و یا کمتر، و در سه بخش دیگر رتبه به دست آمده بین 3 و 4 بود. بخشهای مورد ارزیابی در شش متغیر از مجموع متغیرها، شامل الگوی مدیریتی مسؤول بخش، یادگیری در بخش، تعهد مسؤول پرستاری، نحوه ارتباط با بیمار، ارتباط بین پرسنل و دانشجو و رضایت دانشجویان با هم متفاوت بودند اما در متغیرهای درک دانشجویان پرستاری از جو بخش، وضعیت مراقبتهای پرستاری و روابط بین فردی و روابط نظارتی با هم تفاوت معنیداری نداشتند. نتیجهگیری: از نظر دانشجویان، جو یادگیری و متغیرهای مربوط به آن در بخشهای مختلف متفاوت است. لازم است نسبت به ارتقای کیفی بخشهای مختلف تمهیداتی صورت گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-978-fa.pdf
2009-10-15
137
145
دیدگاه
دانشجویان پرستاری
محیط یادگیری بالینی
تجربیات بالینی.
Nursing Students\' Perspective Toward Clinical Learning Environment
Introduction: The prosperity of nursing educational programs depends on the efficiency and sufficiency of clinical experiences. One of the most important factors recognized in this field is learning environment. In this study, different aspects of clinical environment have been evaluated from students' viewpoints. Methods: All interns attaining clinical experiences in the wards of pediatrics, neurosurgical ICU, recovery, surgical ICU, surgical emergencies, men medical emergencies, and obstetrics and gynecology took part in this descriptive cross-sectional study. Data gathering tool was a 50 item questionnaire developed through combining two questionnaires of clinical learning environment scale and clinical learning environment and supervision. Students assessed their clinical environment by completing this questionnaire during the second semester of 2006-2007 academic year. Data was analyzed by SPSS software using ANOVA and Post-hoc tests in order to compare the means of the ranks. Results: The mean of given ranks to the learning environment of different wards varied from 1.4 to 4.1 out of five. Four wards of surgical emergencies, male medical emergencies, pediatrics and recovery received a score of 3 or less while, other 3 wards had a score between 3 and 4. The evaluated wards were different in 6 of the variables including management pattern of ward administrator, learning in the ward, the commitment of nursing supervisor, the manner of communication with patient, the relationship between personnel and students, and students' satisfaction. But, no significant difference was observed in nursing students' percep-tion of the ward's atmosphere, the status of nursing care, and interpersonal and supervision relationships in different wards. Conclusion: From the students' viewpoints, learning environment and its related variables vary in different wards. More attention has to be paid to the quality improvement of different wards.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-978-en.pdf
2009-10-15
137
145
Viewpoints
Nursing students
Clinical learning environment
Clinical experiences.
Marzieh
Moattari
moattarm@sums.ac.ir
1
AUTHOR
Somayeh
Ramazani
ramezani80@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی
مقدمه: امروزه صاحبنظران، تفکر انتقادی را به عنوان برونداد اصلی آموزش عالی معرفی کرده و تدریس تفکر را نکته پایه برای یادگیری به شمار میآورند. این مطالعه به منظور مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی وگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر صورت گرفت. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 60 نفر از دانشجویان ترم اول و آخر مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از آمار توصیفی، t-test و آزمون مجذور کای استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول 18/2±55/11 و در دانشجویان ترم آخر 59/2±21/11 و هر دو در حدود هنجار بود. تفاوت معنیدار آماری بین الگوی نمره دانشجویان ترم اول با الگوی نمره دانشجویان ترم آخر وجود نداشت. از نظر گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول، میانگین و انحراف معیار نمره کل 93/27±37/282 و در دانشجویان ترم آخر 13/21±64/289 بود. بین الگوی نمره گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با الگوی نمره دانشجویان ترم آخر تفاوت معنیدار آماری وجود داشت و نمره دانشجویان ترم آخر بیشتر از دانشجویان ترم اول بود. نتیجهگیری: حدود نمره کل مهارت تفکر انتقادی کسب شده توسط دانشحویان در حدود هنجار و نمره کل گرایش به تفکر انتقادی نیز مبین گرایش مثبت دانشجویان است. اما با نظر به نمرههای گزارش شده از سایر دانشکدههای دنیا، مسؤولین و مدرسان دانشکده توجه بیشتری به برنامههای آموزشی خود در پرورش تفکر انتقادی اختصاص دهند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-977-fa.pdf
2009-10-15
125
135
تفکر انتقادی
گرایش
مهارت
دانشجو
خدمات بهداشتی- درمانی
Critical Thinking Skills And Critical Thinking Dispositions In Freshmen And Senior Students Of Health Care Management
Introduction: Nowadays, experts introduce critical thinking as the main outcome of higher education and consider teaching "how to think" as the basis for learning. This study compares the critical thinking skills and critical thinking dispositions in freshmen and senior students of health care management. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on a sample of 60 freshmen and senior students of health care management. The data gathering tools included California critical thinking skills test, as well as California critical thinking dispositions inventory. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, T-test, and Chi². Results: The mean and standard deviation of critical thinking skills total score in freshmen and senior students was respectively 11.55±2.18 and 11.21±2.59, which was in the normal limit for both. There was no significant difference between the freshmen and senior students' score patterns. Considering critical thinking disposition total score, the mean and standard deviation in freshmen, was 282.37±27.93 and in senior students was 289.64±21.13. There was a significant difference between the score pattern of critical thinking disposition in freshmen and senior students. The scores of senior students were higher than freshmen scores. Conclusion: The total score of critical thinking skills achieved by students was in a normal limit. Also, the total score of critical thinking dispositions revealed the students' positive tendency. But, with regard to the reported scores from other similar schools of the world, administrators and teachers should pay more attention to their educational planning in developing cultivating critical thinking skills.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-977-en.pdf
2009-10-15
125
135
Critical thinking
Disposition
Skill
Student
Health care services.
Mitra
Gharib
gharibmi@sina.tums.ac.ir
1
AUTHOR
Mostafa
Rabieian
rabeianm@sina.tums.ac.ir
2
AUTHOR
Mahvash
Salsali
m_salsali@hotmail.com
3
AUTHOR
Ebrahim
Hadjizadeh
4
AUTHOR
Ahmad
Sabouri Kashani
kashani@yahoo.com
5
AUTHOR
Hamidreza
Khalkhali
hamid_rekh@yahoo.com
6
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه پیراپزشکان شاغل در استان گلستان نسبت به برنامههای بازآموزی
مقدمه: بازآموزی، یکی از راههای به روز نگهداشتن مهارتها و تکامل حرفهای در کادر بهداشتی و درمانی است و ارزشیابی، یکی از ضروریات مهم برای افزایش کارآیی آن میباشد. هدف این مطالعه تعیین دیدگاه پیراپزشکان شاغل در استان گلستان نسبت به دورههای بازآموزی بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 274 نفر از بین 1016 پیراپزشک شاغل در مراکز درمانی استان به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و از طریق آمار توصیفی، آزمونهای مجذور کای و t مستقل تجزیه وتحلیل شد. نتایج: بیست و شش دو دهم درصد دیدگاه خیلی ضعیف، 8/41 درصد دیدگاه ضعیف، 5/25 درصد دیدگاه متوسط و 5/6 درصد دیدگاه مطلوب نسبت به دوره داشتند، 5/55 درصد مهمترین انگیزه شرکت خود را کسب امتیاز برای برخورداری از مزایای ارتقای شغلی، 2/21 درصد تجدید و مرور اطلاعات قبلی، 8/13 درصد مبادله اطلاعات و تجربیات با دیگر همکاران و 5/9 درصد چارهجویی در حل مشکلات حرفهای ذکر کردند. سی و یک درصد از عدم رعایت عدالت و مساوات برای شرکت در برنامهها توسط مسؤول مستقیم خود و 9/33 درصد برنامهریزی برای شرکت در دوره را نامناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: مشمولین دیدگاه خیلی ضعیف و ضعیفی نسبت به برنامه دارند و انگیزه خود از شرکت در برنامهها را کسب امتیاز برای استفاده از مزایای ارتقای شغلی میدانند. لازم است مسؤولین، برنامهریزی برای تغییر دیدگاه آنان نسبت به شرکت در برنامهها داشته باشند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-976-fa.pdf
2009-10-15
115
123
کارکنان پیراپزشکی
دیدگاه
آموزش مداوم
استان گلستان
The Viewpoints Of Paramedics Employed In Golestan Province Towards Continuing Education Programs
Introduction: Retraining is an important way for professional development of health staff and keeping them up to date, and evaluation is one of the essential principles for enhancing the efficiency of these trainings. The aim of this study was to determine the viewpoints of paramedics employed in Golestan province towards continuing education programs. Methods: In this descriptive study, 274 samples were selected out of 1016 paramedics employed in clinics of the province, through systematic random sampling. The data gathering tool was a questionnaire. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, Chi², and independent T-test. Results: Among the participants, 26.2%, 41.8%, 25.5% and 6.5% had very weak, weak, average, and desirable viewpoint towards the courses, respectively. As the motivation for participating in the courses, 55.5% mentioned achieving points for job promotion opportunities, 21.2% resorting and reviewing former information, 13.8% exchanging information and experiences with other colleagues, and 9.5% mentioned seeking solutions for their professional problems. Thirty one percent reported lack of equity and fairness in participating in the programs on behalf of their direct administrator and 33.9% stated that the planning for participation in these courses was not favorable. Conclusion: Participants had a weak or very weak viewpoint toward programs and regarded their motiva-tion for participation in these programs as achieving points for job promotion. It is necessary for admini-strators to plan for changing the staff's viewpoint toward participation in continuing education programs.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-976-en.pdf
2009-10-15
115
123
Paramedics employees
Viewpoint
Continuing education
Golestan province
Abdorrahman
Charkazi
r_charkazi73@yahoo.com
1
AUTHOR
Maziar
Rostami
rostami_maziar@yahoo.com
2
AUTHOR
Abbas Ali
Keshtkar
akeshtkar@yahoo.com
3
AUTHOR
Ghorban Mohammad
Koochaki
ghkoochaki@yahoo.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه تبریز
مقدمه: ارائه درس جمعیت و تنظیم خانواده در دورههای مختلف دانشگاهی، به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان در زمینه مسائل تنظیم خانواده میباشد. این مطالعه با هدف تعیین نقش آموزش واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه تبریز نسبت به موضوعات مربوطه، مقایسه دانش کسب شده گروههای تحصیلی و تعیین نگرش آنان در مورد جنسیت مدرس این درس انجام گرفت.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از میان کلیه دانشجویان دخترکارشناسی ورودی 1383 و 84 دانشگاه تبریز، 336 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای در سال 1386 انتخاب شدند. پرسشنامهای در دو بخش دانش و نگرش شامل سه مبحث این درس، یعنی تنظیم خانواده، نظام خانواده و جمعیتشناسی در اختیار آنان قرار داده شد. دادهها با نرمافزار SPSS و روش آمار توصیفی و آزمون t مستقل و ANOVA تحلیل گردید.
نتایج: مقایسه نمرات دانش تنظیم خانواده، نظام خانواده، جمعیتشناسی دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 66/1، 04/8 و 88/7 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 58/0، 28/4 و 76/3، و نمرات نگرش دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 30/21، 10/22 و 20/21 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 26/19، 02/20 و 79/19 تفاوت معنیداری نشان داد، اما بین نمرات دانش کسب شده دانشجویان گروههای تحصیلی تفاوت معنیداری دیده نشد. اکثر دانشجویان دختر خواستار مدرس زن در این درس بودند.
نتیجهگیری: آموزش رسمی و آکادمیک، نقش اساسی در افزایش دانش و نگرش افراد دارد. در آموزش برنامههای تنظیم خانواده اهتمام لازم به عمل آید و به منظور غنیتر کردن آن برای دانشجویان دختر، مدرسین زن انتخاب گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.pdf
2009-10-15
105
114
جمعیت، تنظیم خانواده، دانش، نگرش، آموزش.
The Role of Population and Family Planning Course in Knowledge and Attitude of Female Students in Tabriz University
Introduction: Population and family planning course is presented for different university disciplines in order to promote students' awareness toward family planning issues. This study was performed to determine the role of population and family planning course in knowledge and attitude of female BS (Bachelor of Science) students of Tabriz University toward family planning issues, compare the achieved knowledge in different groups of students, and determine their attitude toward the gender of this course's teacher.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, 336 students were selected from all Female BS students entered into Tabriz University in the years 2004 and 2005, through multistage sampling method in the year 2007. A questionnaire in two sections of knowledge and attitude, each including three subjects of family planning, family organization, and demography was distributed among them. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, T-test, T independent test, and ANOVA.
Results: Comparing the knowledge scores of family planning, family organization, and demography of taught students which respectively were 1.66, 8.04, and 7.88, to those of untaught students which were respectively, 0.58, 4.28, and 3.76, showed a significant difference. Also the attitude scores of taught students in the same subjects were respectively, 21.30, 22.10, and 21.20 and of untaught students were respectively, 19.26, 20.02, and 19.79, which their comparison revealed a significant difference. But no significant differe-nce was observed between the achieved knowledge of students in different educational groups. Most female students preferred female teacher for this course.
Conclusion: Formal and academic education plays an essential role in enhancing the individuals' know-ledge and attitude. It is recommended to put effort on teaching family planning programs and choose female teachers in order to enrich the education for female students.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-en.pdf
2009-10-15
105
114
Population
Family planning
Knowledge
Attitude
Education.
Malihe
Jaffari
Jafari_mali@yahoo.com
1
AUTHOR
Yousef
Adib
yousef_adib@yahoo.com
2
AUTHOR
Eskandar
Fathiazar
e_fathiazar@tabrizu.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامهریزی برای برنامههای رشد اعضای هیأت علمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد. هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی و اولویتبندی این نیازها در اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، ابتدا با استفاده از شاخصهای به دست آمده از نظرسنجی، مرور متون و مطالعات داخلی و خارجی مشابه و دستورالعمل شش حیطهای شرح وظایف اعضای هیأت علمی، پرسشنامهای تنظیم گردید. پرسشنامه برای کلیه اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی (275 نفر) ارسال شد. اهمیت نیاز آموزشی با نمره 1 تا 20 مشخص گردیده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و به منظور توصیف دادهها از شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار استفاده گردید. نتایج: حیطههای مختلف نیاز آموزشی به ترتیب: حیطه توسعه فردی، پژوهش، فعالیتهای اجرایی و مدیریتی، آموزش، خدمات درمانی و ارتقای سلامت و فعالیتهای تخصصی خارج از دانشگاه اولویتبندی گردید. اولویت اول در حیطه آموزش، نحوه پرورش یادگیری همیشگی و خودآموزی در دانشجویان؛ در حیطه پژوهش، مهارت تحلیل آماری دادهها؛ در حیطه توسعه فردی، گفتگو به زبان انگلیسی؛ در حیطه فعالیتهای اجرایی و مدیریتی، مدیریت زمان؛ در حیطه خدمات درمانی و ارتقای سلامت، نحوه ثبت اطلاعات بیمار؛ در حیطه فعالیتهای تخصصی خارج از دانشگاه، اصول و روشهای ارائه آموزش و مشاوره به جامعه توسط رسانههای ارتباط جمعی بود. نتیجهگیری: اعضای هیأت علمی به هر شش حیطه اصلی، بویژه حیطه توسعه فردی نیاز آموزشی دارند. حیطه آموزش به صورت شایسته و درخور، مورد توجه قرار نگرفته است. پیشنهاد میگردد برای برنامهریزی اهمیت و وزن هر شش حیطه به صورت استاندارد مشخص شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-973-fa.pdf
2009-10-15
93
103
آموزش
اعضای هیأت علمی
نیازسنجی
دانشکده پزشکی
اولویتبندی
Educational Needs Assessment Of Medical School\'s Clinical Faculty Members In Isfahan University Of Medical Sciences
Introduction: Identifying the educational needs is an essential step in planning faculty development prog-rams and plays an important role in promoting the quality of education. The aim of this study was to determine and prioritize the educational needs of clinical faculty members in medical school of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: A questionnaire was developed in this descriptive cross-sectional study using the indices identified in an opinion poll, reviewing the literature and similar foreign and domestic studies, and the instruction including 6 areas of faculty members' job description. The questionnaire was sent to all clinical faculty members of school of medicine (n=275). The items were scored from 1 to 20 according to the importance of that educational need. Data was analyzed by SPSS software using the mean and standard deviation statistical indices. Results: Different areas of educational needs were respectively prioritized as: personal development, research, administrative and executive activities, education, health services and health promotion, and specialized activities outside the university. The first priority in the area of education was the method for developing continuous learning and self-learning in students in research, data analysis skills in personal development, English speaking ability in administrative and executive activities, time management in health services and health promotion, the approach for registering patients' information and in the area of specialized activities outside the university, it was the principles and methods for providing education and counseling for the society by public media. Conclusion: Faculty members are in need of all these 6 major areas specially the area of personal develop-ment. The area of education is not fully regarded as expected. It is recommended to determine the weight of all these six areas using a standard method.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-973-en.pdf
2009-10-15
93
103
Education
Faculty members
Needs assessment
Medical School
Prioritization.
Maryam
Avijgan
avizhgan@yahoo.com
1
AUTHOR
Hassan
Karamalian
hasankaramalian@yahoo.com
2
AUTHOR
Vahid
Ashourioun
ashourioun@med.mui.ac.ir
3
AUTHOR
Tahereh
Changiz
changiz@edc.mui.ac.ir
4
AUTHOR