ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی، به رغم استعداد ذاتی و دستاوردهای تحصیلی قابل توجه، تحتالشعاع انگیزش تحصیلی قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی (دوره بالینی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روشها: در این مطالعه مقطعی- همبستگی، از 422 دانشجوی پزشکی سالهای چهارم تا آخر در سال تحصیلی 1386 تا 1387 دانشگاه علوم پزشکی، 344 نفرشان مقیاس انگیزش تحصیلی را که دارای 43 سؤال و 8 خرده مقیاس میباشد، تکمیل نمودند. معیار پیشرفت تحصیلی، گزارش معدل دوره علوم پایه و معدل کل دوره بالینی آنها بود. اطلاعات خام به وسیله SPSS و با اجرای آزمونهای توصیفی و تحلیلی، از جمله ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل صورت گرفت. نتایج: انگیزش تحصیلی با معدل علوم پایه و همچنین معدل کل بالینی ارتباط مستقیم و معنیدار داشت. به علاوه، سه مؤلفه رقابتجویی، کوشش، علاقه اجتماعی و معدل کل بالینی و علوم پایه، همبستگی مثبت دیده شد ولی مؤلفه قدرت اجتماعی، تنها با معدل کل بالینی آزمودنیها همبستگی مثبت داشت. همچنین انگیزش گرایش به کوشش و رقابتجویی در پسران بالاتر از دختران بود. نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم هماهنگی و تعامل بین ابعاد مختلف انگیزشی است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-934-fa.pdf
2009-08-15
79
84
پیشرفت تحصیلی
انگیزش تحصیلی
علوم پایه
دوره بالینی
The Relationship Between Academic Motivation And Academic Achievement In Medical Students Of Isfahan University Of Medical Sciences
Introduction: Despite their ascribed intellectual ability and achieved academic pursuits, medical students’ academic achievement is influenced by academic motivation. This study is an endeavor to examine the role of academic motivation in the academic achievement of medical students of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional correlational study, out of the total 422 medical students, from 4th to final year during the academic year 2007-08, at school of medicine, Isfahan University of Medical Sciences, 344 participated in completion of the Inventory of School Motivation(ISM), comprising of 43 items and measuring 8 aspects of motivation. The gold standard for academic achievement was their average academic marks at pre-clinical and clinical levels. Data were computer analyzed, using SPSS 15.1 and running a couple of descriptive and analytical tests including Pearson Correlation and t-student. Results: Higher motivation scores in areas of competition, effort, social concern, and task was accompanied by higher average marks at pre-clinical as well as clinical levels. However, the later ones showed greater motivation for social power as compared to the former group. Task and Competition motivation for boys was higher than girls. Conclusion: In view of our observations, students' academic achievement requires coordination and interaction between different aspects of motivation.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-934-en.pdf
2009-08-15
79
84
Academic achievement
Academic motivation
Basic sciences
Clinical course
Samaneh
Firouznia
sfirooznia@yahoo.com
1
AUTHOR
Ali Reza
Yousefi
aryousefy@edc.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Gholam Reza
Ghassemi
ghasemi@med.mui.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه و اثربخشی آموزشهای تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان
مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تأثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی- درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 350 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین کارورزان، دستیاران رشته زنان، متخصصین زنان، دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخشهای زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، نگرش افراد به روشهای زایمان و تمایل آنها به سزارین، سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روشهای زایمان، رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. دادهها با روشهای آماری مجذور کای، دقیق فیشر، ANOVA، من ویتنی در نرمافزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان، تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست میدهد که حدود 5/50 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 4/26 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان میدانستند. نتیجهگیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر، به مقیاس غیر قایل باور، آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین، نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای پزشکی از آموزشهای داده شده در این زمینه محسوب میشود. مسؤولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-fa.pdf
2009-08-15
69
78
آگاهی
نگرش
آموزشهای تحصیلی
عوامل موثر
زایمان
سزارین
The Influence Of Academic Educations On Choosing Preferable Delivery Method In Obstetrics Medical Team: Investigating Their Viewpoints
Introduction: The prevalence of cesarean section in our country is growing. Our aim was to investigate the education and attitudes of obstetrics team toward the preferable delivery method in some selected educational hospitals in Tehran. Methods: The population under investigation in this descriptive cross-sectional study was a group of interns, gynecology residents, obstetricians, midwifery students, and midwives working in delivery wards of Baqiatollah, Najimeh, Shariati, Imam Khomeini, and Bouali hospitals in Tehran. The questionnaire included patients' demographic data, individuals’ attitudes toward delivery methods and their willingness to cesarean section, their knowledge about delivery methods, and their satisfaction with the education they received during academic years. Data was analyzed by SPSS software using Chi², Fisher exact test, ANOVA, and Mann Whitney. Results: Fifty two cases of cesarean out of total 103 deliveries, provides an approximate rate of 50.5% cesarean among the medical population. The amount of education received during academic period was reported as perfect and comprehensive by 17.7% of them and 26.4% mentioned normal delivery as a better method for delivery. Conclusion: The increase in the willingness of medical society toward cesarean section compared to other countries in an unbelievable manner, counts for their poor level of knowledge about benefits and deficiencies of cesarean as well as the dissatisfaction of students and graduates of medical disciplines with received educations. Medical and midwifery education administrators should regard this matter seriously.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-en.pdf
2009-08-15
69
78
Knowledge
Attitude
Qualification of academic education
Influencing factors
Cesarean delivery
Afsaneh
Laluei
afsane.lalue@yahoo.com
1
AUTHOR
Nafiseh
Kashanizadeh
2
AUTHOR
Mojtaba
Teymouri
mojtaba_teimoori@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی برنامه درسی تجربه شده مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و اعتبارسنجی آن در گروههای پزشکی
مقدمه: تقاضا برای برنامههای درسی که دربرگیرنده بازتابهای اجتماعی و مشارکت افراد در شکلدهی مستمر اجتماع است، رو به افزایش گذاشته است. این مطالعه، به طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده با تأکید بر دیدگاههای اندیشمندان پدیدارشناس میپردازد. روشها: پژوهش حاضر در دو سطح انجام شد. در سطح اول با استفاده از روش مطالعه نظری و تأکید بر دیدگاههای ون منن (van Manen) و تد آئوکی (Ted Aoki) به طراحی الگو اقدام گردید. در سطح دوم یک پژوهش کیفی از نوع تجربه زیستشده- پدیدارشناختی انجام شد. دانشجویان رشته تحصیلی دندانپزشکی و کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاههای آزاد خوراسگان اصفهان و علوم پزشکی اصفهان مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند و نتایج به دست آمده با استفاده از الگوی ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: سطوح الگوی طراحی شده عبارت بودند از: برنامه درسی مورد انتظار، برنامه درسی تصوّری، برنامه درسی نهفته، برنامه درسی تعاملی (فعالیت پداگوژیک، روابط والدینی، برنامه درسی مستورشده) تأثیرات پداگوژیک و خودفکوری. نتیجهگیری: استفاده از الگوی برنامه درسی تجربهشده، با توجه به سطوح پیشنهادی آن، امکان تفکر و تأمل و خودارزیابی را در یادگیرنده فراهم، و با شناخت تجارب فردی دانشجویان و توجه به فرایند تدریس- یادگیری، تأثیر برنامه درسی را بیشتر میکند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-932-fa.pdf
2009-08-15
55
67
برنامه درسی تجربه شده
پدیدارشناختی
تجربه زیستشده روابط والدینی
تأثیرات پداگوژیک
خودفکوری.
Designing And Accrediting An Experiential Curriculum In Medical Groups Based On Phenomenological Approach
Introduction: This study tries to design and validate the experiential curriculum model putting emphasis on phenomenological scientists' viewpoints. Method: This study was conducted in two phases. In the first phase, the model was designed based on a theoretical study emphasizing the perspectives of Van Manen and Ted Aoki. In the second phase, a phenomenological study was conducted. Students of dentistry and master of nursing in Khorasgan Azad University and Isfahan University of Medical Sciences were deep interviewed and the results were analyzed using Van Manen model. Results: The levels of the designed model included Expected Curriculum, Imaginal Curriculum, Concealed Curriculum, Interactive Curriculum (pedagogical action, in loco parentis, covered curriculum), Pedagogical Influences and Self-reflection. Conclusion: One of the basic needs of educational institutions is to increasingly adapt to the parenting criteria, norms and relations which parents themselves seem to have forgotten. This issue poses the need for a profound relation between the essence of teaching and parenting, one that seldom receives attention. The "influence" has to be on the heart and the center of interactions and specific situations as well as on the communications between the instructor and student that are aimed at students' self-reflection.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-932-en.pdf
2009-08-15
55
67
Experiential curriculum
Phenomenology
Lived experience
Parental relationships
Pedagogical influences
Self-reflection.
Narguess
Keshtiaray
n_keshtiara@khuisf.ac.ir
1
AUTHOR
Kourosh
Fathi Vajargah
kouroshfathi@hotmail.com
2
AUTHOR
Craig
Zimitat
Craig.Zimitat@utas.edu.au
3
AUTHOR
Ahmad Ali
Forughi
aforoughi@khuisf.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سبک یادگیری دروس نظری: تجارب و درک دانشجویان پرستاری
مقدمه: سبک یادگیری در آموزش پرستاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف جستجو، توصیف و تفسیر درک و تجارب دانشجویان پرستاری از سبک یادگیری انجام شده است. در این مقاله چند گانگی سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری ارائه میگردد. روشها: در این مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند، 16 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترمهای مختلف تحصیلی انتخاب و از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس به صورت مکتوب درآمد و با استفاده از روش تحلیل مقایسهای مداوم، مطابق روش استراوس و کوربین، تحلیل شدند. نتایج: سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری به عنوان طبقه اصلی دارای هشت زیرطبقه و شامل: یادگیری با پرسش و پاسخ، یادگیری از مثال، داستان و مصادیق عینی (تجسم یا شکلسازی در ذهن)، یادگیری مشاهدهای و دیداری، یادگیری از طریق سازماندهی محتوا، یادگیری از طریق تمرین و تکلیف، یادگیری از طریق مشارکت فعال و همکاری (مشارکت داده شدن)، یادگیری از طریق به فکر وا داشته شدن و برانگیخته شدن، یادگیری از طریق گوش دادن و یادداشتبرداری بود. نتیجهگیری: بر حسب نوع محتوا، محیط و شرایط آموزش، دانشجویان از سبکهای گوناگون و در مواردی ترکیبی از آنها استفاده میکنند. سبک یادگیری دانشجویان تا حد زیادی تحت تأثیر سبک یاددهی مربیان است و آنها بیشتر بر روی سبک یاددهی خود و کامل کردن سرفصلهای برنامهریزی شده تمرکز دارند. مربیان، دانشجویان و برنامهریزان پرستاری میتوانند از سبکهای معرفی شده در این مطالعه برای اصلاح و بهبود کیفیت آموزش پرستاری استفاده نمایند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-931-fa.pdf
2009-08-15
41
54
سبک یادگیری
دروس نظری
تجارب
دانشجویان پرستاری
آموزش پرستاری
Learning Style In Theoretical Courses: Nursing Students’ Perceptions And Experiences
Introduction: Learning style as a whole is less regarded in nursing education. This study was conducted to explore, describe, and illustrate students' perceptions and experiences of learning style. The multiplicity feature of students' learning style in theoretical courses is presented in this article. Methods: In this qualitative study, 16 bachelor and master students in different academic semesters were selected through purposeful sampling and interviewed using deep and semi-structured interviews. All interviews were tape-recorded, transcribed and then analyzed using constant comparison based on Strauss and Corbin's method. Results: Students' learning style in theoretical courses as the main theme comprised 8 sub-themes including learning through question and answer learning through example, story, and objective instances (visualizing or exemplifying intellectually) observational or visual learning learning through organizing the content learning through practice and homework learning through active participation and cooperation learning through making to think and get motivated and, learning through listening and note-taking. Conclusion: Students make use of different learning styles or a combination of them based on the type of content, environment, and educational situation. Students' learning style is highly influenced by instructors teaching style who are more focused on their teaching style and completing their course syllabus. Nursing instructors, students, and curriculum planners could use the introduced styles in this study in order to modify and promote the quality of nursing education.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-931-en.pdf
2009-08-15
41
54
Learning style
Theoretical lessons
Experiences
Nursing students
Nursing education.
Hossein
Karimi Moonaghi
karimih@mums.ac.ir
1
AUTHOR
Fatemeh
Dabbaghi
f_dabbaghi@yaho.com
2
AUTHOR
Fatemeh
Oskouie
nmsi@iums.ac.ir
3
AUTHOR
Katri
Vehviläinen-Julkunen
(katri.vehvilainenjulkunen@uku.fi
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دوره آموزش کارگاهی مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان استعداد درخشان
مقدمه: اهمیت استفاده از راهبردهای یادگیری مورد استفاده دانشجویان در موفقیت تحصیلی آنان مطرح شده است. در این مطالعه، اثر یک دوره آموزش کارگاهی مهارتهای مطالعه بر استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بررسی گردید. روشها: این پژوهش شبه تجربی به صورت دو گروهی قبل و بعد از آموزش روی40 نفر از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 انجام شد. دانشجویان پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری را تکمیل نمودند. گروه تجربی در یک دوره آموزشی کارگاهی 20 ساعته در مورد مهارتهای مطالعه و یادگیری شرکت کرده و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمودند. این پرسشنامه مجدداً توسط کلیه دانشجویان تکمیل گردید. اطلاعات مربوط به تجربه دانشجویان در بکارگیری راهبردهای آموخته شده در دوره آموزشی، یک ماه بعد، از طریق مصاحبه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای t دانشجویی و زوجی و مجذور کای استفاده شد. نتایج با نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا نیز مقایسه گردید. نتایج: نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (019/0=p)، راهنمای مطالعه (000/0=p)، پردازش اطلاعات (021/0=p)، خودآزمایی (006/0=p) و استفاده از راهبردهای آزمون (042/0=p) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. نمرات دانشجویان در این 5 حیطه بعد از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنیداری داشت. در مقایسه با نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا، نمره دانشجویان ما در مقیاس انگیزش پایین و معادل صدک 25 بود که پس از شرکت در کارگاه به صدک 45 رسید. مهارت دانشجویان در مطالعه، مدیریت زمان، استفاده از فنون یادسپاری، سرعت و میزان یادگیری، پس از شرکت در دوره آموزشی بطور محسوسی بهبود یافت. نتیجهگیری: مهارتهای فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند. برنامه آموزشی تهیه شده را میتوان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در حیطههای انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، پردازش اطلاعات، خودآزمایی و راهبردهای آزمون بکار گرفت. با استفاده از نتایج این مطالعه، یک درس دو واحدی اختیاری برای آموزش مهارتهای مطالعه و کمک به یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی شده است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-930-fa.pdf
2009-08-15
31
40
مهارتهای مطالعه
راهبردهای مطالعه
یادگیری
دانشجو
استعداد درخشان
کارگاه آموزشی
The Effect Of A Learning And Study Skills Workshop On Talented Students’ Learning And Study Strategies In Isfahan University Of Medical Sciences
Introduction: The significance of learning strategies used by students in their academic achievement has been argued. In this study, the effect of a study skills educational workshop on employing learning and study strategies by talented students of Isfahan University of Medical Sciences has been investigated. Methods: This quasi-experimental study was performed on 40 talented students of Isfahan University of Medical Sciences in 2008. All students completed a learning and study strategies questionnaire and then, the students of intervention group participated in a 20 hours educational workshop on learning and study strategies. The questionnaire for learning and study strategies was again completed by all students. Information about students’ experiences in applying the learned strategies during the educational workshop was gathered through interview, a month after that. Data was analyzed by SPSS software using student t-test, paired t-test, and Chi². The results were also compared with the norm scores of United States' students. Results: Students’ scores in 5 domains of selecting the main idea (p=0.019), study guide (p=0.000), information processing (p=0.021), self-evaluation (p=0.006), and use of test strategies enhanced after participating in the workshop, compared to the control group. Moreover, the scores of the experiment group in these 5 domains showed a significant increase compared to their pre-test scores. In comparing with the norm scores of United States' students, our students’ scores were low in motivation scale which was equal to 25th percentile and increased to 45th percentile after participation in the workshop. Investigating students’ experiences demonstrated that their skills in study, time management, employing memorizing techniques, speed and amount of learning, improved significantly after participation in the workshop. Conclusion: This study showed that reflective skills and intellectual strategies can be taught and learned. This prepared educational program might be used for promoting students’ learning and study strategies in 5 domains of choosing the main idea, study guide, information processing, self-evaluation, and test strategies. Using the results of this study, an optional course for study skills which can promote students’ learning has been designed in Isfahan University of Medical Sciences.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-930-en.pdf
2009-08-15
31
40
Study skills
Learning and study strategies
Student
Talented student
Educational workshop
Fariba
Haghani
haghani@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Talat
Khadivzade
khadivzadeh@mums.ac.ir).
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مرتبط با وقوع مشروطی در دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان
مقدمه: یکی از مشکلات عمده در سیستمهای آموزشی، مشروط شدن دانشجویان در طول تحصیل است. با توجه به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر در بروز مشروطی، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت وقوع مشروطی و عوامل مرتبط با آن در کلیه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام گرفت. روشها: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان (1174 نفر) در سالهای 1360 تا 1382 بطور سرشماری انتخاب و دادهها به وسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و وضعیت مشروطی (سابقه مشروطی، ترم مشروطی و تعداد ترمهای مشروطی) جمعآوری گردید. وقوع مشروطی محاسبه و برای تجزیه و تحلیل وضعیت عوامل مرتبط احتمالی از نسبت شانس (Odds ratio) و درصد تفاوت استفاده شد. نتایج: سابقه مشروطی در 46 نفر (9/3 درصد) مطرح بود که از آنها 26نفر (2/2 درصد) فقط یک ترم، 11 نفر (9/0 درصد) دو ترم و 8 نفر (7/0 درصد) سه ترم و یک نفر (1/0 درصد) چهار ترم مشروط شده بودند. بیشترین فراوانی مربوط به ترم دوم تحصیلی و پس از آن ترم اول بود. بیشترین خطر وقوع مشروطی مربوط به سهمیه غیر مناطق، سابقه مهمان شدن در سایر دانشگاهها، جنس مذکر و انتقال از دانشگاههای دیگر و نیز معدل دیپلم بود. نتیجهگیری: ویژگیهای فردی، پیشینه تحصیلی و معیارهای پذیرش از عوامل مشروطی هستند. ضروری است با توجه به نقش آنها، این گونه دانشجویان در معرض خطر، شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-926-fa.pdf
2009-08-15
21
29
پیشرفت تحصیلی
مشروطی
افت تحصیلی
پرستاری
مامایی.
Factors Influencing Probation In Graduated Students Of Kashan Faculty Of Nursing And Midwifery
Introduction: One of the major problems in educational systems is students' probation during their course of study. With regard to the importance of identifying factors affecting the incidence of probation, this study was performed to determine the status of incidence of probation and its related factors in all graduated students of Kashan Faculty of Nursing and Midwifery. Methods: All graduated students of Kashan Faculty of Nursing and Midwifery (n=1174) during the years 1981 till 2003 were selected through census in this cross-sectional study. The data was gathered by a questionnaire including demographic information and probation status (probation records, probation semester, and the number of probation semesters). Incidence of probation was calculated and odds ratio and difference percentage were used for analyzing the status of probable related factors. Results: Probation record was argued in 46 students (3.9%) that 26 of them (2.2%) were probated just for one semester, 11 of them (0.9%) for two semesters, 8 of them (0.7%) for three semesters, and, 1 of them (0.1%) for four semesters. The utmost frequency was related to the second academic semester and then, the first semester. The average score of high school diploma and age were different in probated and not probated graduated students. The most expectancy of probation risk was related to master program and nursing discipline. Conclusion: Demographic features, educational background, and admission criteria are among factors affecting probation. Therefore, with regard to their role, it is necessary to identify at risk students and support them.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-926-en.pdf
2009-08-15
21
29
Academic progress
Probation
Academic failure
Nursing
Midwifery
Zahra
Tagharrobi
tagharrobi _z@kaums.ac.ir
1
AUTHOR
Esmaeil
Fakharian
fakharian_e@kaums.ac.ir
2
AUTHOR
Fakhrosadat
Mirhosseini
mirhoseiny_fs@kaums.ac.ir
3
AUTHOR
Asghar
Rasoulinejad
rasulinajad_a@kaums.ac.ir
4
AUTHOR
Hossein
Akbari
akbari_h@kaums.ac.ir
5
AUTHOR
Hossein
Ameli
education@kaums.ac.ir
6
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان پرستاری
مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیمگیری است که از شاخصههای عزّت نفس میباشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روشها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونهگیری طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش: بخش اول، مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم، پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/81 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (5/73 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس، ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوبتری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت علمی، عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیمگیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-fa.pdf
2009-08-15
13
19
تفکر انتقادی
گرایش
عزّت نفس
دانشجویان پرستاری
The Relationship Between Critical Thinking Disposition And Self Esteem In Third And Forth Year Bachelor Nursing Students
Introduction: Having critical thinking skills requires an attentive personality with decision making power which is an attribute of self esteem. This study was performed to determine the relationship between critical thinking disposition and self esteem in third and fourth year bachelor nursing students. Methods: This correlational study was conducted on 170 third and fourth year bachelor nursing students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Yazd Islamic Azad University in 2008. The students were selected through stratified sampling method. The data gathering tool was a questionnaire containing 3 parts: demographic data questionnaire, California Critical Thinking Disposition Inventory, and, Rosenberg self esteem scale. Data analysis was done by SPSS software using frequency distribution, and Fisher exact test. Results: Based on the results 81.8% of students had an ambivalent critical thinking disposition. There was a significant correlation between critical thinking disposition and self esteem. Conclusion: Critical thinkers need to possess high level of self esteem. Therefore, faculty members should impart the sense of self esteem in their students for proper clinical judgment and decision making in different clinical circumstances.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-en.pdf
2009-08-15
13
19
Critical thinking
Disposition
Self esteem
Nursing students.
Maasoumeh
Barkhordary
barkhordary.m@gmail.com
1
AUTHOR
Shamsolmoluk
Jalalmanesh
sh.jalalmanesh@yahoo.com
2
AUTHOR
Mahmoud
Mahmodi
mahmoodim@tums.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقدمه: آیا آموزشهای قبلی پذیرفتهشدگان در دانشگاه بر اساس مهارتهای تفکر انتقادی است و آیا توان علمی آنان با این طرز تفکر مرتبط است؟ پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روشها: در یک مطالعه توصیفی، مهارتهای تفکر انتقادی به صورت تصادفی در یک جامعه 89 نفری از دانشجویان ورودی سال تحصیلی86-1385 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در ترم نخست تحصیلی ارزیابی شد. اطلاعات با برگزاری رسمی آزمون، با استفاده از آزمون استاندارد مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) جمعآوری گردید. نمرات به دست آمده از آزمون، معیار مهارت تفکر انتقادی دانشجویان قرار گرفت و ارتباط آن با رتبه کسب شده توسط داوطلب در آزمون سراسری بررسی شد. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار SPSS و با آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 23/3±48/12 بود. بین رتبه آزمون سراسری با نمره کل تفکر انتقادی دانشجو همبستگی معناداری مشاهده نشد. در حیطههای زیرمجموعه تفکر انتقادی، صرفاً نمره حیطه استنباط با رتبه دانشجو در آزمون سراسری با یک ضریب همبستگی نسبتا کم ارتباط معنیداری داشت. در دو گروه دانشجویان مقطع دکترای حرفهای و مقطع کارشناسی، تنها در حیطه استدلال قیاسی بین رتبه آزمون سراسری و نمرات دانشجویان دوره دکترای حرفهای همبستگی معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: نمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان، در بدو ورود به دانشگاه چندان مطلوب نیست و رتبه داوطلب در آزمون سراسری هم نتوانسته است ارتباطی با این مهارتها داشته باشد. نیاز است دانشگاه برای ترویج و آموزش این تفکر در برنامهریزیهای آموزشی به آن عنایت داشته باشد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-924-fa.pdf
2009-08-15
5
12
تفکر انتقادی
رتبه
آزمون سراسری ورود به دانشگاه.
Evaluation Of Critical Thinking Skills In Isfahan University Of Medical Sciences\' Students And Its Relationship With Their Rank In University Entrance Exam Rank
Introduction: Are the education students receive prior to entering the university, based on critical thinking skills? Are their scientific abilities associated with this thinking style? This study was designed with the aim of evaluating critical thinking skills and its relationship with the achieved rank in university entrance exam in the students of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, critical thinking skills of 89 randomly selected students who entered Isfahan University of Medical Sciences in the academic year of 2006-2007, and were spending their first semester was evaluated. Data was gathered using California standard test of critical thinking skills (form B) which was run officially. The attained scores were regarded as students' critical thinking skills criteria and were investigated considering its relationship with the students rank in university entrance exam. The data was analyzed by SPSS software using t-test and Pearson correlation coefficient. Results: The mean and standard deviation of students' scores in critical thinking skills was 12.48±3.23. There was no significant relationship between the rank in university entrance exam and the total score of critical thinking. Among domains of critical thinking, there was just a significant relationship between the domain of inference and student's rank in the university entrance exam, with a relatively low correlation. In two groups of doctorate (professional doctorate) and bachelor students, only in doctorate students and in the domain of deductive reasoning, there was a significant correlation between university entrance exam rank and critical thinking scores. Conclusion: It seems that students' critical thinking scores at the time of their entrance to the university are not so desirable and their rank in the university entrance exam is not related to these skills. Therefore, it is necessary to consider teaching and promoting critical thinking skills in the university educational planning.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-924-en.pdf
2009-08-15
5
12
Critical thinking
Rank
University entrance exam
Zeynabossadat
Athari
z.athari.edu@gmail.com
1
AUTHOR
Mostafa
Sharif
m.sharif@edu.ui.ac.ir
2
AUTHOR
Mehdi
Nematbakhsh
nematbakhsh@med.mui..ac.ir
3
AUTHOR
Hassan
Babamohammadi
babamohammady2001@yahoo.com
4
AUTHOR