ORIGINAL_ARTICLE
عوامل تنشزای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
مقدمه: آموزش بالینی فرایند پیچیدهای است که تحت تأثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار میگیرد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل تنشزای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگیهای فردی و 60 سؤال پیرامون عوامل تنشزای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و با آزمونهای مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: حیطههای تجارب تحقیرآمیز، محیط آموزشی، تجربیات بالینی، احساسات ناخوشایند، و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنشزایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنشزا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجرکشیدن بیماران بدحال، نگرانی از انتقال بیماری واگیردار، و عدم حمایت استاد از دانشجو بود. نتیجهگیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنشزای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارتهای مقابلهای مؤثر ضروری به نظر میرسد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-865-fa.pdf
2009-03-15
341
350
تنش
آموزش بالینی
دانشجویان علوم پزشکی
دیدگاه.
The Stressing Factors In Clinical Education: The Viewpoints Of Students
Introduction: Clinical education is a complicated process which is affected by several factors and variables. Thus the aim of this study was to determine the stressing factors in clinical education from the viewpoints of students of Boushehr University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 334 students of Boushehr University of Medical Sciences were selected thorough census. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. This question-naire consisted of two parts of demographic data and 60 questions about stressing factors in clinical educa-tion in five areas. Data was analyzed by SPSS software using frequency distribution, mean, standard devia-tion, and Chi², variance analysis test. Results: The humiliating experiences, educational environment, clinical experiences, unpleasant emotions, and interpersonal relationships areas were high stressing factors respectively. The most stressing factors were as teachers' notification in front of personnel and physicians, lack of facilities in ward, watching patients suffering from pain, solicitude about contagious disease transmission, and lack of teacher support respectively. Conclusion: Medical students are exposed to a variety of stressor factors. Thus establishing a supportive system during the first academic year and improving it throughout clinical education is necessary to equip medical students with effective coping skills.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-865-en.pdf
2009-03-15
341
350
Stress
Clinical education
Students
Medicine
Viewpoint.
MohammadReza
Yazdankhah Fard
yazdan494@yahoo.com
1
AUTHOR
Shahnaz
Pouladi
pouladi2008@yahoo.com
2
AUTHOR
Farahnaz
Kamali
pouladi2008@yahoo.com
3
AUTHOR
Nasrin
Zahmatkeshan
nz542003@yahoo.com
4
AUTHOR
Kamran
Mirzaei
mirzaeik2004@yahoo.com
5
AUTHOR
Sherafat
Akaberian
sh_akaberian@yahoo.com
6
AUTHOR
Siamak
Yazdanpanah
siamaky2002@yahoo.com
7
AUTHOR
Tayebeh
Jamand
tayebejamand@yahoo.com
8
AUTHOR
Tayebeh
Gharibi
tayebehgharibi@yahoo.com
9
AUTHOR
Rozita
Khorramroudi
rozkhoram@yahoo.com
10
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان» بر مهارتهای تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری
مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و فراشناخت از مهمترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تأثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان بر مهارتهای تفکر انتقادی و فراشناختی دانشجویان پرستاری طراحی گردید.
روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، گروه تجربی شامل30 دانشجوی ترم شش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند بودند. در این گروه دو واحد درسی با استفاده از راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان و در گروه شاهد که شامل 28 دانشجوی پرستاری بودند، همان دو واحد درسی به شیوه معمول سخنرانی ارائه گردید. مهارتهای تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و آگاهی فراشناختی توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمونهای آماری t مستقل، t زوج، مجذور کای، منویتنی و کاپا در این مطالعه بکار گرفته شد.
نتایج: اجرای راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان سبب افزایش معنادار نمرات مهارتهای تفکر انتقادی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید. علیرغم افزایش میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی گروه تجربی در مرحله بعد از مداخله، اختلاف میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی در مراحل قبل و بعد گروه آزمون با گروه شاهد تفاوت معناداری نشان نداد.
نتیجهگیری: بکارگیری راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان در آموزش دانشجویان پرستاری میتواند منجر به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالتهای مهم آموزش عالی گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-864-fa.pdf
2009-03-15
333
340
تفکر انتقادی، آگاهی فراشناختی، پرسشگری متقابل هدایتشده، گروه همتایان، دانشجویان پرستاری
The Effect of Guided Reciprocal Peer Questioning (GRPQ) on Nursing Students\' Critical Thinking and Metacognition Skills
Introduction: Fostering critical thinking and Metacognition is one of the most important objectives in nursing education. This study was designed to investigate the effect of guided reciprocal peer questioning on nursing students' critical thinking and Metacognition skills.
Methods: In this quasi experimental study, the experiment group included 30 nursing students in their 6th semester in Birjand Islamic Azad University. Two credit courses were presented in this group using guided reciprocal peer questioning. In the control group which included 28 nursing students, those two credit courses were presented using the routine lecture method. California Critical Thinking Skills Test (CCTST) (form B) was used for evaluating critical thinking skills, and metacognition was evaluated before and after interven-tion by metacognitive awareness questionnaire. The statistical analysis was done by SPSS software. Descrip-tive statistics, t-independent test, paired t-test Chi-square, Mann Whitney, and Kappa were used in this study.
Results: Performing guided reciprocal peer questioning led to a significant increase in critical thinking skills scores in the experiment group compared to the control group. In spite of the increase in the mean score of metacognitive awareness of the experiment group, comparing the mean difference of pre and post tests in the two groups showed no significant difference.
Conclusion: Using guided reciprocal peer questioning in the education of nursing students may lead to developing critical thinking skills as one of the important missions of higher education.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-864-en.pdf
2009-03-15
333
340
Critical thinking
Meta-cognitive awareness
Guided Reciprocal Peer Questioning
Nursing students.
Abolfazl
Vaghar Seyyedin
waghars@yahoo.com
1
AUTHOR
Zohreh
Vanaki
Vanaki_z@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Shahin
Taghi
shahintaghi@yahoo.com
3
AUTHOR
Zahra
Molazem
molazemzah@yahoo.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر الگویی از مهارتآموزی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری با بیماران روانی
مقدمه: اثرات آموزش مهارتهای ارتباطی با الگویی خاص بر مهارت دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران روانی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر یک الگو برای آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پرستاری با بیماران روانی بود. روشها: این پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود که 49 دانشجوی سال آخر پرستاری در دو گروه شاهد (24 نفر) و تجربی (25 نفر) در آن شرکت نمودند. پس از اجرای پیشآزمون، مهارتهای ارتباطی دانشجویان گروههای تجربی با الگوی در نظر گرفته شده برای آموزش مهارتهای ارتباطی و دانشجویان گروههای شاهد با روش مرسوم به مدت 12 روز بالینی تحت آموزش قرار گرفتند. در نهایت، پس از اتمام دوره آموزشی، میزان پیشرفت مهارتهای ارتباطی دانشجویان دو گروه مقایسه شد. برای جمعآوری دادهها از یک چکلیست تلفیقی استفاده و مهارت دانشجویان در مصاحبه با بیماران روانی مشاهده شد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای ویلکاکسون و منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: دو روش آموزش مهارتهای ارتباطی باعث ارتقای مهارت ارتباطی دانشجویان با بیماران روانی شده بودند. در مقایسه دو روش، الگوی در نظر گرفته شده برای مهارتآموزی به صورت معنیداری سطح بالاتری از مهارتهای ارتباطی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نموده بود. نتیجهگیری: علیرغم اینکه مشخص شد که الگوی در نظر گرفته شده برای مهارتآموزی تأثیر زیادی در ارتقای مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری دارد، اما با توجه به کم بودن شواهد در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر توصیه میگردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-863-fa.pdf
2009-03-15
323
332
مهارتآموزی
مهارتهای ارتباطی
بیماران روانی
دانشجویان پرستاری
The Effect Of A Skill-Training Model On Nursing Students\' Skills In Communicating With Mental Patients
Introduction: The effects of teaching communication skills using a specific model on nursing students' skill in communicating with mental patients has less been a subject of investigation. The aim of this study was to determine the effect of a communication skills' teaching model on nursing students' communicating with mental patients. Methods: This quasi-experimental study was conducted as pretest-posttest design, on 49 senior nursing students in two groups of control (24 students) and experiment (25 students). After performing the pretest of communication skills, both groups spent 12 days of clinical education for communication skills. The experiment group was taught using the mentioned model and the students of control group had the traditional training. After finishing the educational course, students' progress in communication skills in the two groups was compared. An integrated checklist was used for gathering data. Students' skills in interviewing mental patients were observed and the results were analyzed by SPSS software using Wilcoxon and MannWittney tests. Results: Both methods of training improved students' communication skills with mental patients. Comparing the two methods, the mentioned training model showed a significantly higher level of improvement in nursing students' communication skills. Conclusion: In spite of the significant effect of the mentioned model on improving nursing students' communi-cation skills, due to the lack of enough evidence in this regard, conducting further studies in this area is recommended.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-863-en.pdf
2009-03-15
323
332
Training
Communication skills
Mental patients
Nursing students
Hossein
Namdar
namdar@tbzmed.ac.ir
1
AUTHOR
Azad
Rahmani
namdar@tbzmed.ac.ir
2
AUTHOR
Hossein
Ebrahimi
ebrahimih@tbzmed.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین مصاحبه و آزمون کتبی در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای آموزش پزشکی و مدیریت توانبخشی
مقدمه: در مقطع کارشناسی ارشد، در سالهای 86 و قبل، علاوه بر آزمون کتبی، از داوطلبان رشتههای مختلف مانند مدیریت توانبخشی و آموزش پزشکی، برای مصاحبه هم دعوت به عمل میآمد. در این مطالعه سعی شده علاوه بر تعیین نقش مصاحبه در پذیرش دانشجویان رشتههای آموزش پزشکی و مدیریت توانبخشی در سالهای 85 و 86 به ارتباط بین مصاحبه و امتحان کتبی هم پرداخته شود. روشها: در این مطالعه، نمرات مصاحبه، کتبی، کل و مواد کتبی به تفکیک از کارنامهها استخراج و سپس با استفاده از نرمافزار آماری MINITAB-15 پارامترهای آماری مانند میانگین، انحراف معیار و همبستگی بین نمرات محاسبه شده است. سعی شد با استفاده از ضریب همبستگی و توزیع پراکندگی، نتایج آزمونهای آموزش پزشکی و مدیریت توانبخشی مورد بررسی قرار گیرند. در این بررسی، ارتباط مصاحبه با امتحان کتبی و نقش آنها در پذیرش این داوطلبان بررسی گردید. نتایج: مقادیر ضرائب همبستگی بین نمره مصاحبه و نمره کتبی در آزمونهای آموزش پزشکی نسبت به این ضرائب در آزمون مدیریت توانبخشی بالاتر بود که مبین وجود ارتباط نزدیکتر خطی بین نمره مصاحبه و نمره کتبی در آزمون آموزش پزشکی است. در آزمونهای مدیریت توانبخشی، ضرائب همبستگی و توزیع پراکندگی نشانگر عدم ارتباط منطقی بین نمرات مصاحبه و نمرات کتبی است. نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن ضریب همبستگی نمرات مصاحبه و دروس کتبی در آزمون پزشکی، به نظر میرسد گروه مصاحبهکننده از همان مطالب آزمون کتبی استفاده نمودهاند در حالی که در گروه توانبخشی، نمیتوان به ارتباط معنیداری بین مصاحبه و امتحان کتبی پی برد که احتمالاً مواد استفاده شده در مصاحبه و امتحان کتبی متفاوت بودهاند. عدم یکنواختی تغییرات در دو مجموعه آزمون آموزش پزشکی و مدیریت توانبخشی حاکی از عدم هماهنگی مصاحبه در گروههای مختلف است. بنابراین، باید پارامترهای آزمون مصاحبه از حالت کیفی به سمت کمی سوق پیدا کند. مصاحبهها باید از حالت تجمعی و کیفی به صورت ساختاری، چندگانه و انفرادی درآیند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-862-fa.pdf
2009-03-15
315
322
مصاحبه
پذیرش
کنکور
کارشناسی ارشد
آموزش پزشکی
مدیریت توانبخشی
جنسیت
The Association Between Interview And Written Exam In Graduate Student Admission Of Medical Education And Rehabilitation Management
Introduction: In 2007 and the years before, the Ministry of Health and Medical Education invited MS volunteers in different disciplines such as rehabilitation management and medical education for interview in addition to written exam. This study tried to determine the role of interview in students' admission in medical education and rehabilitation management during the years 2006 and 2007 and also the association between interview and written exam. Methods: In this study, the scores of interview, written exam, total exam, and written exam materials were extracted separately. Then, statistical parameters such as mean, standard deviation, and correlation between scores were calculated by MINITAB-15 software. It was tried to investigate the medical education and rehabilitation management examination results using correlation coefficient and frequency distribution. This study also investigated the association between interview and written exam and their role in students' admission. Results: The correlation coefficient between interview and written exam scores in medical education examinations was higher than the ones for rehabilitations management which demonstrates a closer linear correlation between interview score and written exam score in medical education examination. Correlation coefficient and frequency distribution in rehabilitation management examination, showed no logical relation-ship between interview and written exam scores. Conclusion: Considering non-equivalent changes appeared in medical education and rehabilitation manage-ment examinations, we can learn about lack of coordination in interviews of different groups. Therefore, it seems that it is better to change the interviews more toward structural, multi-aspect, and individual instead of accumulative and qualitative.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-862-en.pdf
2009-03-15
315
322
Interview
Admission
Entrance exam
Master in Science
Medical education
Rehabilitation management
Gender.
AliReza
Mehri Dehnavi
mehri@med.mui.ac.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش تغییرات طبیعی دوران بارداری و نحوه سازگاری با آنها بر رضایتمندی زناشویی زنان باردار
مقدمه: تغییرات جسمی و عاطفی دوران بارداری زمینه را برای مشاجرات خانوادگی و خشونت، که با خطراتی چون زایمان زودرس، نوزاد نارس و افسردگی بعد از زایمان همراه است، آماده میکنند. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش تغییرات طبیعی دوران بارداری و نحوه سازگاری با آنها بر رضایتمندی زناشویی زنان باردار مراجعهکننده به مراکز خدمات بهداشتی- درمانی شهرستان شهر بابک انجام شده است. روشها: این پژوهش نیمه تجربی با طراحی یک گروهی قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. دادهها به کمک پرسشنامه ENRICH (Enriching, Relationship, Issues, Communication, and Happiness) از 112 زن باردار که معیارهای ورود به مطالعه را داشته به صورت تصادفی طبقهای از سه مرکز بهداشتی نمونهگیری گردید. مداخله به صورت ارائه یک پمفلت آموزشی بود و رضایت زناشویی قبل و یک ماه بعد از مداخله گردآوری گشته و با بهرهگیری از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای ویلکاکسون، t، من یو ویتنی، ANOVA و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: مقایسه میانگین نمرات، افزایش معنیداری، در بعد از دریافت اطلاعات نشان داد چنان که امتیاز رضایتمندی زناشویی از 28±8/168 به 2/18±3/187 افزایش یافت. در مقایسه میانگین تفاوت نمرات بر حسب متغیرهای رتبه بارداری، سن بارداری، وضعیت اشتغال زن باردار و همسر او، نگرانی در مورد زیبایی و برخورداری از حمایت اطرافیان نیز تفاوت معنیداری دیده شد. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق ضرورت آگاهی زوجها از تغییرات طبیعی دوران بارداری را مطرح میسازد که با انجام این مهم، مراقبین بهداشتی میتوانند نقش فعالی در افزایش رضایتمندی زناشویی داشته باشند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-861-fa.pdf
2009-03-15
305
313
بارداری
آگاهی
تغییرات طبیعی
سازگاری
رضایتمندی زناشویی
پرسشنامه ENRICH
The Effect Of Educating About Common Changes In Pregnancy Period And The Way To Cope With Them On Marital Satisfaction Of Pregnant Women
Introduction: Physical and emotional changes during pregnancy, could lead to family arguments and violence which may cause untimely delivery, premature neonate, and post partum depression. This study was performed to determine the effect of educating about common changes of pregnancy period and coping with them on marital satisfaction of pregnant women referring to health centers of Shahrbabak. Methods: This quasi-experimental study was performed using one group design, with pre and post tests. Data was gathered by Enriching, Relationship, Issues, Communication and Happiness (ENRICH) question-naire from 112 pregnant women who met the entrance criteria and were selected by random stratified sampling method from three health centers. The intervention was as introducing an educational pamphlet. The marital satisfaction was evaluated before and one month after intervention. Then, the data was analyzed using descriptive statistics indices, Wilcoxon, t-test, Mann Whitney U test, ANOVA, and Kruskal Wallis test. Results: Comparing the mean scores demonstrated a significant enhancement after receiving information, so that the marital satisfaction score increased from 168.828 into 187.318.2 points. In comparing the mean differences based on variables of gravidity, gestational age, employment status of pregnant woman and her spouse, beauty concerns, and enjoying familial support also a significant difference was observed. Conclusion: The results of this study signify the necessity of couples' awareness about common changes during pregnancy period. Hence, by doing so, health providers can play an active role in increasing marital satisfaction.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-861-en.pdf
2009-03-15
305
313
Pregnancy
Awareness
Common changes
Adaptation
Marital satisfaction
ENRICH questionnaire
Masoumeh
Mangeli
mmangeli12024@yahoo.com
1
AUTHOR
Tahereh
Ramezani
t_ramezani@kmu.ac.ir
2
AUTHOR
Sedigheh
Mangeli
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی
مقدمه: شرایط مؤثر بر آموزش و یادگیری درس اصول و فنون پرستاری میتواند در کسب شایستگی مهارتهای اولیه بالینی تأثیر داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین تجارب و نظرات دانشجویان و مربیان پیرامون درس فن پرستاری است.
روشها: این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل درون مایهای (آنالیز تمها) بود. در این مطالعه 15 دانشجوی پرستاری، چهار مربی پرستاری، سرپرستار بخش جراحی و دو پرستار دانشآموخته دانشکده محل تحقیق، بر اساس نمونهگیری مبنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبهها روی کاغذ پیاده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: با استفاده از تحلیل دستنوشتهها (آنالیز تمی) تعداد قابل توجهی درونمایه اولیه و هفت درونمایه اصلی که هر یک چند درونمایه فرعی داشتند، استخراج شد. درونمایههای اصلی شامل: عوامل آموزشی، استاندارد نبودن نحوه انجام تکنیکها و فاصله تئوری و بالین، انگیزه، نیروی انسانی، ارتباطات، عوامل مدیریتی، تجهیزات و فضای فیزیکی بود که این درونمایههای اصلی و فرعی با جملاتی از بیانات نمونههای پژوهشی در مطالعه توضیح داده شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از نقص ارتباطات در محیط آموزشی و تعامل بین استاد و دانشجو و پایین بودن سطح انگیزه در بین مربیان و دانشجویان پرستاری است که از اصول اساسی برای آموزش و یادگیری صحیح هستند. مسؤولین آموزش پرستاری روی این جنبه از فرایند آموزشی و رفع عوامل ایجادکننده آن توجه بیشتری مبذول بدارند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-860-fa.pdf
2009-03-15
293
303
اصول و فنون پرستاری، مهارتهای بالینی، تعامل، استاد، دانشجو، پژوهش کیفی
Nursing Students\' and Instructors\' Experience about Nursing Fundamental Course: A Qualitative Study
Introduction: The situations affecting teaching and learning nursing fundamental course may influence acquiring competencies in primary clinical skills. Several reasons have been mentioned for this problem. The aim of this study was to describe the experiences and viewpoints of nursing students and instructors on nursing fundamental course.
Methods: This was a qualitative study using thematic analysis method. Fifteen nursing students, 4 nursing instructors, the head nurse of operating ward, and two nurses graduated from the university in which the study was performed, were selected through purposive sampling and interviewed. All interviews were transcribed, analyzed.
Results: Using thematic analysis, a significant number of preliminary themes and 7 main themes each having few other sub-themes, were extracted. The main themes included educational factors, not respecting the standards in performing the techniques, the gap between theory and practice, motivation, human resources, communications, management staff, equipments, and physical environment. These main themes and other sub themes have been explained in the main article using direct statements of study samples.
Conclusion: The results of this study revealed problems in communication in educational environment and interaction between instructor and students as well as lack of motivation among nursing instructors and students. These are the main principles of the appropriate teaching and learning. It is recommended that nursing education administrators pay more attention to these aspects of educational process and remove the causing factors.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-860-en.pdf
2009-03-15
293
303
Nursing fundamentals
Clinical skills
Interaction
Instructor
Student
Qualitative research.
Gholamhossein
Mahmoudirad
mahmoudirad@gmail.com
1
AUTHOR
Fatemeh
Alhani
alhani_f@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Monireh
Anoosheh
anoosheh@modares.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک
مقدمه: گزارش کردن اشتباهات دارویی باعث حفظ ایمنی بیمار و همچنین به عنوان یک منبع اطلاعاتی با ارزش برای پیشگیری از اشتباهات دارویی در آینده است. هدف از این مطالعه، تعیین علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری بود. روشها: برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک انتخاب شدند. نظرات دانشجویان پرستاری در مورد علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی با استفاده از پرسشنامه 17 عبارتی بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت اندازهگیری گردید. این پرسشنامه شامل سه حیطه ترس از پیامدهای گزارشدهی (10 عبارت)، عوامل مدیریتی (4 مورد) و فرایند گزارشدهی (3 مورد) بود. دادهها با نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: دانشجویان پرستاری تخمین زدند که 75 درصد از اشتباهات دارویی توسط دانشجویان پرستاری گزارش میشود. در میان علل مورد بررسی، حیطه ترس از پیامدهای گزارشدهی بیشترین امتیاز (13/4) را داشت. از ده عبارت موجود در حیطه ترس از پیامدهای گزارشدهی، عبارت ترس از نمره ارزشیابی و پیامدهای آموزشی، بالاترین علت گزارش نکردن اشتباهات دارویی بود. از چهار عبارت موجود در حیطه عوامل مدیریتی، دانشجویان با عبارت عدم وجود بازخورد مثبت به دنبال گزارشدهی اشتباه دارویی، بالاترین موافقت را داشتند. نتیجهگیری: بعضی از اشتباهات دارویی در دانشجویان گزارش نمیشود و ترس از پیامدهای گزارشدهی و عوامل مدیریتی دو علت مهم گزارش نکردن اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری است. از آنجا که گزارشدهی اشتباهات دارویی میتواند باعث بهبود ایمنی بیماران شود، مربیان پرستاری باید یک واکنش مثبت در قبال گزارشدهی اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری داشته باشند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-859-fa.pdf
2009-03-15
285
292
اشتباهات دارویی
ایمنی بیمار
گزارش کردن
دانشجویان پرستاری
دیدگاه
Refusal In Reporting Medication Errors From The Viewpoints Of Nursing Students In Arak University Of Medical Sciences
Introduction: Reporting medication errors leads to saving patients' wellbeing and safety and also is counted as a valuable information source for preventing further mistakes in future. The aim of this study was to determine the causes for refusing to report medication errors from the viewpoints of nursing students. Methods: All nursing students of Arak University of Medical Sciences (n=76) were selected to participate in this descriptive cross- sectional study. Using a 17 item questionnaire based on 5-point Lickert scale, nursing students' viewpoints toward refusal in reporting medication errors were investigated. This questionnaire included 3 domains of fear from reporting consequences (10 items), administrative factors (4 items), and reporting procedure (3 items). Data was analyzed by SPSS software. Results: Nursing students estimated that 75% of medication errors were reported by them. Among all causes under investigation," fear from reporting consequences" had the highest score (4.13) among all. From 10 existing items in the domain of "fear from reporting consequences", "fear from evaluation score", and "academic consequences", were main causes for refusing to report medication errors. Among 4 items in the domain of "administrative factors", students had most agreement with the item of "lack of appropriate feedback following reporting medication fault". Conclusion: Some medication errors are not reported by the students and fear from reporting consequences and administrative factors are two main factors for refusing to report medication errors in nursing students. With regard to the fact that reporting medication errors could enhance the patients' immunity, nursing instructors should react positively towards the reports of medication errors by nursing students.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-859-en.pdf
2009-03-15
285
292
Medication errors
Patient's Safety
Reporting
Nursing students
Viewpoint
Hamidreza
Kouhestani
hamidnbkb@yahoo.com
1
AUTHOR
Nayereh
Baghcheghi
baghcheghinayereh@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش به روش ایفای نقش در آموزش مهارتهای مشاوره و غربالگری متقاضیان آییودی
مقدمه: یکی از مهمترین موانع استفاده از آییودی (Intra Uterine Divice-IUD)، عدم ارائه مشاوره مطلوب است. از آن جایی که بکارگیری روشهای نوین آموزش برای ایفای مؤثرتر نقش ماماها در ارائه مشاوره لازم میباشد، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مرسوم و ایفای نقش بر میزان مهارت دانشجویان در مشاوره صورت گرفت.
روشها: در این مطالعه تجربی، 62 دانشجوی مامایی بطور تصادفی به دو گروه آموزش با ایفای نقش و مرسوم، تخصیص داده و برنامه آموزشی چهار ساعته در زمینه مشاوره آییودی را دریافت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، مهارت دانشجویان در مشاوره ارزیابی گردید. ابزار گردآوری دادهها، فرم خودارزشیابی توانایی انجام مهارت و ای وارسی ارزشیابی عملکرد دانشجو در مشاوره قبل و بعد از گذاشتن آییودی بود. مقایسهها با آزمونهای مجذور کای، دقیق فیشر، t-student، منویتنی، t زوج در نرمافزار SPSS انجام شد.
نتایج: میانگین نمره مشاوره قبل و بعد از آییودیگذاری در پیشآزمون بین دو گروه تفاوت آماری معنیداری نداشت اما در پسآزمون، اختلاف آماری معنیداری در هر دو مهارت بین دو گروه وجود داشت. بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون هر گروه، در هر دو مهارت، اختلاف آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: یادگیری بیشتر مهارت مشاوره با آموزش به روش ایفای نقش است. بکارگیری این روش آموزشی برای آموزش مهارتهای مشاورهای به دانشجویان توصیه میگردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-858-fa.pdf
2009-03-15
275
284
آموزش، ایفای نقش، آموزش مرسوم، مهارت، مشاوره، آییودی، غربالگری
The Effect of Teaching by Role Playing on Students\' Counseling and Screening Skills toward IUD Clients
Introduction: One of the most important barriers for using IUD (Intra Uterine Device) is inadequate provision of appropriate counseling. Since, employing new training methods is necessary for enhancing midwives` roles in providing appropriate counseling, this study was performed to compare the effect of two methods of traditional training and role playing on students’ skills in counseling.
Methods: In this experimental study, 62 midwifery students were randomly allocated in role playing and traditional training groups to participate in a 4 hour workshop about counseling skills for IUD clients. Before and after the workshop students' skills in counseling were assessed. The data gathering tools included a self evaluation form and evaluation checklists for assessing students’ performance in counseling before and after IUD insertion. Comparisons were made using Chi square, Fisher exact text, t-student, Man-Whitney, paired t-test, and Wilcoxon by SPSS software.
Results: The mean of students' score in counseling before and after IUD insertion was not different between the two groups in pretest, but the post-tests of the 2 groups in both skills were significantly different. There was a significant difference between pretest and posttest scores in both groups regarding the two skills.
Conclusion: Teaching by role playing leads to a better learning of counseling skills. Employing this educational method is recommended for training counseling skills to students.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-858-en.pdf
2009-03-15
275
284
Training
Role play
Traditional training
Skill
Counseling
IUD
Screening.
Fatemeh
Erfanian
fatierfanian@yahoo.com
1
AUTHOR
Talat
Khadivzadeh
tkhadivzadeh@yahoo.com
2
AUTHOR
Nayereh
Khadem
khademn@mums.ac.ir
3
AUTHOR
Mohammad
Khajedelooie
modalooie@hotmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای: دیدگاه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرّمآباد
مقدمه: ارزشیابی وضعیت برنامه آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان میتواند موجب شناسایی نواقص این برنامهها شده و امکان اصلاح را فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای از دیدگاه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرمآباد انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع پیمایشی در سال 86-1385 روی 407 نفر دانشآموختگان پرستاری و مامایی سالهای 84-1378 انجام شد. پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات فردی، تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای و عناصر مؤثر بر کیفیت برنامههای آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان به وسیله پست ارسال و بطور خودایفا تکمیل گردید. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. نتایج: بیشتر دانشآموختگان پرستاری (9/72 درصد) و مامایی (4/72 درصد)، توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نموده و کاربرد دروس کارآموزی را بیش از دروس عملی و تئوری در کارآیی حرفهای مؤثر دانستند. از دیدگاه دانشآموختگان، مهارتهای کسب شده در طول تحصیل، در حد متوسطی پاسخگوی نیازهای حرفهای آنان در محیط کار بود و عدم کسب مهارتهای لازم، دانشآموختگان پرستاری (1/37 درصد) را بیش از مامایی (4/22 درصد) تحت فشار روانی قرار داده بود. بیشترین عناصر مؤثر بر کیفیت برنامههای آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان، استفاده از اساتید و مربیان مجرب، امکانات آموزش بالینی و فضای مناسب، شیوههای تدریس بکار گرفته شده، امکانات آموزشی دانشکده و منابع علمی بود. نتیجهگیری: نیازهای حرفهای دانشآموختگان پرستاری و مامایی در برنامه آموزشی، بطور جامع پوشش داده نمیشود. لزوم تغییر در برنامه آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای دستیابی به اهداف حرفهای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد، ضروری به نظر میرسد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-857-fa.pdf
2009-03-15
263
273
برنامه آموزشی
نیاز حرفهای
اهداف
دانشآموختگان
پرستاری
مامایی
دیدگاه
The Appropriateness Of Educational Programs\' Objectives For Professional Needs: The Viewpoints Of Khorramabad School Of Nursing And Midwifery Graduates
Introduction: Evaluating the educational programs from the viewpoints of graduates may identify the weaknesses of such programs and provide the opportunity for their improvement. This study was performed to determine the appropriateness of educational programs for professional needs from the viewpoints of graduates of Khorramabad School of Nursing and Midwifery. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in the years 2006-2007 on 407 nursing and midwifery graduates who had graduated during 1999-2005. A questionnaire containing items about demographic data, appropriateness of educational programs objectives for professional needs, and factors influencing the quality of educational programs was sent to participants by mail and completed by them. The data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and Chi-square. Results: Most of the nursing (72.9%) and midwifery (72.4%) graduates evaluated their competencies in taking care of patients as high. They also evaluated the training courses more effective on professional efficacy compared to practical and theoretical courses. From the graduates' points of view, the acquired skills during their academic years fulfilled their professional needs moderately, and lacking the essential skills made the nurses more strained than the midwives (37.1% and 22.4%, respectively). Factors affecting the quality of educational programs were reported by the graduates to be qualified faculty members and instructors, facilities for clinical education, educational environment, used teaching methods, educational facilities of the school, and the availability of scientific resources. Conclusion: professional needs of nursing and midwifery graduates are not fully covered by educational programs. It seems necessary to change the educational programs and provide required means and facilities in order to achieve the professional objectives and train skilled and productive human resources.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-857-en.pdf
2009-03-15
263
273
Educational program
Professional needs
Objectives
Graduates
Nursing
Midwifery
Viewpoint.
Tahereh
Toulabi
toulabi_t@yahoo.com
1
AUTHOR
Fatemeh
Janani
janani37@yahoo.com
2
AUTHOR
Ebrahim
Qurban Mohammadi
Ebrahimqm1354@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین عناوین و محتوای برنامههای آموزش مداوم پزشکان عمومی در پنج موضوع منتخب: تطبیق نظر صاحبنظران و گروه هدف؛ تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران
مقدمه: یکی از مناسبترین شیوههای نیازسنجی، سنجش نیازهای فراگیران و تنظیم برنامههای آموزشی منطبق با نظرات آنان است. هدف این مطالعه، تعیین عناوین و محتوای برنامههای آموزش مداوم پزشکان عمومی در پنج موضوع منتخب توسط دستاندرکاران آموزش پزشکی و گروه هدف منطبق بر نیازهای واقعی پزشکان عمومی برای تجدید نظر در برنامهریزی آموزش مداوم کشور بود. روشها: در این پژوهش مقطعی، کاربردی و تولید محصول، 700 پزشک عمومی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامهای شامل دو قسمت دموگرافیک و 80 سؤال علمی در مورد آگاهی در زمینه پنج موضوع فارماکولوژی بالینی، بیماریهای پوست، مسمومیتها، اورژانسها و پزشکی قانونی، با استفاده از لیست یا پیک آموزش دیده و ارجاع مستقیم به مطبها ارسال و جمعآوری شد. برای گروه هدف در هر موضوع سه عنوان و جمعاً پانزده محتوای آموزشی استاندارد تدوین گردید. نتایج: در گروه پزشکی قانونی، بین خبرگان و گروه مورد مطالعه تقریباً ارتباط کامل وجود داشت. در گروه پوست، پزشکی قانونی و اورژانس، بعضی از پنج اولویت اول دو گروه با هم تلاقی داشتند. در گروه فارماکولوژی هیچ تلاقی و اشتراک نظر بین خبرگان و گروه مورد مطالعه دیده نشد. در گروه مسمومیتها در سه انتخاب برتر بین دو نظر نیز هیچ اشتراک نظر دیده نشد. نتیجهگیری: نیازهای آموزشی واقعی پزشکان عمومی در دریافت اطلاعات جدید برای افزایش توانایی آنان در ارائه خدمات بهداشتی و سطح دانش ندانستههای علمی آنان با آنچه که خبرگان و متخصصین تصور میکنند، متفاوت است. طراحی محتوی آموزشی گروههای هدف بهداشتی، مبتنی بر کاستیهای واقعی دانش و عملکرد آنان بر اساس نظرسنجی و آگاهیسنجی علمی آنان صورت گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1780-fa.pdf
2009-03-15
255
262
برنامههای آموزش مداوم
نیازهای آموزشی
پزشکان عمومی
آموزش پزشکی
تعیین محتوا
صاحبنظران
گروه هدف.
Determining The Topics And Content Of CME Programs In Five Selected Subjects: Comparing The View Points Of Experts And Target Group A Tehran University Of Medical Sciences Experience
Introduction: One of the most appropriate methods for needs assessment is to assess learners' needs and arrange the educational programs based on their viewpoints. The aim of this study was to determine the topics and content of Continuing Medical Education (CME) programs in five selected subjects by medical education experts and target group, based on the real needs of General Practitioners (GPs) in order to revise CME national programs. Methods: In this cross-sectional applied study, 700 GPs covered by Medical Sciences Universities in Tehran province were studied. A questionnaire consisting of two parts of demographic features and 80 scientific questions regarding their knowledge in five domains of clinical pharmacology, skin diseases, toxicology, emergencies, and forensic medicine was used. The questionnaires were delivered to physicians' offices by trained personnel using a list or by direct referral to offices and then gathered. Three topics in each subject and 15 standard educational contents in total were developed for the target group. Results: There was almost a complete relationship between the opinion of experts and target group in forensic medicine. Some of the first five priorities of the two groups overlapped in skin diseases, forensic medicine, and emergencies. No common viewpoints were observed between experts and target group in pharmacology. In toxicology, there was no common viewpoint in the first three selections of the two groups. Conclusion: Real educational needs of GPs in receiving new information in order to promote their competencies and knowledge were different from those considered by experts. It is recommended to design the educational content for the target groups in the health care field based on their real deficiencies in knowledge and practice and by assessing their views and knowledge.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1780-en.pdf
2009-03-15
255
262
CME programs
Educational needs
General Practitioners
Medical education
Content selection
Expert
Target group.
AliAkbar
Zeynalou
zeinaloo@tums.ac.ir
1
AUTHOR
Mandana
Shirazi
mshirazi@sina.tums.ac.ir
2
AUTHOR
Farshid
Alaeddini
falaedini@yahoo.com
3
AUTHOR
Hassan
Tofighi
towfighiz@sina.tums.ac.ir
4
AUTHOR
Abdolkarim
Pajoumand
dr_pajoumand@yahoo.com
5
AUTHOR
Hassan
Seyrafi
hassanseirafi@yahoo.com
6
AUTHOR
Shahin
Akhoundzadeh
sakhond@yahoo.com
7
AUTHOR
Mohammad Taghi
Talebian
mtalebian@tums.ac.ir
8
AUTHOR
Fakhreddin
Taghaddosinejad
taghaddos10@yahoo.com
9
AUTHOR
AliReza
Ahmadi
alirahmadi@yahoo.com
10
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان مشهد
مقدمه: در سالهای اخیر، برای تقویت زندگی زناشویی، به برنامههای قبل از ازدواج اهمیت داده میشود. این پژوهش برای تعیین نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین متأهل مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان مشهد انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی و مقطعی بر روی ٢٢٣ زوج (٤٤٦ نفر) از زوجین متأهل مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد در سال 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل دو فرم بود. فرم اول، شامل ٨ سؤال مربوط به اطلاعات دموگرافیک واحدهای پژوهش و ٤ سؤال مربوط به نظرات نمونهها در مورد نحوه برگزاری کلاسها بود و فرم دوم، شامل ٤٧ سؤال در ٧ زمینه باروری، تنظیم خانواده، بیماریهای مادرزادی، پیشگیری از سرطانهای شایع زنان و مردان، روابط جنسی، روابط با همسر و خانواده، قوانین اسلامی و حقوقی بود و ٢ سؤال باز به سایر نظرات زوجین میپرداخت. برای بررسی نتایج از آمار توصیفی و t-test استفاده گردید. نتایج: نیاز به آموزش در هر دو گروه در تمام حیطهها بالاتر از حد متوسط بود. مقایسه نمرات آموزشی در ٧ زمینه آموزشی تفاوت آماری معنیداری بین زنان و مردان را نشان نداد. بیشترین نیاز در هر دو گروه در زمینه روابط با همسر و خانواده ابراز شد (در گروه خانمها ٠٦٧/٠±٩٧/٣ و آقایان ٠٧٧/٠±٩٥/٣). نتیجهگیری: زوجین مایل هستند آموزشها در زمینه روابط با همسر و خانواده (بهداشت روان) پررنگتر شود و تعداد جلسات آموزشی به سه تا چهار جلسه افزایش یابد. خانمها و آقایان، نیاز به تهیه برنامهها آموزشی و برگزاری جلسات آموزشی در زمینه اولویتها را احساس کرده بودند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-855-fa.pdf
2009-03-15
247
253
نیاز آموزشی
مشاوره قبل ازدواج
دیدگاه
زوجین
Educational Needs In Premarital Counseling: Viewpoints Of Couples Referring To Health Care Centers In Mashhad
Introduction: In recent years, premarital programs are considered important in order to promote the quality of married life. This study was performed to determine the educational needs in premarital stages from the viewpoints of married couples referring to health care centers of Mashhad. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on 223 couples (n=446) referring to health centers in Mashhad during the years 2006-2007. The data gathering tool was a questionnaire containing 2 forms. The first form included 8 demographic questions and 4 questions related to samples' viewpoints about the way of holding sessions. The second form included 47 questions on 7 areas including fertility, family planning, congenital diseases, prevalent cancer prevention, sexual relationships, relationship with spouse and family, and Islamic and legal issues and 2 open questions were dedicated to other viewpoints of couples. Descriptive statistics and t-test were used for analyzing the data. Results: The need to education in all areas was higher than average in both groups. Comparing the scores in 7 areas showed no significant difference between males and females. The most important need in both groups was concerning the relationship with spouse and family (3.970.067 in females and 3.950.077 in males). Conclusion: Couples have a tendency for more education in the field of relationship with spouse and family, and are willing to increase the number of educational sessions to 3 or 4. Males and females had felt the need for providing educational programs in the mentioned priorities.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-855-en.pdf
2009-03-15
247
253
Educational need
Premarital counseling
Viewpoint
Couples
Khousheh
Khaleghinejad
Khoosheh7@yahoo.com
1
AUTHOR
Zahra
Abbaspour
abbaspour_z@yahoo.com
2
AUTHOR
Pourandokht
Afshari
p_afshary41@yahoo.com
3
AUTHOR
YousefAli
Attari
(yaattary@yahoo.com
4
AUTHOR
Abdorahman
Rasekh
rasekh_a@scu.ac.ir
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت محیط فیزیکی درمانگاههای آموزشی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: جزء جداییناپذیر فرایند یاددهی- یادگیری در درمانگاه
مقدمه: گرایش آموزش پزشکی به سمت پزشکی سرپایی و درمانگاههاست و تأثیر محیط فیزیکی بر فرایند یاددهی- یادگیری انکارناپذیرست. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی مطلوبیت شاخصهای مربوط به محیط فیزیکی درمانگاههای بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. روشها: در یک مطالعه توصیفی، کلیه درمانگاههای آموزشی وابسته به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (33 درمانگاه) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیستی محققساخته متشکل از مشخصات درمانگاه، ویژگیهای کیفی درمانگاه و ویژگیهای کمی بود. درمانگاهها به صورت مستقیم توسط پژوهشگر مورد مشاهده قرار میگرفت. کلیه اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. دادهها در قالب شاخصهای توصیفی گزارش شده است. نتایج: در درمانگاههای مورد مطالعه بالاترین درصدهای فراوانی به حیطه میزان روشنایی (100 درصد) و تسهیلات (8/78 درصد) و چینش صندلیها (8/84 درصد) اختصاص داشت و پایینترین درصدهای فراوانی مربوط به وجود دیوارها با عایق صوتی (صفر درصد)، و دسترسی به منابع آموزشی مانند اینترنت و رایانه (3 درصد) و دسترسی به کتابهای مرجع (1/6 درصد) بود. نتیجهگیری: وضعیت محیط فیزیکی درمانگاههای بررسی شده در حیطه دسترسی به منابع آموزشی در وضعیت ضعیف، در حیطه فضاهای داخلی، وضعیت تهویه و وجود تسهیلات در وضعیت متوسط، در حیطه وضعیت روشنایی در وضعیت بسیار خوب میباشد. با توجه به عدم وجود مطالعات کافی در زمینه محیط فیزیکی، به ویژه در حیطه آموزش درمانگاهی، بر ضرورت انجام مطالعات مشابه تأکید میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-854-fa.pdf
2009-03-15
239
245
آموزش پزشکی
آموزش درمانگاهی
محیط آموزشی
محیط فیزیکی
فرایند یاددهی- یادگیری.
Physical Environment Status Of Educational Clinics In Isfahan University Of Medical Sciences: An Inseparable Part Of Teaching-Learning Process In Clinic
Introduction: The trend of medical education is going toward ambulatory medicine and clinics and the effect of physical environment on teaching-learning process is undeniable. This study was performed to determine the frequency distribution of physical environment indices in educational clinics of hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, all educational clinics affiliated to Isfahan University of Medical Sciences (33 clinics) were investigated through census sampling method. The data gathering tool was a researcher-made checklist including features of a clinic and its qualitative and quantitative characteristics. Clinics were directly observed by the researcher. The data was analyzed by SPSS software and reported through descriptive indices. Results: The highest frequencies in the clinics under investigation belonged to the domains of light (100%), facilities (78.8%), and arrangement of seats (84.8%). The lowest frequency percentages belonged to the existence of anti-acoustic walls (0%), access to educational resources such as internet and computers (3%), and access to reference books (6.1%). Conclusion: The physical environment of the investigated clinics was evaluated as weak regarding access to educational resources, as average regarding the existence of internal room, conditioning and access to facilities, and as very good in regard to the amount of light. Due to the lack of study in the field of physical environment, especially in clinical education, it is recommended to conduct further studies.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-854-en.pdf
2009-03-15
239
245
Medical education
Ambulatory medicine
Educational environment
Physical environment
Teaching-learning process
Fariba
Haghani
haghani@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Roya
Mollabashi
mollabashir@yahoo.com
2
AUTHOR
Sepideh
Jamshidian
Sepidehjamshidian@yahoo.com
3
AUTHOR
Mehrdad
Memarzadeh
memarzadeh@med.mui.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مشخصات روانسنجی نسخه ایرانی مقیاس تردید در انتخاب تخصص بالینی: یک مطالعه مقدماتی
مقدمه: شناخت ریشههای تردید در انتخاب رشته تخصصی و برطرف کردن آن کمک میکند تا فرد بتواند انتخاب درستی انجام دهد. هدف این مطالعه تعیین مشخصات روانسنجی نسخه ایرانی مقیاس تردید در انتخاب تخصص بالینی به صورت تحت شبکه در بین دانشجویان یا دانشآموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنبن تعیین نگرش شرکتکنندگان نسبت به پرسشنامه مزبور بود. روشها: در این مطالعه مقطعی، با استفاده از آزمون تردید در انتخاب تخصص ریچارد، سؤالات پرسشنامه ایرانی تردید در انتخاب تخصص بالینی تهیه شد. روایی صوری توسط کارشناسان آموزشی و روایی فرهنگی با کمک ترجمه و ترجمه معکوس مورد تایید قرار گرفت. سؤالات پرسشنامه پس از تکمیل نسخته تحت شبکه، مورد تحلیل عاملی قرار گرفت. نظرات افراد در مورد پرسشنامه (شفافیت سؤالات، جذابیت سایت، راحتی تکمیل پرسشنامه، تعداد سؤالات شخصی) پرسیده شد. نتایج: پنجاه هشت نفر در مطالعه شرکت کردند. برای پایایی پرسشنامه عدد قابل قبولی 84/0 به دست آمد. دو سؤال حذف و 5 سؤال اصلاح شد. سؤالات در 4 عامل (تردید کلی، تعویق تصمیمگیری، موانع تصمیمگیری و نامصمم بودن) جای گرفتند که عامل موانع تصمیمگیری مشابه نمونه آمریکایی بود. ضمناً کاربران از کیفیت پرسشنامه تحت شبکه رضایت داشتند و 100 درصد تکمیل آن را مفید دانستند. نتیجهگیری: اجرای پرسشنامه تحت شبکه تردید در انتخاب تخصص بالینی امکان پذیر است. تفاوت این مطالعه با نمونه آمریکایی، از نظر اختلاف فرهنگی، دشواری آزمون پذیرش دستیار در دو کشور و همچنین عدم دقت در برگرداندن سؤالات و کافی نبودن حجم نمونه قابل توجیه است. با توجه به عدم وجود مشاوران شغلی در دانشگاهها، راهاندازی یک سیستم اینترنتی راهنمایی شغلی، همراه با یک مشاور میتواند به دانشجویان پزشکی در انتخاب بهتر تخصص خود کمک کند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-853-fa.pdf
2009-03-15
229
237
تصمیمگیری شغلی
تردید شغلی
تخصص بالینی
مشاوره شغلی
تحلیل عاملی
Psychometric Properties Of A Persian Version Of The Specialty Indecision Scale: A Preliminary Study
Introduction: Diagnosis and management of specialty choice indecision is an important part of career guidance and support for medical students. Determining causes of indecision and resolving them helps students to make an optimum decision. The aim of this study was to determine the psychometric properties of a Persian version of the specialty indecision scale as an on-line questionnaire for medical student and graduates of Isfahan University of medical sciences, and also to determine the attitude of the participants towards this questionnaire. Methods: In this cross-sectional study, using Richard's specialty indecision questionnaire, the Iranian version of the questionnaire for clinical specialty indecision was developed. Face validity and cultural validity were confirmed by educational experts, and translation, back translation method, respectively. Then, the participants completed the online version of the questionnaire. Afterward, the questionnaire's items were factor analyzed. At the end, Subjects were asked about the questionnaire (clarity of the questionnaire, attractiveness of the website, user friendliness of the questionnaire, number of personal questions). Results: Fifty eight subjects participated in this study. The reliability of the questionnaire was acceptable (0.84). Two questions were omitted and five were revised. Items were grouped in 4 factors (general indecisiveness, postponing, barriers, and lack of determination) one of which (barriers) was similar to the American version. The subjects were also satisfied with online questionnaire and 100% of them thought completion of the tool was useful. Conclusion: This study showed that conducting a web based specialty indecision questionnaire is possible. It had differences with the American version both in number of factors and the items placement. These differences are justifiable in terms of the differences in cultural backgrounds and residency admission processes in the two countries. Also, lack of attention to translating the questions and inadequacy of sample size could be other reasons for these differences. With regard to the fact that there are no career counselors in Iranian universities, operating a web based career guidance system, along with introducing a counselor, may help medical students in specialty choice decision making.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-853-en.pdf
2009-03-15
229
237
Career decision making
Indecision
Clinical specialty
Career counseling
Factor analysis.
Arash
Hadadgar
hadadgar@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
AliReza
Yousefi
aryousefy@edc.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Masih
Sabouri
saboori@edc.mui.ac.ir
3
AUTHOR
George
Richard
gichard@aamc.org).
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابیعملکرد اعضای هیأت علمی پرستار: یک مطالعه کیفی
مقدمه: ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار، پیچیده و دشوار اما ضروری است. رؤسای دانشکدهها، معاونین آموزشی و اعضای هیأت علمی پرستار، مسؤولیت برنامهریزی، انجام و اصلاح ارزشیابی دارند. یافتن دیدگاه مشترک آنان در تبیین ارزشیابی عملکرد دارای منزلت ویژهای است. هدف این مطالعه، تبیین و توصیف ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار بود.
روشها: در مطالعه کیفی حاضر، دادههای مورد نیاز توسط دو روش مصاحبه فردی نیمهساختاریافته با صاحبنظران و مشاهده خط مشیهای موجود، رویهها و فرمهای مربوط به ارزشیابی گردآوری شد. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 26 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا با رویکرد قراردادی قرار گرفت. روش نمونهگیری مصاحبهشوندگان، هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی از سرشماری استفاده گردید.
نتایج: شرکتکنندگان دیدگاههای وسیعی نسبت به ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار داشتند که پس از تجزیه و تحلیل، این دیدگاهها و محتوای مستندات موجود در سه درونمایه اصلی قرار گرفتند: حیطه شایستگیهای فردی عضو هیأت علمی، حیطه فرایند اجرا و حیطه برایند کاری. مواردی که جزو مفهوم ارزشیابی عملکرد نبود ولی بر آن تأثیر داشت، تحت عنوان عوامل سازمانی طبقهبندی شد.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر، بر پیشنهاد صاحبنظرانی که موافق ترکیبی از نظام مبتنی بر ویژگیهای فردی، نظام مبتنی بر رفتار و نظام نتیجهمدار برای ارزشیابی عملکرد هستند، تأکید میکند، منتهی بجای ویژگیهای فردی، به شایستگیهای عضو هیأت علمی توجه میکند که قابل ارتقا و اصلاحپذیر هستند. در ضمن، توجه به برخی عوامل سازمانی که میتوانند بر ارزشیابی عملکرد تأثیر بگذارند، اهمیت دارد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-852-fa.pdf
2009-03-15
213
227
ارزشیابی عملکرد، اعضای هیأت علمی پرستار، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
Performance Evaluation of Nursing Faculty Members: A Qualitative Study
Introduction: Performance evaluation (PE) of nurse faculty members is complicated and difficult but seems necessary. Deans of the faculties, their educational assistants, and faculty member nurses are responsible for planning, performing, and revising evaluation. Finding their common views in developing PE is of special importance. The aim of this study was to elucidate and describe PE of nurse faculty members.
Methods: In this qualitative study, the required data was gathered through two methods of semi-structured interview with experts and examining the existing policies, procedures, and evaluation documents. Totally, the contents of 22 individual interviews and 26 series of subject materials went under qualitative content analysis using arbitrary approach. Purposive sampling and census methods were used for selecting the interviewees and evaluation documents, respectively.
Results: Participants had a wide-ranging perspective toward the PE of faculty member nurses. Having the analysis done, these perspectives and the content of the existing documents were placed in three major themes: individual qualifications of faculty member, performance process, and practice outcome. The items which were not in the concept of PE but had an effect on it were categorized as organizational factors.
Conclusion: Findings of the current study confirms the suggestions of the experts, who agree a combination of individual attributes, behavior, and result-based systems for PE. But, it considers the qualifications of faculty members which are improvable and modifiable instead of individual attributes. Besides, paying attention to some organizational factors which affect PE is a matter of importance
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-852-en.pdf
2009-03-15
213
227
Performance evaluation
Faculty members
Nurse
Qualitative study
Content analysis.
Mehrnoush
Pazargadi
mehrnoosh_pazar@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahnaz
Khatiban
m_khatiban@sbmu.ac.ir
2
AUTHOR
Tahereh
Asktorab
tashktorab@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظرات پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد کاربردی بودن آموزشهای دوره کارشناسی پرستاری
مقدمه: متناسب بودن برنامه آموزشی پرستاران با وظایف آنان بر بالین امری اجتنابناپذیر است. این مطالعه به منظور بررسی نظرات پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرامون کاربردی بودن آموزشهای دوره کارشناسی پرستاری صورت گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی و مقطعی، 172 نفر پرستار دانشآموخته شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان که دارای شرایط و معیارهای پژوهش بودند، انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای که حاوی اطلاعات دمو گرافیک و برنامههای آموزشی دوره کارشناسی پرستاری بود، استفاده گردید. این اطلاعات شامل دروس پایه، اصلی، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه دوره کارشناسی پیوسته پرستاری بود که پس از تکمیل آن توسط پرسنل پرستاری، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشترین و کمترین میانگین امتیازات در دروس پایه، به ترتیب متعلق به فیزیولوژی (79/2) و آمار حیاتی مقدماتی و روش تحقیق در پرستاری(62/1)، در دروس اصلی، داروشناسی (45/3) و اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها (58/2) و در دروس تخصصی، پرستاری بیماریهای داخلی و جراحی 1 و 3 (46/3) و پرستاری بهداشت جامعه 1 (34/2) بود. بیشترین و کمترین میانگین امتیاز در کارآموزی، پرستاری بیماریهای داخلی و جراحی 1 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (33/2) بود. در خصوص کارآموزی در عرصه، بیشترین و کمترین میانگین امتیاز مربوط به دروس پرستاری بیماریهای داخلی و جراحی 3 و 4 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (35/2) بود. نتیجهگیری: با توجه به اینکه بر کاربرد دروس و کارآموزیهای مربوط به پرستاری داخلی و جراحی، بیشتر از سایر دروس تأکید شده و دروس زیربنایی مانند فیزیولوژی، آناتومی، داروشناسی، فرایند یادگیری و اصول آموزش به مددجو نیز از دیدگاه پرستاران شاغل کاربرد داشته است، به نظر میرسد که لازمست در برنامهریزی آموزش پرستاری به این دروس توجه بیشتری شود. ضرورت مطالعات وسیعتر برای ارزیابی برنامه آموزش پرستاری دروس جدید و قدیم توصیه میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-fa.pdf
2009-03-15
205
211
آموزش پرستاری
برنامه درسی پرستاری
پرستاران شاغل
The Viewpoints Of Nurses Towards Applicability Of Nursing Curriculum In Hospitals Affiliated To Hamedan University Of Medical Sciences
Introduction: The appropriateness of nurses' educational program to their tasks in clinical practice is an inevitable fact. This study was performed to investigate the viewpoints of nurses employed in hospitals affiliated to Hamedan University of Medical Sciences towards the applicability of nursing curriculum presented during Bachelor of Nursing course. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 172 graduated nurses who were employed in hospitals affiliated to Hamedan University of Medical Sciences and met the inclusion criteria, were selected. A questionnaire containing demographic data and nursing educational programs was used for data gathering. This information included basic, main, specialized, and training courses as well as field training in nursing curriculum. After completing the questionnaires by nursing personnel, the data was analyzed by SPSS software. Results: The highest and the lowest mean scores belonged to physiology (2.97), and vital statistics and research methods (1.62) in basic courses pharmacology (3.45), and principles of epidemiology(2.58), in main courses medical surgical diseases nursing 1 & 3 (3.46), and community health nursing 1 (2.34) in specialized courses, respectively. The highest and lowest mean scores in training courses belonged to medical surgical diseases 1 (3.38) and community health nursing (2.33), respectively. Regarding the field training course, the highest and the lowest mean scores belonged to medical surgical diseases 3 & 4 (3.38), and community health nursing (2.35), respectively. Conclusion: Based on the results of this study and considering the fact that most graduated nurses would be employed in medical surgical and critical wards at the beginning of their jobs in hospitals, it is recommen-ded to pay more attention to medical surgical and critical courses in future curriculum planning in addition to conducting more studies in this field.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-en.pdf
2009-03-15
205
211
Nursing education
Nursing curriculum
Employed nurses.
Reza
Borzou
Edu1374@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahmoud
Safari
mahmoud.safari@yomsha.ac.ir
2
AUTHOR
Masoud
Khodavisi
khodaveisi@yomsha.ac.ir
3
AUTHOR
Bita
Torkaman
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان
مقدمه: آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان، موقعیت مناسبی را برای شکل گرفتن رفتارهای بهداشتی برای ورود به دوره بزرگسالی فراهم میآورد. هدف از این مطالعه، مقایسه تأثیر آموزش خودآزمایی پستان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان بود. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، 112 دانشجو از دو دانشکده دندانپزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بطور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. از آنان پیشآزمون و دو پسآزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون سنجش آگاهی در مورد سرطان پستان و خودآزمایی، و نگرش نسبت به خودآزمایی پستان بود. از هر کلاس 4 تا 5 نفر به عنوان آموزشدهنده همسال انتخاب و آموزش دیدند. دانشجویان گروه اول توسط همسالان و گروه دوم توسط پرسنل بهداشتی بطور مجزا با جزوه آموزش دیدند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون اول و 6 هفته بعد پسآزمون دوم به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون آماری t زوج و مستقل، آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تجزیه عامل انجام شد. نتایج: اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه بلافاصله بعد از آموزش وجود داشت، بطوری که میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط همسال بالاتر از میانگین نمره آگاهی افراد گروه آموزش توسط پرسنل بهداشتی بود، ولی تفاوت آماری معنیداری بین نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت. نمره آگاهی و نگرش قبل، بلافاصله و 6 هفته بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنیداری داشت. نتیجهگیری: اثربخشی آموزش خودآزمایی پستان به دانشجویان توسط همسالان بیشتر از پرسنل بهداشتی است. پیشنهاد میگردد این شیوه آموزشی، بخصوص در آموزش بهداشت خودآزمایی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-849-fa.pdf
2009-03-15
195
203
آموزش
خودآزمایی پستان
همسالان
پرسنل بهداشتی
آگاهی
نگرش.
Comparing The Effect Of Teaching Breast Self-Examination By Peers And Health Care Personnel On Students Knowledge And Attitude
Introduction: Training breast self-examination by peers provides an appropriate situation in order to form proper health behaviors during the adolescence age. The aim of this study was to compare the effect of training breast self-examination by peers and health care personnel on students' knowledge and attitude. Methods: In this quasi-experimental study, 112 students from two schools of dentistry and management of Shiraz University of Medical Sciences were selected randomly and were allocated in two groups. They were taken a pre-test and two post-tests. Data gathering tool was an assessment test evaluating their knowledge about breast cancer and self-examination and their attitude toward breast self-examination. Four or five students from each class were selected and trained as peer instructors. Students of the first group were trained by peers and the students in the second group were instructed by health care personnel separately using booklet. At the end of educational sessions, the first post-test, and after 6 weeks, the second post-test were taken. Statistical analysis was performed using paired t-test and independent t-test, repeated measure ANOVA, and factor analysis test. Results: There was a significant difference between knowledge and attitude scores of the two groups immediately after education, so that, the mean score of knowledge in the group trained by peers was higher than the one educated by health care personnel. But, no significant difference was observed between the attitude scores of the two groups, 6 weeks after education. Comparing the knowledge and attitude scores, before, immediately after and 6 weeks after education showed a significant difference in each group. Conclusion: The efficacy of training breast self-examination by peers is higher than by health care personnel. It is recommended to employ this educational method more, especially in training self-examination.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-849-en.pdf
2009-03-15
195
203
Education
Breast self-examination
Peers
Health care personnel
Knowledge
Attitude.
Marzieh
Akbarzadeh
akbarzadehmarzieh@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahdieh
Zangiabadi
zangiabadi@yahoo.com
2
AUTHOR
Marzieh
Moattari
moattarm@sums.ac.ir
3
AUTHOR
Hamidreza
Tabatabaei
taba20022000@yahoo.com
4
AUTHOR