ORIGINAL_ARTICLE
ERIC: گذشته، حال، آینده
بانک اطلاعاتی ERIC، یکی از قدیمی ترین، جامع ترین و پرمراجعه کننده ترین بانک های اطلاعاتی دنیا در زمینه علوم آموزشی است. ERIC در واقع نام مرکز اطلاع رسانی منابع آموزشی یا همان Educational Resources Information Center است.گرچه ERIC در اصل، نام مرکز فوق و بخشی از موسسه علوم آموزشی (Institute of Educatinol Science) وزارت آموزش آمریکا است، ولی در عین حال، نام بانک اطلاعاتی این مرکز نیز قرار گرفته است(بانک اطلاعاتی ERIC) ...
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-32-fa.pdf
2004-12-15
131
141
ERIC: Past, Present, Future
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-32-en.pdf
2004-12-15
131
141
Payam
Kabiri
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
واژهنامه توصیفی آموزش ،طبقهبندی اهداف آموزشی
استفاده از طبقهبندی هدفهای آموزشی توسط آموزشدهندگان، در سطوح مختلف آموزشی، در مقام عمل هم به ایجاد زبان مشترک در بین افراد درگیر در طراحی آموزشی، ارزشیابی آموزش و معلمان کمک میکند و هم فراگیران را به سمت هدفهای آموزشی مورد نظر هدایت میکند. در واقع، به جهتدارشدن یادگیری فراگیران مساعدت میکند. در شمارههای قبل، نحوه استفاده از طبقهبندی هدفهای آموزشی بلوم، که شایعترین نوع طبقهبندی میباشد، در حیطههای شناختی و روانی و حرکتی، تشریح شد. در این شماره استفاده از این طبقهبندی در حیطه عاطفی (Affective Domain) مختصراً توضیح داده میشود. حیطه عاطفی که برخی به آن حیطه نگرشی نیز نام دادهاند، در واقع از مهمترین انتظاراتی است که از یادگیری فراگیران در هر سطحی از آموزش میرود. شاید توضیح مختصری در مورد مفهوم نگرش (Attitude) به درک بیشتر این حیطه یادگیری کمک کند. نگرشها در واقع باورها و اعتقادات زیرساز رفتارهای افراد میباشند. نگرشها نشان دهنده تمایل فرد برای عکسالعمل مثبت و منفی به پدیدههای پیرامون او اعم از افراد، گروهها، موقعیتها، اشیاء، ارزشها و... میباشد. تعداد محدودی از افراد برای نگرشها، جنبه ذاتی و سرشتی قائل هستند اما علم روانشناسی، عموماً به این تأکید دارد که غالب نگرشها آموخته شدهاند و با آموزش نیز قابل تغییر میباشند. البته واضح است که ایجاد و تغییر نگرشها کاری بسیار دشوارتر از انتقال مفاهیم شناختی و یادگیری آنان توسط فراگیران است. به هر حال، توجه به حیطه عاطفی (نگرشی) علیرغم اهمیت غیر قابل انکار آن، کمتر مورد توجه جدی واقع شده است و اگر هم در برخی برنامههای آموزشی این اهداف ذکر شدهاند، استراتژی یادگیری و ایجاد آنها و نیز ارزیابی میزان دستیابی به این اهداف، مورد فراموشی واقع شده است. هدفهای حیطه عاطفی در تمامی دروس، از پایینترین سطوح آموزش پیشدبستانی و دبستانی تا دورههای آموزش عالی، ضروری و با اهمیت هستند. برای مثال، در درس ادبیات، پیدایی احساس به میراث فرهنگی و قدردانی از پدیدآورندگان این میراث و تمایل به حفظ این میراث، قدر مسلم هدفی بسیار باارزش است، و یا در آموزش ریاضی، ایجاد این احساس که با ریاضیات میتوان درک بهتری از پیرامون خود داشته باشیم، بطور حتم هدف والایی است. تدوین اهداف رفتاری در حیطه عاطفی، بویژه در دروس و رشتههایی که دانشآموختگان آنها بعداً ارتباطات بین فردی زیادی خواهند داشت، مانند: پزشکان، پرستاران، حقوقدانان، مجریان قانون، معلمان و استادان، شاید از اهمیت بیشتری هم برخوردار باشد. به هر حال، در نظامهای آموزشی، به این حیطه از هدفهای یادگیری توجه کمتری شده است و یا شاید این تصور ناصحیح وجود داشته باشد که این هدفها، بخودی خود محقق میشوند و تلاش ویژه و آموزش خاصی برای حصول به آنها ضروری نیست. در طبقهبندی بلوم، برای تدوین هدفهای یادگیری، در این حیطه نیز پنج سطح را در نظر گرفتهاند. سطح اول: سطح توجه این سطح از یادگیری مشتمل بر یادگیریهایی است که در اثر افزایش آگاهی، موجب بروز تمایل و یا توجه بیشتر به عوامل خاصی میشود. برای مثال، حساسیت نشان دادن به پاکیزگی فردی و اجتماعی برای پیشگیری از بیماریها. سطح دوم: سطح درگیری در این سطح، فراگیر علاوه بر توجه، نسبت به پدیدهها علاقمند میشود و عملاً به اقدام در زمینه مورد نظر میپردازد. برای مثال، شرکت در مجموعههایی که به آموزش عمومی برای پیشگیری از بیماریها پردازند. سطح سوم: ارزشگذاری در این سطح از یادگیری حیطه عاطفی، نه تنها توجه و علاقه در رفتار ظاهر میشود، بلکه نسبت به موضوع اعتقاد، و نسبت به این ارزش، تعهد نیز پیدا میکند. برای مثال، فراگیر شخصاً نسبت به تبلیغ و حمایت از این ارزش میپردازد. سطح چهارم: سازماندهی در این سطح از یادگیری، فراگیر بنحوی با موضوع و ارزشهای موضوع یادگیری پیوند میخورد که به تنظیم یک نظام ارزشی هدایتکننده رفتار میپردازد. برای مثال، فراگیر علاوه بر ایمان و اعتقاد و کسب مجموعهای از ارزشها، نسبت به مقایسه ارزشهای خود با سایر نظامهای ارزشی میپردازد. سطح پنجم: تبدیل ارزشها به صفات ممیزه فرد (درونی شدن ارزشها) در این سطح از یادگیری، یک ارزش یا مجموعهای از ارزشها در شخصیت فرد متجلی میشود. برای مثال، رفتار فراگیر در تمام مواقع، سمبلی از نظام باورها و اعتقادهای او میشود. تقسیمبندی کوچکتری در این حیطه وجود دارد که به صورت سه طبقه، یادگیریهای حیطه عاطفی را طبقهبندی کرده است. کاهش تعداد سطوح، به وضوح بیان اهداف برای دستاندرکاران امر آموزش کمک میکند. این طبقهبندی سه سطحی، در واقع، از ترکیب سطوح 2، 3، 4 و 5 طبقه پیشگفت ایجاد شده و تفاوت بنیادی با طبقهبندی ذکر شده ندارد. این سه سطح عبارتند از: الف. سطح دریافت یا توجه ب. سطح واکنش ج. سطح غریزیشدن یا درونیشدن مجدداً ذکر این نکته ضروریست که تدوین هدفها، با استفاده از طبقهبندی بلوم، مهارتی است که نیاز به تمرین دارد. ضمن اینکه برای یادگیری این هدفها توسط فراگیران، استادان باید از روشهای مناسبی استفاده کنند. شور و علاقه معلم نسبت به موضوع تدریس، کاربردی نشان دادن موضوعات و بارز بودن نگرشهای مورد نظر در رفتار معلم، از جمله این روشها میباشد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-238-fa.pdf
2004-12-15
129
130
Educational Objectives Taxonomy: Affective Domain
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-238-en.pdf
2004-12-15
129
130
AliReza
Yousefy
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
کیفیت آموزش فیلد بهداشت از نظر کارآموزان و کارورزان دانشکده پزشکی شهرکرد
مقدمه. از سیاستهای جدید آموزش در دانشکده پزشکی، رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه به جای آموزش سنتی در محیط بیمارستانی میباشد. این تحقیق به منظور تعیین کیفیت آموزش فیلد بهداشت در دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در دانشکده پزشکی شهرکرد انجام شد. روشها. در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دو مقطع کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی در سال 81 مورد بررسی قرار گرفت. 41 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و 14 نفر دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی با روش غیراحتمالی آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نظر سنجی پایا و روای محقق ساخته جمعآوری گردید و دادهها با نرمافزار SPSS و با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج. هشتاد درصد دانشجویان مقطع کارآموزی و کمتر از 50 درصد دانشجویان مقطع کارورزی، از نحوه برنامهریزی، ارائه مباحث کاربردی در کارگاه، حضور اعضای هیأت علمی و پاسخگویی به سؤالات دانشجویان رضایت داشتهاند. علاوه بر این، بیش از 80 درصد دانشجویان کارآموزی و کمتر از 42 درصد از دانشجویان کارورزی از آموزش مقولههای مدیریت سلامت مردم از نظر جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اولویتبندی مشکلات و برنامهریزی و ارزشیابی اظهار رضایت نمودهاند. آموزش برنامههای خاص مانند واکسیناسیون و تنظیم خانواده و... در بیشتر از 85 درصد موارد نظر مساعد دانشجویان دوره کارآموزی را جلب کرده است و 5/97 درصد از دانشجویان مقطع کارآموزی، از آموزش مبحث تحلیل وضعیت موجود نظام ارائه خدمات بهداشتی اظهار رضایت نمودهاند. بحث. با عنایت به رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه در نظام آموزشی دانشکدههای پزشکی جهان و گذراندن یک ماه دوره کارورزی بهداشت به صورت اجباری در کلیه دانشکدههای پزشکی، لزوم بازنگری مسؤولین آموزش در برنامه کارورزی بهداشت بیش از پیش احساس میگردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-237-fa.pdf
2004-12-15
123
128
آموزش پزشکی
جامعهنگر
کارآموزان
کارورزان
پزشکی اجتماعی.
The Viewpoints Of Interns And Clerkship Students About Community Medicine Course
Introduction. Community-Oriented Medical Education (COME), compared to traditional education in hospitals is considered a new educational approach in the school of medicine. This study was designed to determine the quality of education during the Clerkship and internship in community medicine course in Shahrekord Medical University. Methods. In a descriptive cross-sectional study, 41 clerckship students and 14 interns selected by convenience sampling method were studied. The data was collected by a valid and reliable questionnaire and analyzed by descriptive statistics using SPSS software. Results. Eighty percent of Clerkship students and less than 50% of interns were satisfied with the course plan, the content of the workshop, the presence of faculty members and answering Students’ questions. In addition, more than 80% of Clerkship students and less than 42% of interns revealed their satisfaction from teaching health management such as collecting data, data analysis, prioritizing the problems, and planning and evaluation. Teaching specific programs such as vaccination, family planning and so on was supported by more than 85% of clerkship students, and almost 97.5% of them were satisfied with teaching situational analysis of health care system. Conclusion. Considering community oriented education approach in medical schools of the world and spending one month community medicine as an obligatory course in all medical schools of Iran, the revision of community medicine course seems necessary.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-237-en.pdf
2004-12-15
123
128
Community Oriented Medical Education
Clerkship students
Interns
Community medicine
Reza
Khadivi
1
AUTHOR
Shams Ali
Khosravi
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان
مقدمه رهبری اثربخش گروه، یکی از مهمترین وظائف مدیران گروههای آموزشی است. در تئوری و عمل، اثربخشبودن مدیران آموزشی موجب بهبود وضعیت آموزشی و فراهم آوردن زمینه برای توسعه فردی اعضا میشود. این پژوهش با هدف تعیین سبک رهبری اثربخش مدیران گروههای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. روشها این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. کلیه مدیران گروههای آموزشی (46 نفر) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه پایا و روا جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش بود. بخش اول، مشخصات فردی و بخش دوم، سبک رهبری مدیران گروه را مورد بررسی قرار میداد. دادههای پژوهش به صورت توزیع فراوانی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرمافزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت.نتایج در مجموع بیشترین میزان (4/37 درصد) سبک رهبری اثربخشی که مدیران گروههای آموزشی استفاده میکردند، سبک رهبری هدایتکننده بود. بین سبک رهبری اثربخش مدیران گروههای آموزشی و سن آنها همبستگی وجود داشت (r=0.34).بحث برای پویایی سیستم مدیریتی در گروهها لازم است تغییرات مناسب در ساختار و ارتباطات سازمانی انجام گیرد تا مدیران از سبک رهبری اثربخش حمایتکننده و تفویضکننده به نسبت بیشتری استفاده نمایند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-25-fa.pdf
2004-12-15
117
122
سبک
رهبری
مدیران گروه
اثربخش
Leadership Style Of The Heads Of The Departments In Hamadan
Introduction. One of the most important duties of the heads of departments is effective leadership. In theory and practice, the effectiveness of educational leaders could cause the improvement of education and provide a proper ground for personal development of faculty members. This study was conducted to determine the leadership style of the heads of the departments in Hamadan Medical University. Methods. In a descriptive cross-sectional study all the heads of departments (42 persons) were selected through census sampling method and investigated using a valid and reliable questionnaire. The questionnaire composed of 2 parts, the first part asked about demographic characteristics, and the second part measured the leadership style of the heads. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution of the data and Pearson correlation coefficient. Results. In total, most of the heads (37.4%) used directive leadership style. A significant relationship was found between effective leadership style and the age of the departments’ heads (r=.34). Conclusion. It is necessary that appropriate changes take place in the organizational structure and communication, so that the heads of the departments use supportive effective leadership style more and have a dynamic management system.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-25-en.pdf
2004-12-15
117
122
. Leadership style
Heads of the departments
Effective
Marzieh
Hassanian
1
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
اعتباربخشی: راهکاری برای تضمین و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی
در سالهای اخیر، بحثهای بسیاری در مورد مفهوم اعتباربخشی (Accreditation) و چگونگی استقرار ساختارهای اعتباربخشی در کشور در جریان بوده است. اهمیت موضوع زمانی بیشتر میشود که در نظر آوریم در موارد متعددی از راهکارهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز، به امر تقویت فرایند اعتباربخشی در آموزش پزشکی اشاره شده است. بطور خلاصه میتوان گفت اعتباربخشی عبارت است از اعطای مجوز یا تأیید صلاحیت یک واحد آموزشی که بر اساس قضاوت خبرگان حوزه مربوطه، ضوابط از پیش تعیین شده را رعایت کرده باشد. در شاخه پزشکی، اعتباربخشی دورههای آموزشی دانشکده پزشکی مشخص میکند که آیا آن دانشکده، استانداردهای ملی در زمینه سازمان، عملکرد و کارآیی دوره آموزشی پزشکی عمومی و یا دوره آموزشی هر یک از رشتههای تخصصی را رعایت کرده است یا خیر؟ وضعیت آموزش پزشکی کشور ما، مشابه آنچه در طی دو دهه آخر قرن بیستم در جهان شاهد آن بودهایم، با گسترش سریع و بیرویه آموزش پزشکی (به ویژه در مقطع پزشکی عمومی) مواجه بوده است. از همین رو، شناخت و بکارگیری روشهایی که بتوانند زمینهساز ارتقای کیفیت در آموزش پزشکی کشور باشند، دارای اهمیت ویژه میباشد. در این زمینه، استقرار ساختارهای اعتباربخشی از جایگاه ویژهای برخوردار است و در برنامه سوم توسعه و ملحقات آن، توجه ویژهای به امر راهاندازی و کارآمد نمودن نظام ارزشیابی و اعتباربخشی مؤسسات و دورههای آموزشی مشاهده میشود. در این مقاله، به بیان مبانی پایه، مراحل استقرار ساختارهای اعتباربخشی و نیز خلاصهای از وضعیت نهادهای اعتباربخشی آموزش پزشکی در نقاط مختلف جهان میپردازیم.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-20-fa.pdf
2004-12-15
105
116
اعتباربخشی
آموزش پزشکی
تضمین کیفیت
ارتقای کیفیت
Accreditation: A Way To Quality Assurance And Improvement
During recent years there have been many discussions about the meaning of accreditation and the steps for establishing an accreditation system in our country. It is worth to mention that in the third national economic, social and cultural development plan, the process of accreditation of medical education programs and its reinforcement has been mentioned. Simply, accreditation can be defined as granting of approval to an institution, which according to the judgment of experts in the field of study has met the predetermined requirements. In medicine, accreditation of educational programs signifies that national standards for structure, function and efficacy are met by a medical education institution’s program leading to the MD degree (undergraduate medical education) or one of the recognized medical specialties (postgraduate training). Similar to the other parts of the world in the second half of the twentieth century, the situation of medical education in our country faced a rapid and imbalanced growth in medical education (especially for general medicine) during the last twenty years. Therefore recognition and applying the methods, useful in quality improvement of medical education, is of utmost importance. In this regard, establishment of accreditation system will be very effective, and in the third national development plan a lot of attention has been paid to the issue of establishing and upgrading the evaluation and accreditation systems of educational institutions and programs. In this article, we will overview the basics of accreditation, steps to establish an accreditation system, the process of review and accreditation of programs and a brief description of well-known accreditation systems in different parts of the world.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-20-en.pdf
2004-12-15
105
116
Aaccreditation
Medical education
Quality assurance
Quality improvement
Azim
Mirzadeh
1
AUTHOR
Saman
Tavakoli
2
AUTHOR
Kamran
Yazdani
3
AUTHOR
Mahshid
Taj
4
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
اطلاعرسانی پزشکی: مفاهیم وکاربردها
اطلاعرسانی پزشکی، حیطهای از علوم است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پیشبرد پژوهشهای پزشکی، آموزش پزشکی و همچنین بهینهسازی خدمات بهداشتی و درمانی استفاده میشود. این شاخه به مطالعه اطلاعات پزشکی و دادههای موجود، و همچنین ذخیره، بازیابی و استفاده از این اطلاعات برای حل مسائل و تصمیمگیری مناسب میپردازد و هدف اصلی آن، کمک به تیم بهداشتی و درمانی در جهت ارتقای شیوه و بهبود نتایج عملکرد آنان است. اطلاعرسانی پزشکی دارای رویکردها و کاربردهای مختلفی است که مهمترین آنها، پزشکی از راه دور (Telemedicine)، پروندههای پزشکی الکترونیکی، بازیابی اطلاعات و سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری است. کاربردهای مختلف اطلاعرسانی پزشکی از طریق کاهش در اشتباهات پزشکی، ارائه اطلاعات پزشکی مورد نیاز به بیماران، فراهمساختن امکان دسترسی پزشکان به دانش و اطلاعات روزآمد است که به حصول نتایج بهتر در درمان بیماران و کاهش هزینههای مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی کمک میکند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-236-fa.pdf
2004-12-15
95
103
اطلاعرسانی پزشکی، مدیریت اطلاعات بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات.
Medical Informatics: Concepts and Applications
Medical Informatics is a developing body of knowledge concerned with the use of information and communication technology in support of medical research, education and also for promoting health care delivery. The field focuses on the biomedical information, patient data, and also acquisition, storage, retrieval and optimal use of information for problem solving and decision making. The goal of medical informatics is to help health care workers improve their way of working and the outcome of their performances.
There is a variety of classification types for the different applications of medical informatics among which Telemedicine, Electronic Medical Records, Information Retrieval and Decision Support Systems are the most important. Different applications of medical informatics can contribute to better outcomes in patient care and decrease the costs of health care services through error reduction, providing patients with their needed information and supporting physicians with updated information and related knowledge.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-236-en.pdf
2004-12-15
95
103
Medical Informatics
Health Information Management
Information and Communication Technology
Farzaneh
Aminpour
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای آموزشی و مهارتهای عملی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی با توجه به نیازهای جامعه
مقدمه. گذشت بیش از یک دهه از آخرین بازنگری برنامهدرسی مقطع کارشناسی ارشد علوم تشریحی، پیشرفتهای علمیو تکنولوژیک فراوان و ضعف برنامه درسی فعلی، بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را ضروری میسازد. هدف از این تحقیق تعیین نیازهای آموزشی و مهارتهای عملی دانشآموختگان کارشناسی ارشد علوم تشریحی با توجه به نیازهای حرفهای ایشان است.
روشها. در یک مطالعه توصیفی، با ارسال پرسشنامه نظر اساتید مجرب و متخصص علوم تشریحی کشور در خصوص نیازهای آموزشی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی کسب گردید. در مجموع 53 پرسشنامه دریافت شد. به علاوه، با مسؤولین مراکزی که امکان جذب نیروی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را داشتند، مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات تجزیه و تحلیل شد و ضمن رتبهبندی شرح وظایف دانشآموختگان، ضروریات یادگیری در این دوره استخراج گردیده است.
نتایج. از انطباق برنامه درسی فعلی با نیازهای آموزشی دانشآموختگان برای اجرای مناسب وظایف خود و نیز برنامه درسی دانشگاههای خارج از کشور، افزوده شدن سرفصلهای «روش تحقیق و آمار حیاتی»، «روشهای پیشرفته میکروآناتومی» به عنوان یک درس مستقل، «روش تدریس»، «چرخشهای آزمایشگاهی»، «بیولوژی سلولی»، «آموزش فیکس و تشریح جسد»، «زبان تخصصی»، «رایانه»، «مدلسازی»، «تشریح مقایسهای»، «آناتومیبالینی» و «آسیبشناسی عملی» توصیه شده بود. به علاوه، افزایش واحد پایاننامه و تأکید بر مهارتهای عملی بخصوص در جنینشناسی و بافتشناسی، از دیگر نتایج این پژوهش برای بهبود برنامه درسی فعلی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی در ایران است.
بحث. برای بازنگری در برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی، نه تنها افزودن سرفصلهای جدید ضروری است، بلکه باید بر جنبههای مهارتهای عملی دروس موجود نیز تأکید بیشتری صورت گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-235-fa.pdf
2004-12-15
85
93
نیاز آموزشی، مهارتهای عملی، بازنگری برنامه درسی، کارشناسی ارشد، علوم تشریحی.
Educational Needs and Practical Skills of Master Anatomy Students Considering the Needs of the Community
Introduction. It is over a decade since the last revision in the curriculum of master of anatomy. The recent scientific and technologic progresses as well as the present weaknesses in the curriculum of anatomy push us to a new revision in this curriculum. This study was designed to determine the educational needs and practical skills of Master's degree (MS) graduates of anatomy regarding their professional needs.
Methods. In this descriptive study, the viewpoints of expert faculty members in the country, about educational needs of MS of anatomy was asked by a questionnaire. In total, 53 questionnaires were returned. Moreover, the managers of the institutions who could employ MS anatomy graduates were interviewed. Finally the data was analyzed, and while the graduates' professional tasks were ranked, their educational needs were determined also.
Results. Comparing the present curriculum with graduates' educational needs and also with educational programs in other countries revealed some headings to be added to the current curriculum including: "research methodology and biostatistics", "advanced microanatomical methods" (as an independent subject), "teaching methodology", "laboratory rotations", "cell biology", "how to fix and dissect a cadaver", "English for special purposes", "computer", "model making", "comparative anatomy", "clinical anatomy", and "practical pathology".
Conclusion. In order to improve the curriculum leading to MS in anatomy, in addition to adding some new subjects and headings, more emphases on practical skills and increasing the credits of thesis is needed.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-235-en.pdf
2004-12-15
85
93
Anatomy
Educational needs
Practical skills
Curriculum revision
Master\'s degree
Mehdi
Mehdizadeh
1
AUTHOR
Hossein
Haghir
2
AUTHOR
Mohammad Taghi
Joghtai
3
AUTHOR
Shahram
Shayan
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان از روشهای مختلف قالبگیری پروتزهای متحرک دندانی
مقدمه. یکی از مهمترین مراحل ساخت پروتزهای دندانی، قالبگیری است. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد اصول و روشهای قالبگیری پروتزهای متحرک بود.
روشها. در این مطالعه پیمایشی تعداد 100 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان به روش نمونهگیری غیر احتمالی و آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و روایی شامل 15 سؤال پروتز پارسیل و 20 سؤال پروتز کامل بود. اطلاعات حاصل به کمک نرمافزار SPSS و آزمونهای t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردیدند.
نتایج. میانگین نمرات آگاهی دندانپزشکان 1/59/14 از 35 نمره و دامنه آن 4 تا 29 بود. میانگین آگاهی در سؤالات پروتز کامل 5/36/8 از 20 نمره و در سؤالات پروتز پارسیل 3/22/6 از 15 نمره بود. بین میزان آگاهی دندانپزشکان و سابقه شرکت آنها در سمینارهای بازآموزی و نیز آگاهی و جنس آنان، رابطه معنیداری به دست نیامد اما بین میزان آگاهی دندانپزشکان و سالهایی که از دانشآموختگی آنها میگذشت، رابطه معنیدار معکوسی مشاهده گردید.
بحث. به نظر میرسد آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان در مورد روشهای قالبگیری پروتزهای متحرک مطلوب نباشد. هر چه از سالهای دانشآموختگی آنها میگذشت، نمره آگاهی آنها کمتر میشد. ارائه آموزشهای لازم در دوران تحصیل، بازآموزیهای مؤثر، آموزش از راه دور، ایجاد انگیزه در دندانپزشکان و تأکید و تشویق بر مطالعه تکنیکهای صحیح و علمی پیشنهاد میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-234-fa.pdf
2004-12-15
79
84
دندانپزشک، آگاهی، پروتزهای دندانی متحرک، قالبگیری.
Dentists’ Knowledge about Different Impression Techniques for Making Removable Prosthodontics in Isfahan
Introduction. One of the most important procedures in making removable prosthodontics, is impression making. This study tried to assess the knowledge of dentists in Isfahan city about different impression techniques for making removable prosthodontics.
Methods. This was a survey study carried out among 100 Isfahanian dentists who were selected by convenience sampling method in the year 2003. The data collection tool was a questionnaire including 15 questions about partial and 20 question about complete denture. The data was analyzed by t-test, Spearman Correlation and ANOVA tests using SPSS software.
Results. Mean and standard deviation of dentists’ knowledge were 14.9 5.1 out of 35 and it’s range was 4 to 29. The mean score of dentists’ knowledge about complete and partial denture were 8.6 3.5 and 6.2 2.3 out of 15, respectively. There was no significant relationship between dentists’ knowledge and history of participating in continuous education programs. Moreover, no significant relationship was observed between knowledge and gender of the dentists. But, there was a significant counter-relationship between knowledge and the time passed from their graduation.
Conclusion. It seems that dentists’ knowledge about different impression techniques for removable prosthodontics is not optimal. Also, the more years passes from their graduation, the less is their score of knowledge. In order to improve dentists’ knowledge, it is recommended to provide them with proper education during their study, effective continuous education programs, distance learning, and also to motivate and encourage them for studying the correct and scientific techniques.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-234-en.pdf
2004-12-15
79
84
Dentist
Knowledge
Removable Prosthodontics
Impression
Ramin
Moshref
1
AUTHOR
Nina
Sadrieh
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجارب دانش آموختگان پرستاری از آمادگی حرفه ای در جریان گذر به نقش بالینی خود
مقدمه گذر از نقش دانشجویی به نقش حرفهای، به عنوان یک مرحله مهم در طول دوره شغلی پرستاران، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عدم آمادگی دانشآموختگان پرستاری برای گذر به نقش حرفهای خود و ورود به محیط بالین، موجب بروز واکنشهای نامطلوبی در ابعاد جسمانی و روانی آنها شده و سبب میگردد آنان نتوانند خود را با محیط جدید مطابقت دهند. این مطالعه، برای درک تجارب دانشآموختگان پرستاری از آمادگی خود برای ورود به محیط کار، طراحی گردیده است.روشها این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با مشارکت 9 نفر از پرستاران تازه کار صورت گرفته است. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و بدون ساختار بوده و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها از روش دیکلمن استفاده شده است.نتایج یافتههای این مطالعه در قالب چهار درونمایه ارایه گردیده است. این درونمایهها عبارتند از: شایستگی حرفهای، اعتماد به نفس، توقعات همکاران و واکنشهای نامطلوب عاطفی.بحث یافتههای این پژوهش که تجارب عینی شرکتکنندگان در مطالعه میباشد، نشان داد که بسیاری از شرکتکنندگان در مطالعه، به نوعی عدم آمادگی برای ورود به محیط کار را تجربه کردهاند. بازنگری برنامه درسی رشته پرستاری و تدارک برنامههای آموزشی مناسب در حین تحصیل در دانشگاه، که بتواند دانشآموختگان پرستاری را با آمادگی بیشتر روانه محیط کار نماید، به عنوان راهکار مناسب پیشنهاد گردیده است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-22-fa.pdf
2004-12-15
69
78
آمادگی حرفه ای، پرستاری، تجارب، گذر نقش بالینی، دانش آموختگان، آموزش پرستاری
New Graduate Nurses’ Experiences of their Professional Readiness During Transition to Professional Roles
Introduction. Transition from the student’s role to the professional role, as an important stage in the nursing career, is of considerable importance. Lack of readiness in new graduate nurses for transition to their professional roles and joining the clinical setting brings about unfavorable physical and psychological reactions that act as a barrier for adaptation to their new position. This study has been conducted to make an understanding of the new graduate nurses’ experiences about their own readiness to start their new roles as a professional nurse.
Methods. This was a qualitative, phenomenological research, carried out with the participation of 9 new graduate nurses. Data collection was done through in-depth unstructured interview Dieklemann method was used for data analysis.
Results. Four themes emerged during data analysis: professional competency, self-esteem, colleagues’ expectation and emotional distress.
Conclusion. The findings of this study, which were the lived experiences of the participants, indicated that most of them had experienced some degrees of lack of readiness for entering the new settings. It is suggested to revise the nursing curriculum and provide appropriate educational programs to help graduate nurses in getting ready for their new roles.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-22-en.pdf
2004-12-15
69
78
Nursing
Professional readiness
Graduates
Experiences
Clinical role
Transition
Nursing Education
Heidar Ali
Abedi
1
AUTHOR
Abbas
Heidari
2
AUTHOR
Mahvash
Salsali
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اظهار نظر کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندیها و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان
مقدمه. مراقبت از بیماران یک کار تیمیاست و در هر کار گروهی، عملکرد اعضا، رابطه مستقیم با چگونگی ارتباط متقابل آنها در رسیدن به هدف مشترک دارد. کارورزان رشته پزشکی، به عنوان عضو تیم درمان، لازم است به فرایند مراقبتی از بیمار توسط پرستاران توجه داشته باشند. هدف این تحقیق، تعیین چگونگی نظرات کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندیها، و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان بود. روشها. در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد مطالعه (157 کارورز رشته پزشکی) به صورت تصادفی طبقهای، از بین کارورزان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و روایی بود که با 25 سؤال عملکرد پرستاران در مورد بیماران و کارورزان و همچنین عملکرد کارورزان در قبال بیماران را با مقیاس لیکرت 5 نقطهای بررسی مینمود. برای تحلیل آماری میانگین و انحراف معیار نمرات از آزمون t و همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS-9 استفاده شد. نتایج. نمره کلی اظهار نظر کارورزان از عملکرد پرستاران، عدد 06/3 ، در مورد مهارتهای حرفهای پرستاران 99/2، نحوه برخورد پرستاران با بیمار 12/3 و رفتار با کارورزان 14/3 و نمره اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد خودشان در قبال بیماران 32/3 به دست آمد. در مورد تعداد برخوردهای نامناسب بین کارورزان و کادر پرستاری 3/0 در 5 روز گذشته اعلام گردید. بحث. اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد پرستاران در حد متوسط بود. این نظر میتواند به دلایل مختلفی چون تعریف نشدن جایگاه مسؤولیتی این دو با هم و در رابطه با بیمار باشد، بدیهی است که حاصل این ضعف میتواند تأثیر منفی بر چگونگی ادارهکردن بیمار و انجام کار تیمی داشته باشد. لازم است در اهداف، محتوا و روشهای آموزش کارورزان چگونگی برقراری ارتباط با تیم پرستاری گنجانده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-233-fa.pdf
2004-12-15
63
68
ارتباط متقابل
توانمندی
پرستار
کارورز
بیمار
کار تیمی.
Interns’ Viewpoints About Nurses’ Capability And Behavior Towards Patients And Interns
Introduction. Taking care of patients is a team work and in each team work the members’ performance has a direct impact on their relationship and efforts in achieving their common goal. It is necessary that medical interns as a member of health care team pay attention to the health care services provided by nurses. The purpose of this study was to determine the viewpoints of interns about nurses’ capabilities and behavior with patients and interns in teaching hospitals of Isfahan Medical University. Methods. In this descriptive study, 157 interns working in educational hospitals affiliated to Isfahan Medical University were selected by stratified random sampling method. The data collection tool was a Likert type valid and reliable questionnaire consisted of 25 questions about nurses’ performance towards patients and interns, and interns’ performance towards patients. The mean, standard deviation, t-test and spearman were used for data analysis by SPSS software. Results. The mean score of interns’ view about nurses’ performance was 3.06 out of 5. This score was 2.99 for professional skills of nurses, 3.12 regarding the nurses’ behavior towards patients and 3.14 for the nurses’ behavior towards interns. The score earned from interns’ viewpoint about their own performance towards patients was 3.32. The mean number of improper contacts between interns and nurses reported by interns in previous 5 days was 0.3. Conclusion. The overall score of interns’ view towards nurses’ performance was at an intermediate level which could be because of different reasons such as their undefined responsibilities towards nurses and patients. It is obvious that this defect could have a negative impact on patient management and team work. Therefore it is necessary to consider “the way of communicating with nurses” in the learning objectives and educational content of interns.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-233-en.pdf
2004-12-15
63
68
Inter-professional relationships
Capability
Nurse
Intern
Patient
Team work
Behzad
Shams
1
AUTHOR
Azadeh
Kheradmand
2
AUTHOR
Masoud
Mahmoodi
3
AUTHOR
Sayede Forough
Hosseini
4
AUTHOR
Elaheh
Rafaie
5
AUTHOR
Farzad
Vaghef Davari
6
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی آنها
مقدمه. شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی است. این پژوهش با هدف تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی آنها و مقایسه نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان مشهد با نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا انجام شد.
روشها. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، به روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری ویناشتین که حاوی 10 حیطه بود، توسط دانشجویان تکمیل شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید. مقایسه گروههای دانشجو با آزمون منویتنی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج. میانه نمرات دانشجویان در سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین مقادیر را داشت که برابر 33، 32 و 31 (از حداکثر نمره 40) بود و در انتخاب ایده اصلی، کمترین نمره را داشت که برابر 19 بود. میانه نمرات حیطههای مختلف راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشتهها و پایههای تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشت. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیتهای انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود.
بحث. عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیتهای انگیزشی آنان خوب بود. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری ویناشتاین در تعیین حیطههای قوت و ضعف مطالعه دانشجویان توصیه میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-232-fa.pdf
2004-12-15
53
61
راهبردهای مطالعه، یادگیری، دانشجو، ویژگی فردی، سوابق تحصیلی.
The Relationship of Students’ Study strategies with their Personal Characteristics and Academic Background
Introduction. Learning and study strategies improve academic success through facilitating learning. Identifying the students’ learning and study strategies is essential for educational interventions. This research was conducted to determine students’ learning and study strategies and their relationship with their personal charactristics and academic background in Mashad University of Medical Sciences in 1999 and also, to compare these strategies with American students’ norms.
Methods. In this descriptive analytical study 412 first to third year students from schools of medicine, dentistry and pharmacy were selected by a stratified random sampling. The Learning and Study Strategy Inventory (LASSI) prepared by Weinstein et al, which consists of 10 subscales was completed by the subjects. The profile of students’ learning and study strategies was compared with American students’ norms. Data was analyzed using Mann-whitney and Kruskal Wallis tests.
Results. The median of students’ scores in test strategies, attitude, and anxiety control were 33, 32 and 31 out of 40, respectively which showed the most scores. The least score belonged to selecting main idea which was equal to 19. The median score for different areas of learning and study strategies had no significant difference according to discipline and study levels. Students’ mean score in test strategies, concentration and motivation was equal to 80th, 75th and 15th percentile of American students’ norms, respectively.
Conclusion. Students had good performances on test-strategies, anxiety control and concentration, but showed poor levels of motivation. The use of Weinstein learning and study strategies questionnaire in identifying students’ weaknesses and strengths in learning and studying is recommended.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-232-en.pdf
2004-12-15
53
61
Study strategies
Learning
Student
Personal characteristics
Academic background
Talat
Khadivzadeh
1
AUTHOR
Ali Akbar
Seif
2
AUTHOR
Naser
Valayi
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگیهای الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان
مقدمه. نیازسنجی آموزشی، اطلاعات لازم را برای تدوین اهداف آموزشی یک برنامه آموزش مداوم، فراهم میکند. تعیین نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگیهای الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان هدف این بررسی است. روشها. در یک مطالعه توصیفی به صورت پیمایشی، از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور (50 نفر) طی پرسشنامهای مشتمل بر شش سؤال، مفاهیم و پارامترهای اصلی نیازسنجی آموزش مداوم در زمینه مناسبترین تعریف، منبع اطلاعات، سطح و شیوه و ملاک انتخاب الگو و اولویت نیازسنجی توسط پرسشنامه پایا و روا مورد سؤال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای انجام گردید. نتایج. اکثریت نمونهها مناسبترین تعریف نیاز را «فاصله بین شرایط موجود با موقعیت واقعی یا مطلوب» (6/68 درصد)، مناسبترین منبع را «استخراج نیازهای آموزشی براساس وظایف اصلی و حرفه» (3/34 درصد)، «نیازسنجی در سطح ملی» را به عنوان مناسبترین سطح نیازسنجی (3/34 درصد)، «انجام نیازسنجی به صورت مستمر (6/48 درصد) و به صورت دورهای (8/45 درصد) را مناسبترین شیوه، انتخاب الگوی نیازسنجی براساس «سطح نیازسنجی» (1/37 درصد) را مناسبترین ملاک و در نهایت، مناسبترین اولویتبندی نیازهای آموزشی براساس «میزان ارتباط نیاز آموزشی با وظایف اصلی» (4/51 درصد) انتخاب نمودند. بحث. با وجود منابع متعدد نیازسنجی، نمیتوان بهترین الگو برای بکارگیری در تمام موارد برنامههای آموزش مداوم پزشکی در نظر گرفت. طراحی محتوای برنامههای آموزش مداوم براساس نیازسنجی قبلی و شناسایی اینکه چه چیز را، چگونه و چه موقع میخواهیم بسنجیم و جایگاه آن در برنامهریزی و تدوین موضوعات آموزش مداوم چیست، کلید طراحی برنامههای آموزش مداوم است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-231-fa.pdf
2004-12-15
43
51
الگوهای نیازسنجی
نیازسنجی آموزشی
پزشکان
داروسازان
دندانپزشکان
آموزش مداوم.
The Viewpoints of Continuing Medical Education Directors and Experts about the Characteristics of an Effective Needs Assessment Model for Physicians, Dentists and Pharmacists
Introduction. Needs assessment data provide a basis for developing learning objectives of CME activities. Identifying the viewpoints of Iranian CME experts about the characteristics of an effective needs assessment (NA) model for physicians’, dentists’ and pharmacists’ CME programs was the aim of this study. Methods. In a descriptive study all CME directors and experts (50 persons) were surveyed using a questionnaire composed of 6 multiple choice questions about some key components of CME needs assessment including the best definition for need, the source of data collection, the required level, and the procedure and criteria for prioritizing the needs. The face and content validity of the questionnaire were evaluated by some CME experts and Cronbach’s alpha was used for reliability assessment. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution and Chi2. Results. A total of 35 CME directors and experts (70%) responded to the survey. Based on their points of view: The best definition for need was “the distance between the present and optimum situation”(68.6%), the best source for needs assessment was “professional tasks” (34.3%), the most proper level for planning needs assessment was “national level” (34.3%) , the best method for performing needs assessment was “running needs assessment as a part of strategic planning” (45.8%) and “perceived needs of the clients” (48.6%), selection of needs assessment model according to “the level of needs assessment (37.1%)”, and the best criterion for prioritizing the needs was “the relevance with the professional tasks” ( 51.4%). Conclusion. Despite numerous literature about needs assessment, there is no unique model as the best appropriate one for all CME needs assessment programs. But, careful selection of needs assessment model for each situation, designing the content of continuing education programs based on previous needs assessments, identifying what is supposed to be assessed, and its position in planning and designing the topics of continuing education are the key points in planning needs assessment for continuing education
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-231-en.pdf
2004-12-15
43
51
Needs assessment models
Educational needs assessment
Physicians
Pharmacists
Dentists
Continuing Education
Fariba
Jaffari
1
AUTHOR
AliReza
Yousefy
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر ایجاد انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
مقدمه شناخت عوامل موثر در ایجاد انگیزش شغلی، از ضرورتهایی است که میتواند در افزایش بهرهوری و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه کمککننده باشد. برای شناسایی عوامل درونی و بیرونی انگیزش شغلی، این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر در ایجاد انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. روشها در یک مطالعه توصیفی، کلیه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (82 نفر)، پرسشنامه 40 سوالی را که توسط پژوهشگر براساس تئوری دو عاملی هرزبرگ (Herzberg) طراحی گردیده و با روایی محتوا و پایایی آزمون مجدد تأیید شده بود، تکمیل کردند. دادهها به صورت توزیع فراوانی مطلق و نسبی و انجام آزمون مجذور کای توسط نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نتایج نشان داد که 81 درصد اعضای هیات علمی، عوامل بیرونی و 72 درصد آنها عوامل درونی را بر ایجاد انگیزش شغلی موثر میدانستند. در بین عوامل بیرونی به ترتیب اهمیت، عاملهای حقوق و دستمزد، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه ارتباط با دیگران، سرپرستی و نظارت و خط مشی حاکم بر محیط کار، و در بین عوامل درونی به ترتیب اهمیت، ماهیت کار، شناخت و قدردانی از افراد، پیشرفت و توسعه شغلی و موفقیت شغلی، بیشترین نقش را داشتهاند.بحث اهمیت عوامل بیرونی (بهداشتی) از نظر اعضای هیات علمی در مقایسه با عوامل درونی (انگیزشی) در ایجاد انگیزش شغلی بیشتر میباشد که با نظریات هرزبرگ مطابقت ندارد. مهمترین عامل در ایجاد انگیزش شغلی، حقوق و امنیت شغلی بوده است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-26-fa.pdf
2004-12-15
33
41
انگیزش شغلی، هیات علمی، رضایت شغلی، عوامل درونی، عوامل بیرونی
Effective Factors on Job Motivation in Academic Members of Rafsanjan Medical University
Introduction. Recognizing factors affecting job motivation can be very helpful in increasing efficiency and job satisfaction of university faculty members. In order to Identify the internal and external factors of job motivation, this study was conducted to determine the effective factors on job motivation of faculty members in Rafsanjan Medical University.
Methods. In a descriptive study, all faculty members of Rafsanjan Medical University (n=82) completed a questionnaire developed by the investigator based on Herzberg’s theory and consisted of 40 questions. The validty and relability of the quessionnaire was confirmed by content validity and test re-test. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution and chi2.
Results. Eighty one percent of faculty members considered external factors and 72% considered internal factors important in job motivation. Among the external factors, wage and sallary, job security, work environment, communication with others, supervision and the work policy had the most important role, respectively. The most important internal factors included nature of the job, appreciation of employees, professional development and job success, respectively.
Conclusion. Based on the faculty members’ view points, the external factors (hygiene factors) compared with the internal factors (motivation factors) had a more important role in job motivation which does not conform with the Herzberg’s view. Sallary and job security were the most important motivation factors.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-26-en.pdf
2004-12-15
33
41
Job motivation
Faculty member
Job satissfaction
Internal factors
External factors
Hamid
Bakhshi Ali Abadi
1
AUTHOR
Daryoush
Norouzi
2
AUTHOR
Zahra Sadat
Hosseini
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
مقدمه امروزه ارتقای سطح مهارتهای تفکر انتقادی، یک نتیجه قابل انتظار از تحصیلات عالی دوره کارشناسی و بالاتر به حساب میآید. به منظور آشنایی با سطح مهارت دانشجویان پرستاری سمنان، مطالعهای با هدف تعیین مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 انجام گرفت.روشها در مطالعهای توصیفی- مقطعی، سطح مهارتهای تفکر انتقادی 107 دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده شامل آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، حاوی 34 سوال چند گزینهای با یک پاسخ صحیح در پنج حوزه مهارتهای شناختی تفکر انتقادی (تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و قیاسی) بود. پرسشنامه پایا و روا، توسط نمونهها تکمیل گردید. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها توسط نرمافزار SPSS و با آزمونهای آماری ANOVA ، t، آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری در آزمون مذکور به ترتیب 45/2±34/12 و 1/3±27/11 و با یکدیگر اختلاف معنیداری داشتند. تفکر انتقادی دانشجویان سالهای مختلف کارشناسی پیوسته اختلاف معنیداری داشت، اما در دوره کارشناسی ناپیوسته، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات آزمون دانشجویان سال اول و دوم نبود. بین معدل نیمسالهای قبل با نمرات آزمون مذکور همبستگی مثبت و معنیدار ولی ضعیف وجود داشت (r=0.31).بحث سطح تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بالاتر بود. دانشجویان سالهای بالاتر از مهارتهای تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار بودند. به عبارتی، در دوره آموزش پرستاری پیوسته مهارتهای تفکر انتقادی رشد یافته، ولی نقش مستقیم دانشگاه در آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-28-fa.pdf
2004-12-15
23
31
تفکر انتقادی، مهارت ها، دانشجویان پرستاری، کارشناسی پرستاری
Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences
Introduction. Today, the promotion of critical thinking skills is considered an expected outcome of postgraduate studies. This study was designed to determine the critical thinking skills of nursing students of Semnan University of Medical Sciences.
Methods. In a descriptive cross-sectional study 107 continuous and incontinuous bachelor nursing students were investigated in 2001. The California Critical Thinking Skill Test, form B (CCTST:FB) composed of 34 multiple choice questions was used to assess the critical thinking skills in five areas of analysis, evaluation, inference, inductive and deductive reasoning. The data was analyzed by SPSS software using ANOVA, t-test, Spearman and Pearson correlation coefficient.
Results. The mean and standard deviation of critical thinking scores for continuous and incontinuous bachelor students were 12.34 2.45 and 11.27 3.10, respectively which were significantly different. There was a significant difference between critical thinking skills scores of continuous bachelor nursing students in different years of study, but no significant difference was observed between mean scores of first and second year incontinuous bachelor nursing students. A poor but significant correlation was seen between students’ average marks in previous semesters and their scores in the test (r=0.31).
Conclusion. Continuous bachelor nursing students were superior to incontinuous bachelor nursing students in terms of critical thinking skills. There was also a significant difference between junior and senior nursing students. Nursing education improves the critical thinking skills of continuous bachelor nursing students, but, investigating the role of the university education seems necessary.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-28-en.pdf
2004-12-15
23
31
. Critical thinking
Skills
Nursing students
Bachelor nursing students
Hassan
Baba mohammadi
1
AUTHOR
Hossein
Khalili
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر به کارگیری الگوی اجرایی آموزش ضمن خدمت پرستاران بر کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش جراحی
مقدمه یکی از اقدامات اساسی مدیران پرستاری در جهت ارتقای کیفیت مراقبتهای آموزش پرستاران است و چنان که منطبق بر اصول و نیازهای آموزشی پرسنل طراحی و اجرا شود، شاهد بهبود در کیفیت مراقبتهای پرستاری خواهیم بود. در این پژوهش با ارائه الگویی اجرایی در برنامههای آموزش ضمن خدمت پرستاران، به تعیین تاثیر آن برکیفیت مراقبتهای پرستاری میپردازیم. روشها این پژوهش نیمه تجربی با طرح دو گروهی دو مرحلهای قبل و بعد از مداخله است، با بررسی کیفیت مراقبتهای پرستاری 60 بیمار تصادفی و در گروههای تجربی و شاهد انجام گرفته است (هر گروه 30 بیمار). کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخش جراحی توسط چکلیست بررسی گردید. در گروه تجربی، الگوی آموزشی بر مبنای نیازهای آموزشی پرستاران تعیین و آموزش پرسنل توسط پرستاران به مدت 3 ماه ارایه شد. گروه شاهد نیز آموزش ضمن خدمت را طبق روتین دریافت نمودند. کیفیت ارایه مراقبتهای پرستاری یک ماه پس از اتمام آموزش مجددا بررسی شد. دادهها با آزمون t مستقل و زوج با نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نتایج پژوهش نشان داد کیفیت مراقبتهای پرستاری و آموزش به بیمار در گروه تجربی بطور معنیداری بعد از مداخله، افزایش یافته و همچنین در بین دو گروه تجربی و شاهد در کیفیت مراقبتهای پرستاری و کیفیت آموزش به بیمار تفاوت معنیداری بود.بحث استفاده از این الگوی اجرایی در آموزش ضمن خدمت پرستاران، موجب ارتقای کیفیت مراقبتها میشود و در اجرای آموزش ضمن خدمت پرستاران میتواند به عنوان یک الگوی اثربخش در جهت دستیابی به کیفیت مراقبتهای پرستاری مطلوب معرفی شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-21-fa.pdf
2004-12-15
13
21
آموزش ضمن خدمت، مراقبت های پرستاری، الگو، کیفیت، بخش جراحی
The Effect of Using “Applied In-Service Education Model” on Quality of Nursing Care in Surgery Unit
Introduction. One of the important duties of nursing managers is staff development for improving the quality of nursing care. If staff development is designed and implemented based on proper principles and nurses’ needs, it can lead to the improvement of nursing care. In this study, we have tried to present an applied model for nurses’ in-service education and determine its effect on the quality of nursing care.
Methods. A quasi-experimental research with two groups, using pre and post-tests was performed. A sample of 60 patients were selected randomly and divided to two experiment and control groups. The quality of nursing care in surgery unit was assessed by a separate checklist. Educational model was designed based on the educational needs of nurses and presented to the experiment group by the nurses for three months. The control group received the routine in-service education. Then, the quality of nursing care was assessed one month after education in each group. The data was analyzed by SPSS software using independent and paired t-test.
Results. The quality of patient care and patient education increased significantly after the intervention in the experiment group. Also, a significant difference was observed between the control and experiment groups in the quality of patient care and patient education.
Conclusion. Considering the effectiveness of the designed model on the quality of nursing care and patient education, it is recommended to use this model as an effective educational model for in-service nursing education in order to achieve high quality nursing care.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-21-en.pdf
2004-12-15
13
21
In-service education
Nursing care
Model
Quality
Surgery unit
Hormatollah
Emamzadeh Ghasemi
1
AUTHOR
Zohreh
Vanaki
2
AUTHOR
Robabeh
Memarian
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تناسب شخصیتی دانشجویان پرستاری برای تحصیل و کار در این حرفه
مقدمه ریزش زیاد دانشجویان پرستاری و بیمیلی بسیاری از پرستاران برای تداوم اشتغال در این حرفه، توجه صاحبنظران را به ضرورت در نظر گرفتن ویژگیهای شخصیتی افراد در هنگام گزینش برای این رشته، جلب نموده است. با توجه به فقدان مطالعه قبلی در زمینه میزان تناسب شغلی شخصیتی دانشجویان پرستاری در ایران، این مطالعه با هدف تعیین خصوصیات شخصیتی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و بررسی تناسب آن برای تحصیل و کار در این حرفه انجام شد.روشها پژوهش به صورت توصیفی در دانشکدههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کاشان و یکی از واحدهای دانشگاه آزاد صورت گرفت. انتخاب نمونه به صورت آسان انجام شد و 52 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال تحصیلی81-1380 با استفاده از پرسشنامه شغلی شخصیتی هالند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج شصت و سه و پنج دهم درصد از دانشجویان مونث و 5/36 درصد مذکر و دارای میانگین سنی 22±1.2 سال بودند. براساس نتایج به دست آمده، 2/44 درصد از دانشجویان به لحاظ شخصیتی خصوصیاتی مناسب برای حرفه پرستاری نداشتند. 77 درصد از دانشجویان اظهار داشتند که در موقع انتخاب رشته اطلاعات کمی در مورد آن داشتهاند.بحث نزدیک به نیمی از دانشجویان پرستاری، به لحاظ بارزترین خصوصیات شخصیتی با خصوصیات لازم برای حرفه پرستاری سازگاری نداشتند. پیشنهاد میشود که از آزمونهای شخصیت و تستهای رغبتسنج برای انتخاب بهترین دانشجویان از میان افرادی که صلاحیتهای علمی و استعداد تحصیلی خوبی را نشان دادهاند، برای تحصیل در رشته پرستاری استفاده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-23-fa.pdf
2004-12-15
5
11
خصوصیات شخصیتی
دانشجویان پرستاری
حرفه پرستاری
اشتغال
تحصیل
The Compatibility Of Students’ Personality For Studying Nursing And Working In Their Profession
Introduction. The high rate of attrition among nursing students and their lack of interest for continuing their profession have caused some nursing leaders to think about the necessity of considering the students’ personality during the process of admission to nursing schools. Due to the lack of studies on Iranian nursing students’ personality, this study was designed to determine the freshmen's personality characteristics and their compatibility with the demands of nursing profession. Methods. A descriptive study was conducted at Tehran and Kashan medical universities and one of the Azad universities. Convenience sampling was used and 52 first year nursing students were assessed using Holland vocational interest inventory. Results. Sixty three point five percent of students were female, 36.5% were male and their mean age was 22±1.2 years. Based on the Holland’s vocational interest inventory, 44% did not have appropriate personality characteristics for the nursing profession. Seventy seven percent of nursing students believed that they lacked enough information about nursing at the time of selecting nursing as their discipline of study. Conclusion. Considering their most salient characteristics, almost half of nursing students were not compatible with the necessary requirements for nursing profession. It is recommended to use personality tests for selecting the best students for nursing schools among those who show good academic capabilities.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-23-en.pdf
2004-12-15
5
11
Personality characteristics
Nursing students
Nursing profession
Employment
Study
Mohsen
Adib Haj bagheri
1
AUTHOR
Mansour
Dianati
2
AUTHOR