fa
jalali
1379
9
1
gregorian
2000
12
1
1
2
online
1
fulltext
fa
معرفی برخی پایگاههای مفید در اینترنت برای پژوهشگران آموزش پزشکی
Educational Descriptive Terminology
http://www.cme.utoronto.ca دراین پایگاه تجارب علمی و اجرایی مرکز آموزش مداوم پزشکی دانشگاه تورونتو در کانادا ارائه شده است. نحوه طراحی برنامه آموزش مداوم، منابع مناسب در مورد روشهای ارائه و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم و دوره های در حال اجرا در این دانشگاه در پایگاه مذکور معرفی می شود. http://cre.med.utoronto.ca مرکز پژوهشهای آموزشی دانشگاه تورونتو کانادا ضمن معرفی استراتژی و برنامه های تحقیقاتی خود، حاصل بخشی از دوره ها و گردهمایی های آموزشی مرکز را به صورت چند رسانه ای (فیلم و اسلاید) در پایگاه فوق به صورت آزاد در اختیار همه علاقمندان قرار داده است. بازدید از این مرکز و فیلمهای مرتبط با Education Grand Raunds برای علاقمندان به آشنایی با حیطه های مختلف پژوهشهای آموزشی توصیه می شود. http://tip.psychology.org پایگاه " از نظریه تا عمل" به شرح پنجاه نظریه یادگیری و نکات کاربردی در مورد هر نظریه می پردازد. اساس یادگیری در حیطه های مختلف از جمله علوم پزشکی نیز مورد بحث قرار گرفته است.مراجعه به این پایگاه برای علاقمندان به تحقیق در مورد یادگیری و نظریه های یادگیری توصیه می شود. http://www.statsoft.com در این پایگاه امکان دسترسی آزاد به کتاب راهنمای آمار و یادگیری مباحث آماری پیشرفته فراهم شده است . http://www.nap.edu انتشارات آکادمی ملی، متن کامل بیش از 2000 جلد کتاب منتشر شده را برای استفاده رایگان در اختیار همه قرار داده است. امکان جستجو در متن و عناوین این کتابها وجود دارد. در بین کتب منتشره ، علاوه بر کتابهای مدیریت، پزشکی و آموزش، گزارشهای ارزشمندی در مورد حاصل طرحهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی معتبر امریکا نیز به چشم می خورد.
52
52
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-253&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/6
1385/12/15
2000/12/15
1379/9/25
Tahereh
Changiz
طاهره
چنگیز
00319475328460089369
00319475328460089369
Yes
fa
واژه شناسی توصیفـی آموزشی
Educational Descriptive Terminology
Evaluation این واژه در زبان فارسی به ارزیابی و ارزشیابی ترجمه شده است که واژه ارزشیابی شایعتر است. و به صورت ساده معنای آن عبارتست از: تعیین ارزش چیزی یا قضاوت درباره ارزش، اهمیت کیفیت و ... یک پدیده. این واژه زمانی که در آموزش بکار گرفته می شود، طبیعتاً درصدد قضاوت درباره مطلوبیت و ارزش پدیده های آموزشی، از قبیل: دانشجو، معلم، نظام آموزشی، برنامه درسی و ... می باشد. در تعاریفـی کـه متخصصان ارزشیابـی از این واژه ارائـه داده اند، وجه مشترک همه این تعاریف، تصمیم گیری است. در واقع ارزشیابی فرایندی است که با ایجاد ملاکهای قضاوت، مسؤولان و تصمیم گیران را در انتخاب شقوق مختلف تصمیم گیریها یاری دهد. برای ارزشیابی آموزش نقشهای متعددی نیز قائل شده اند: - شناخته شده ترین و مرسومترین نقش آن برای مدیران آموزش و معلمان، ارزشیابی نتایج عملکرد دانشجویان در همه زمینه هاست - ارزشیابی برنامه های درسی از جهات مختلف است. - ارزشیابی آموزشی قضاوت درباره مقررات، مدیریت، ساختار و تشکیلات سیستم های آموزشی است. در حال حاضر، ارزشیابی به عنوان یک فعالیت تخصصی در نظر گرفته می شود که مبنای تصمیم گیریهای عالمانه در نظام آموزشی و انجام تغییرات ضروری و مبنایی برای اعتبارگذاری مؤسسات آموزشی نیز می باشد. Formative Evaluation اصطلاح ارزشیابی تکوینی، اولین بار توسط Scriven در ادبیات ارزشیابی آموزشی مطرح شد. این نوع از ارزشیابی اشاره به طرحهایی دارد که در حین ایجاد و شکل گیری یک برنامه آموزشی، به منظور بهبود برنامه قبل از بکارگیری نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع ارزشیابی عموماً از متدولوژی تحقیق تجربی بهره گرفته می شود. Summative Evaluation ارزشیابی تراکمی یا ارزشیابی تجمعی، یک شیوه ارزشیابی شناخته شده برای برنامه ریزان آموزشی می باشد. این نوع ارزشیابی معمولاً از تمام قسمتهای برنامه و پس از اجرای برنامه انجام می شود. هدف این نوع ارزشیابی، مشخص ساختن جنبه هـای قوی و ضعیف برنامـه های آموزشـی اجرا شده بـه منظور ترمیم بخشـی از برنامه یا ارائه برنامه های جایگزین و یا تداوم برنامه اجرا شده می باشد. Stakeholder به فردی در برنامه ارزشیابی اطلاق می شود که اجرای برنامه ارزشیابی با اعتبار و قدرت و سایر حمایتهای او امکان تحقق پیدا کرده است و تبعاً بخشی از مخاطرات برنامه ارزشیابی را پذیرفته است. این فرد یا افراد در واقع مخاطبان اصلی ارزشیابی و تصمیم گیرندگان نهایی درباره نتایج ارزشیابی می باشند. به بیان دیگر، این فرد یا افراد، در جریان ارزشیابی درگیر یا از نتایج ارزشیابی متأثر می شوند و یا به نوعی علاقمند بـه نتایج ارزشیابـی هستند. شناسایـی stakeholders در برنامـه ارزشیابـی، از مهمترین اقدامـات ارزشیابان می باشد. Audience (s) or Major audience (s) این اصطلاح در ادبیات ارزشیابی آموزشی تقرِیباً هم معنی و مترادف با اصطلاحStakeholder بکارگرفته شده است. در واقع این واژه به مخاطبان اصلی و مشتریان ارزشیابی اشاره دارد که بایستی خواننده و شنونده فرایند ارزشیابی در طول زمان اجرا تا پایان آن باشند یا افرادی که نتایج ارزشیابی، راهنمای تصمیم گیری آنان می باشد. Four Important criteria in a good Evaluation Study (utility– Feasibility – Propriety – Accuracy) Utility سودمندی یک برنامه ارزشیابی زمانی سودمند است که برای مخاطبان اصلی ارزشیابی آموزنده، مفید و قابل استفاده و بهنگام باشد. به عبارت دیگر یک برنامه ارزشیابی سودمند برنامه ایست که: کلیه مخاطبان اصلی ارزشیابی شناخته شوند، ارزشیابان افراد شایسته ای باشند، سطح اطلاعات جمع آوری شده برای تحت تأثیر قراردادن مخاطبان به اندازه کافی باشد. قضاوتها و ارزش گذاریهای کاملاً روشن داشته باشد، گزارشهای نهایی ساده و قابل فهم باشند و به موقع و در زمان مناسب منتشر شوند. Feasibility امکان، به این معنی که اولاً طرح ارزشیابی برای مجموعه ای که قرار است مورد ارزشیابی قرار گیرد، متناسب باشد و ثانیا هزینه اثربخشی آن مطالعه شده باشد. به عبارت دیگر بررسی "امکان" در یک طرح ارزشیابی مستلزم این است که اولاً روشهای ارزشیابی عملی باشند، ثانیاً ارزشیابان قادر به جلب همکاری افرادی که از نتایج ارزشیابـی متأثر می شوند، باشند و توانایی کنترل گروههایی که می توانند برنامه ارزشیابی را مختل کنند داشته، باشند و ثالثاً فواید حاصل از ارزشیابی باید با منابع و هزینه های ارزشیابی تعادل داشته باشد. Propriety یک ارزشیابی وقتی از درستی و سلامت برخوردار است که حقوق افرادی که در معرض نتایج ارزشیابی قرار می گیرند، مورد محافظت قرار گیرد و کلیه توصیه های اخلاقی پژوهش علمی از آن مراعات شود. Accuracy صحت، صراحت. این واژه اشاره دارد به اینکه مطالعه ارزشیابی به چه میزان اطلاعات معتبر، پایدار و جامع درباره موضوعی که مورد ارزشیابی قرار گرفته فراهم نموده است. این امر مستلزم تعریف روشن و کامل اهداف ارزشیابی، سنجش شرایط، توصیف روشن شیوه های کار، اندازه گیریهای معتبر و پایدار، جمع آوری اطلاعات سیستماتیک، اعمال کنترلهای دقیق، بکارگیری روشهای صحیح تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش فارغ از هر گونه جهت گیری می باشد.
50
51
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-252&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/6
1385/12/15
2000/12/152000/12/15
1379/9/25
Alireza
Yousefi
علی رضا
یوسفی
00319475328460089368
00319475328460089368
Yes
fa
اعتبارگذاری در آموزش عالی و آموزش پزشکی
Accreditation in Higher Education and Medical Education
بهبود کیفیت آموزشی و مراعات استانداردهای آموزشی و پژوهشی در آموزش عالی از سوی همه کشورها به ویژه کشورهای پیشگام در آموزش عالی در پنجاه سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است.یافتن معیارهای عینی برای رتبه بندی دانشگاه ها و حمایتهای مالی از آنها از جمله دلایل این توجه بوده است. برای اطمینان یابی از کیفیت آموزش عالی، اعتبارگذاری به عنوان یک رویکرد پذیرفته شده به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است.کشورهای مختلف براساس ساختار اداری و سیاسی خود، الگوهای متفاوتی را برای اعتبارگذاری انتخاب کرده اند. در این مقاله با استفاده از منابع منتشر شده در ده سال اخیر، هدفهای اعتبارگذاری و الگوهای مختلف آن به خصوص الگوهای مورد استفاده در آموزش پزشکی تشریح و ضمنا به نظام اعتبارگذاری در برخی کشورها به اختصار اشاره شده است.
Educational quality improvement and related standards have been considered widely by all of the countries specially those who are pioneer in this field and in last fifty years.
Finding objective criteria to rank universities and supporting them financially is The main Reason of this consideration.
To assure the quality of higher education, the accreditation has acted as an accepted approach and a health check.
Different countries have selected different models of accreditation on the basis of their organizational and political structure.
Using published resources of the last decade, objectives and different models of accreditation specially those in the field of medical education has been explained in this article and the system of accreditation in some countries have been described briefly.
Accreditation, Medical education, Higher education.
اعتبارگذاری، آموزش پزشکی، آموزش عالی، بهبود کیفیت آموزش
43
49
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-101&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/6
1385/6/15
Alireza
Yousefy
علیرضا
یوسفی
0031947532846003546
0031947532846003546
Yes
Roshanak
Hasanzahrae
روشنک
حسن زهرائی
0031947532846003547
0031947532846003547
No
Soheila
Ehsanpour
سهیلا
احسان پور
0031947532846003548
0031947532846003548
No
fa
آگاهی های علمی پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان شیراز در مورد 4 بیماری شایع (سل، تب مالت، حصبه و اسهال خونی)
A Survey On Information Of Physicians In Health Center In Shiraz About Infectious Diseases (Tuberculosis, Brucella, Typhoid Fever, Dysentery) (1999)
مقدمه آموزش مناسب پزشکان و آماده نمودن آنان برای تشخیص و درمان به موقع و مناسب بیماریها، از اهداف اصلی آموزش پزشکی محسوب می گردد با توجه به اهمیت و تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای جامعه و شیوع بالای بیماریهای عفونی در کشور، بر آن شدیم تا آگاهی های علمی پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی شیراز را در زمینه تشخیص، درمان و اقدامات پیشگیری چهار بیماری عفونی بسنجیم. روشها. طی مطالعه ای مقطعی با استفاده از پرسشنامه چهارجوابی در زمینه آگاهیهای مربوط به اقدامات لازم در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان یا ارجاع چهار بیماری عفونی (سل، تب مالت، حصبه و اسهال خونی) از تمام پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان شیراز (76 نفر) طی یک مرحله، آزمون بدون اطلاع قبلی به عمل آمد و نتایج با استفاده از آزمون پارامتری T-test در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.نتایج در این مطالعه، میزان آگاهی پزشکان عمومی در زمینه بیماریهای عفونی ارتباط معنی داری با جنس، وضعیت تاهل، سال فراغت از تحصیل و دانشگاه محل تحصیل آنان نداشت (p<0.05). همچنین آگاهی پزشکان در زمینه اسهال خونی بیشتر از سایر بیماریهای عفونی بوده است (p<0.05). درصد پاسخهای صحیح پزشکان به سؤالات مربوط به بیماری تب مالت، سل، حصبه و اسهال خونی به ترتیب: 7/42، 02/41، 05/32، 32/65 بود. آگاهی پزشکان در زمینه درمان بهتر از پیشگیری و تشخیص بود(p<0.05) .بحث آگاهی پزشکان در زمینه بیماریهای عفونی در سطح قابل قبولی نمی باشد و احتیاج به تجدید نظر کلی در زمینه آموزش بیماریهای عفونی و اقدام به ایجاد جلسات بازآموزی دارد
Background. Education of physician and preparing them for suitable diagnosis and treatment of diseases are the main target of medical education with regard to importance of adjustment of educational content with community needs and high prevalence of infectious disease. We decided to measure information of general practitioners of health centers in Shiraz about diagnosis, treatment and prevention of four prevalent infectious diseases (tuberculosis, brucellosis, typhoid fever, dysentery). Methods. It is a cross sectional study with using a multiple choices questionnaire. It measured knowledge about diagnosis, treatment prevention and referral of four prevalent infectious disease. Result. In this survey, knowledge of general physician about four infectious diseases had not correlation with sex marital status, year and university of graduation (P>0.05). Physician knowledge was more about dysentery (in comparison to other three diseases) (P< 0.05). Percent of right answers of physician to question of brucellosis, tuberculosis, typhoid fever and dysentery in order were: 42.7%, 41.02%, 32.05% and 65.32%. Knowledge of them was better about treatment than diagnosis and prevention (P<0.05). Conclusion. Physician knowledge about four prevalent disease isn't in an acceptable level. and it is necessary to reevaluate education of infectious diseases to establish reeducation about them.
Infectious disease, Medical education, General practitioner, Knowledge.
آموزش پزشکی, بیماری عفونی شایع, پزشکان عمومی, آگاهی
38
42
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-100&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
2000/12/152000/12/152000/12/15
1379/9/25
Leila
Kassraian
لیلا
کسرائیان
00319475328460089370
00319475328460089370
Yes
Ali
Sadeghi Hassan Abadi
علی
صادقی حسن آبادی
00319475328460089371
00319475328460089371
No
fa
آموزش پزشکی در قرن بیست و یکم
Medical Education in 21st-century
آموزش پزشکی، نقش بزرگی در سلامت انسانها در قرن بیستم ایفا کرد ولی این سیستم در طول زمان نیازمند تغییر است. آموزش پزشکی نه تنها باید آماده پاسخگویی به نیازهای جامعه بطور گسترده باشد، بلکه باید خود را با تغییرات فناوریهای جدید هماهنگ سازد.آموزش پزشکی در دو دهه آخر قرن بیستم، به دلایلی، مانند: آموزش بیش از اندازه نیروهای متخصص و بر هم خوردن نسبت نیروهای متخصص به نیروهای عمومی، تمرکز بیش از اندازه بر درمان بجای سلامت، عدم کفایت آموزشها در زمینه اخلاق پزشکی،تکامل طب جایگزین، تحول در علوم اجتماعی و رفتاری و مراقبت از بیماران در مراحل نهایی بیماری و مواردی از این گونه مورد انتقاد قرار گرفت.این مقاله تلاش دارد تا شکستها و یا ضعفهای آموزش پزشکی جاری را مورد بحث قرار داده و نگرشهای مختلفی را برای کمک به آموزش پزشکانی که آماده رویارویی با مشکلات قرن بیست و یکم باشند، ارایه نماید.
Medical education play an important role in health of people in 20st-century, but this system has to change overtime. Medical education must respond to not only the demand of community at larg but also to changing in new technologies.
Medical education have been criticized in last two decades of 20st-century, because of producing too many specialists focus on treatment instead of health, insufficient, training in ethics alternative medicine behavior and social sciences, care, of terminally ill and so on.
This article attempts to discuss about the failure or weaknesses of current medical education and the different views to help train physicians to be better prepare .to meet the challenges of 21st-century.
30
37
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-99&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
Hamid Reza
Jamshidi
حمیدرضا
جمشیدی
0031947532846003535
0031947532846003535
Yes
en
تعیین معیارهای معتبر برای ارزشیابی آموزش بالینی و تدریس نظری اعضای هیأت عملی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
Determining Valid Criteria For Evaluating Clinical And Theoretical Teaching Of The Faculty Of Kerman University Of Medical Sciences
مقدمه. برای ارتقای کیفیت وضعیت آموزشی، ارزیابی شیوه آموزش بالینی و تدریس نظری و پس خوراند آن به مدرسین برای رفع ایرادات، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ارزشیابی، زمانی می توان به نتایج اعتماد نمود که اطلاعات گردآوری شده از صحت و دقت کافی برخوردار باشد. شرط لازم برای تحقق آن وجود ابزارهای دقیق برای جمع آوری اطلاعات می باشد. تهیه و تنظیم فرمهای معتبر و پایا برای ارزیابی شیوه تدریس نظری و آموزش بالینی که در عین حال سؤالات فرمها، وزنی متناسب با اهمیت آنها داشته باشد، هدف این پژوهش بود. روشها. فهرستهای وارسی جداگانه ای برای ارزشیابی دانشجویان از تدریس تئوری و بالینی مدرسین، مدیران گروه از مدرسین، رؤسای دانشکده ها از معاونین و مدیران گروه، طراحی و حیطه های کار آن تعریف گردید. با استفاده از نظریات کارشناسان، ضرایب اعتبار به روش دلفی و وزنهای گزینه ها به روش میانگین محصور شده (Trim mean) محاسبه گردید. یافته ها. پرسشنامه های ارزشیابی اعضای هیأت علمی، شامل حیطه های مختلف: نظم ، شیوه تدریس ، تسلط علمی و ارزشیابی می باشند. طولانی ترین فرمها 17 گزینه (برای تدریس نظری و عملی اساتید) و کوتاهترین آنها 8 گزینه (برای آموزش کارآموزی دانشکده داروسازی) داشت. بیشترین ضریب اعتبار 07/0 9/0 و کمترین03/0 83/0/0 محاسبه شد. مهمترین گزینه در آموزش تئوری , تسلط علمی اساتید و در آموزش بالینی, نظم بود. بحث. تهیه لیستهای وارسی برای بررسی دستیابی به اهداف آموزشی ضروری است و باید با دقت و صحت کافی انجام شود. با توجه به متغیر بودن شرایط آموزشی، تجدید نظر مستمر در گزینه های فرمها توصیه می شود.
Background: To improve the quality of education, evaluating clinical and theoretical teaching and giving feedbacks to the teachers to obviate the drawbacks is of important value. Evaluation results are reliable if the gathered data are correct and precise and it can be achieved only if there are precise tools to gather data. This study was performed to prepare valid forms to evaluate theoretical and clinical teaching. An appropriate weight has been allocated to each item. Method: Separate checklists were designed for students, in order to evaluate theoretical and clinical teaching. Also special forms were developed for teacher evaluations by heads of departments and school deans .School deans ,on the other hand, completed special checklists to evaluate vice-deans and head of departments. Using the expert’s attitudes, the validity was calculated by Delphi method and the weight of different items was calculated by trim mean. Findings: The questionnaire had different categories including discipline, teaching method, scientific level and evaluation. The longest forms had 17 items (theoretical and practical teaching). The highest validity coefficient was 0.9 0.07 and the lowest was 0.83 0.03. The most important item in theoretical teaching was scientific level of teachers and in clinical teaching, it was on time attendance. Conclusion. Designing checklist for assessment of achievement in educational objectives is very essential and it must be precise and correct. The item must be checked because of changing educational context.
Educational evaluation, Educational supervision
ارزشیابی, کیفیت, ارزشیابی آموزشی, نظارت آموزشی
24
30
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-250&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/62007/03/6
1385/12/15
2000/12/152000/12/152000/12/152000/12/15
1379/9/25
Ashraf
Adhami
اشرف
ادهمی
00319475328460089372
00319475328460089372
Yes
Ali Akbar
Haghdoost
علی اکبر
حق دوست
00319475328460089373
00319475328460089373
No
Sadif
Darvishmoqadam
صدیف
درویش مقدم
00319475328460089374
00319475328460089374
No
Mohammad reza
Shakibi
محمدرضا
شکیبی
00319475328460089375
00319475328460089375
No
Esmat
Nouhi
عصمت
نوحی
00319475328460089376
00319475328460089376
No
en
Global Demands ON Medical Education
World action in medical education, notably the global programs of the World Federation for Medical Education, the Edinburgh Declaration of 1988 and the 1993 World Summit, has led to major curricular change in medical schools. For educational reform to result in improved health services of nations, an essential requirement is integration between the medical education system and the health care delivery systems of countries.
Particular countries have been viewed as models of such integration: Cuba, Thailand and latterly Iran. The Iranian system of integration between the health care services and the health education sector, regarded as a model for other countries, is of the greatest interest internationally. The progress of the Iran initiative is watched with keen attention by medical educators and health care managers worldwide. This interest requires that Iranian medical education projects and experiments be reported in the world literature, and for facilitation of visits through the fostering of international cooperation. Iran is expected to contribute significantly by example to the global movement now taking place.
17
22
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-249&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/62007/03/62007/03/6
1385/12/15
Henry
Walton*
0031947532846003529
0031947532846003529
Yes
en
Academic Achievement of Talented Students at Isfahan University of Medical Sciences
Abstract.
Background. The necessity of identifying talented students to develop appropriate programs to educate them is well recognized. Special programs for talented students were started in Isfahan University of Medical Sciences in year 2000. This study analyses academic achievement of talented students before attending these programs, and compares them to those who are not considered as talented .
Methods. Through a retrospective cohort study students admitted in the university in either 1997 or 1998 were categorized as”talented” and "non-talented" based on the criteria employed by National Organization for Educational Measurement. The two groups were matched according to their courses of study, number of passed units, and the semesters passing the corresponding units. From each student’s file, the total average, average of each semester, and the courses of study were extracted.
Results. There were 73 talented (36 female and 37 male) and 401 non-talented students. Of talented students, 50 were studying medicine and 23 were studying dentistry. With increment of passed semesters, term averages were decreased. The slope of average decrements among talented students were not significantly different from that of "non-talented" ones.
Conclusion. Although term average is not the only criterion for assessment of academic achievement, it seems that current University programs were not effective to improve academic achievement of talented students ,or at least , maintain their status.
Talented, Academic achievement, Isfahan University of Medical Sciences
13
16
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-248&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/62007/03/62007/03/62007/03/6
1385/12/15
Shahram
Oveisgharan
شهرام
اویس قرن
0031947532846003526
0031947532846003526
Yes
Mehdi
Ghasemi
مهدی
قاسمی
0031947532846003527
0031947532846003527
No
Tahereh
Changiz
طاهره
چنگیز
0031947532846003528
0031947532846003528
No
en
Lifelong , self-directed learning and the maintenance of competence: the triple helix of continuing professional development
Abstract
It has been proposed that we think of continuing medical education (CME) as a two-stranded helix, in which one strand represents the internal characteristics of the learner-physician, the other strand the culture and environment in which he or she practices and lives. In many countries, the product of these two strands has been increasingly termed ‘continuing professional development’, (CPD). This model holds implications for CME providers and programs of maintenance of competence: what we know about lifelong, self-directed learning (SDL) and the role of culture, environment and setting on learning.
This paper proposes an expanded role for CME or CPD providers, constructed on an understanding of self-directed learning, the environment or setting in which physicians work, and, on the evidence about effective CME methods. Finally, these concepts will provide a springboard to describe an idealized or conceptualized vision of the role of the CME provider - the third strand in a triple helix - building on self-directed learning, expanding the definition of maintenance of competence and attempting to effect optimal health care.
8
12
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/62007/03/62007/03/62007/03/62007/03/6
1385/12/15
Dave
Davis
0031947532846003525
0031947532846003525
Yes
en
Published Researches in Medical Education in Iran
Published Researches in Medical Education in Iran
Introduction. In order to improve planning, educational methodology, and evaluation in medical education, well-proportioned, exact and prospective programs are needed. Without doubt, the main changes in medical education programs have resulted from researches performed in this area during the last decades. Revision of medical education in Iran began by the Cultural Revolution Council by order of Imam Khomeini in 1981. The medical group of the Council revised the aims and plans of medical education and suggested a unified Ministry of Health and Medical Education. Methods. Searching in the National Medical Papers Collection performed across two periods, (1979 till 1993 and 1994 till 1998) showed that 9981 papers have been published during 20 years more than half of them belong to the last five years and 83% to the last 10 years. Articles related to research in medical education were extracted and their sources and studied subjects were categorized. Results. Fifty-six papers were published during the studied 20 years period 64 percent of these articles were presented within the last 5 years. The frequency of papers was higher in the fields of “Aim and planning” and “Student”. Discussion. Research development in medical education needs special planning in which the importance of research and its role in self-improvement, independency and country development are defined. It should use existing abilities in order to grow creative powers in a suitable way. The resources of such reforming activity are available in Education Development Centers of the Universities of Medical Sciences in Iran.
Research, Medical Education, Iran
3
7
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-246&slc_lang=fa&sid=1
2007/03/62007/03/62006/09/62006/09/62006/09/62007/03/62007/03/62007/03/62007/03/62007/03/6
1385/12/15
2000/12/152000/12/152000/12/152000/12/152013/07/29
1392/5/7
Fereidoun
Azizi
فریدون
عزیزی
00319475328460089377
00319475328460089377
Yes